کد مطلب: ۷۱۶۰۱۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اخراج رهبر سابق چین از کنگره حزب کمونیست / تاثیر تحولات پکن بر اقتصاد ایران چیست؟

اخراج رهبر سابق چین از کنگره حزب کمونیست / تاثیر تحولات پکن بر اقتصاد ایران چیست؟

ساعاتی پیش در اقدامی غافلگیرکننده «هو جین تائو» رهبر سابق حزب کمونیست چین در پایان بیستمین کنگره این حزب از مراسم اختتامیه اخراج شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ساعاتی پیش در اقدامی غافلگیرکننده «هو جین تائو» رهبر سابق حزب کمونیست چین در پایان بیستمین کنگره این حزب از مراسم اختتامیه اخراج شد.

هنوز رسانه‌ها دلیل مشخصی برای اخراج آقای تائو از مهمترین نشست حزب حاکم چین اعلام نکرده‌اند. هرچند برخی تصور می‌کنند دلیل این تصمیم غافلگیرکننده و تاریخی وجود اختلافاتی بین رهبر کنونی جمهوری خلق چین با هو جین تائو است که سابقه ده ساله دارد.

البته برخی منابع رسانه‌ای وجود مشکلاتی در سلامتی تائو را دلیل اصلی این تصمیم می‌دانند. اما به نظر می‌رسد دلیل اصلی که باعث اتخاذ چنین تصمیمی شده وجود اختلافاتی است که همزمان با نخست وزیری هو جین تائو، بین او با شی جین پینگ، رهبر فعلی چین شدت گرفته بود و ظاهرا حالا به اوج خود رسیده است.

دلیل اخراج تائو چه بود؟

در تصاویری که فرانس پرس از مراسم اختتامیه این نشست منتشر کرده، فردی که به نظر می‌رسد از مسئولان انتظامات است سعی دارد تا آقای تائو را از پشت میز بلند کرده و به بیرون هدایت کند. این در حالیست که شی جین پینگ نیز کنار وی نشسته و ناظر اتفاقات عجیب و تاریخی است که در کنگره حزب کمونیست چین رخ می‌دهد اما واکنشی به ممانعت رئیس جمهوری سابق چین برای خروج از کنگره نشان نمی‌دهد.

اخراج هو جین تائو

این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که در هفته‌های اخیر شایعاتی مبنی بر برکناری شی جین پینگ از سمت ریاست جمهوری چین شنیده می‌شد. از طرفی هم برخی تحلیلگران اعتقاد دارند چین وارد فاز جدیدی از بحران سیاسی شده و حالا اخراج عجیب و غافلگیر کننده هو جین تائو نشانه‌ای متقن از شدت گرفتن این بحران است.

هو جین تائو از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ رئیس‌جمهوری و رهبر حزب کمونیست چین بود و از سال ۲۰۱۳ که بازنشسته شد، در سال‌های گذشته مشکلاتی در سلامت عمومی داشته است. بحران بیماری سارس، مسئله تایوان، سرکوب رسانه‌های داخلی چین و همچنین کاهش قابل توجه شکاف طبقاتی از جمله مهمترین اتفاقاتی هستند که در دوران ریاست جمهوری آقای تائو در چین رخ داده است.

هو جین تائو، رئیس‌جمهوری سابق چین هو جین تائو در دوران ریاست جمهوری

تاثیر تحولات پکن بر اقتصاد ایران

برخی معتقدند اتفاقاتی که اخیرا در چین رخ داده، با توجه به سهم چشمگیر چین از اقتصاد جهانی می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای در بازارهای مختلف داشته باشد. به باور اغلب فعالان اقتصادی احتمال اینکه مناسبات تهران با پکن به دلیل مراودات گسترده‌ای که ایران با چینی‌ها دارد، دستخوش تغییر شود وجود دارد.

برخی نیز نگرانند که صادرات نفت ایران به چین تحت تاثیر تحولات اخیر قرار گرفته و دچار وقفه شود. البته تا به این لحظه به نظر نمی‌رسد سیاست پکن در بازار انرژی تغییر چندانی داشته باشد اما روی هم رفته این نگرانی وجود دارد که طرف چینی تمایل بیشتری برای نزدیک شدن به مسکو از خود نشان دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.