کد مطلب: ۷۱۶۷۶۸

کمبود سرم در کشور حل شد؟

کمبود سرم در کشور حل شد؟

۸ محموله سرم تاکنون به کشور رسیده‌ است. مابقی محموله‌ها نیز در روزهای آینده بارگیری می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مصرف بی‌رویه و خارج از دستور آنتی‌بیوتیک در کشور موجب کمبود این دارو در داروخانه‌ها شد. گفته می‌شود با توزیع بیشتر آنتی‌بیوتیک از هفته آینده مشکل دسترسی به این دارو رفع خواهد شد.

به نقل از ایسنا، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر درخصوص وضعیت تأمین سرم موردنیاز در کشور گفت: شرکت بازرگانی سها کیش وابسته به این سازمان با همکاری و صدور مجوز از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، تاکنون هشت محموله سرم را از منابع معتبر و مورد تائید سازمان غذا و دارو تامین و شرکت پخش سها هلال نیز مبادرت به توزیع آن در سطح کشور کرده است.

عسکری در توضیح این مطلب افزود: سازمان تدارکات پزشکی بر اساس وظایف و ماموریت‌های محوله از سوی جمعیت هلال احمر و مطابق با اهداف و رسالت‌های ذاتی خود مبنی بر ارتقا شاخصه‌های سلامت در کشور بر اساس فراخوان اعلامی از سوی سازمان غذا و دارو، تمهیدات و اقدامات لازم را به‌منظور کاهش کمبودهای کشوری به‌منظور تهیه و تامین سرم به عمل آورده است.

وی خاطرنشان کرد: مابقی محموله طی روزهای آتی در حال بارگیری و آماده حمل خواهد بود.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان تدارکات پزشکی، شرکت بازرگانی سها کیش با صدور مجوز از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، تاکنون هشت محموله سرم را تامین و شرکت پخش سها هلال نیز مبادرت به توزیع آن در سطح کشور کرده است.

مصرف خارج از عرف آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور

به نقل از ایسنا، مشاور رئیس سازمان غذا و دارو توضیح داد: مبحث کمبود آنتی‌بیوتیک کودکان، موضوعی است که از حدود ۱۰روز گذشته مطرح است و اقدامات لازم برای دسترسی به آن نیز انجام شده است.

سجاد اسماعیلی تاکید کرد: البته «کمبود» به معنای «عدم تامین» نیست؛ چراکه در نیمه اول سال ۱۴۰۱ حدود ۱۷میلیون عدد شربت آنتی‌بیوتیک کودکان تولید شده است. رقمی معادل کل سال ۱۴۰۰. بنابراین با افزایش بی‌رویه مصرف این آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور مواجه شدیم. به‌طوری که مبتلایان سرماخوردگی یا کرونا که به‌صورت سرپایی مداوا می‌شدند، با وجود آنکه نیازی به آنتی‌بیوتیک ندارند اما، عمدتا برای این گروه بیماران آنتی‌بیوتیک تجویز شده و همین موضوع سبب شده تا در این گروه از داروها مصرف خارج از عرف داشته باشیم. بر همین اساس مجددا تاکید می‌شود که کمبود به معنای عدم تامین نبوده است.

آخرین وضعیت آنتی‌بیوتیک در کشور

اسماعیلی درباره اقدامات انجام شده در جهت دسترسی سریع‌تر به آنتی‌بیوتیک‌های کودکان گفت: جلسات متعددی با شرکت‌های تولیدکننده برگزار و برنامه تولید آنها اخذ و مجددا تعهد گرفته شده تا طبق زمان‌بندی، تولید را در سریع‌ترین زمان انجام و دارو را به بازار برسانند. بر همین اساس هم تولیدکنندگان شربت‌های آنتی‌بیوتیک کودکان به‌صورت سه شیفت فعالند تا دارو در سریع‌ترین زمان به داروخانه‌ها برسد. محصولات تولیدی فعلی هم به‌سرعت توزیع می‌شود و به داروخانه‌ها می‌رسد.

وی به اقدامات انجام شده برای واردات آنتی بیوتیک‌های کودکان نیز اشاره کرد و گفت: در کنار بحث تولید و به جهت دسترسی سریع‌تر، برای واردات نیز اقدام شده است و تا آخر هفته محموله شربت‌های آنتی‌بیوتیک کودکان وارد کشور می‌شود و توزیع آن نیز از اوایل هفته آینده شروع می‌شود. بر این اساس به‌دنبال اقداماتی که صورت گرفته امیدواریم تا اوایل هفته آینده دسترسی به شربت‌های آنتی‌بیوتیک کودکان در کشور پایدار شود.

رفع کمبود آنتی‌بیوتیک کودکان تا هفته آینده

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو به دستور رئیس‌جمهور درباره رفع کمبودهای دارویی اشاره کرد و گفت: به‌دنبال دستور رئیس‌جمهور محترم نیز اقدامات با سرعت بیشتری پیگیری می‌شود و مشکل آنتی بیوتیک کودکان هفته آینده رفع خواهد شد.

سجاد اسماعیلی همچنین درباره برخورد با متخلفان عرصه دارو نیز گفت: طی ماه گذشته با چهار شرکت پخش متخلف برخورد قانونی لازم صورت گرفت. به‌صورتی که دو شرکت تعطیل و دو شرکت نیز تعلیق شدند. عدم ثبت یا ثبت نادرست اطلاعات در سامانه تی‌تیک سازمان غذا و دارو، توزیع نادرست دارو و … از جمله موارد تخلف این شرکت‌ها بوده است.

اسماعیلی به دستور وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا ودارو برای برخورد با متخلفان عرصه دارو اشاره کرد و ادامه داد: در بحث آنتی بیوتیک‌ها، گزارش‌هایی حاکی از آن است که در مواردی ماده اولیه موجود بوده، اما تولیدکننده اقدام به تولید نکرده و در مواردی هم محصول نهایی موجود بوده اما احتکار شده است. این موارد در حال بررسی است و در صورت اثبات تخلف با قاطعیت برخورد لازم صورت می‌گیرد و متخلفان به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

رفع کمبود سرم در سراسر کشور

وی همچنین درباره کمبود سرم‌های تزریقی، ضمن اعلام رفع این کمبودها توضیح داد: در مقطعی از تابستان به‌دلیل گرمای شدید هوا، مجددا مصرف سرم در کشور زیاد شد و از طرفی هم برای برخی بیماران از جمله موارد سرماخوردگی به‌صورت بی‌رویه سرم تجویز شد. این درحالیست که بسیاری از این بیماران اندیکاسیون استفاده از سرم را نداشته‌اند.

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو تامین سرم در سال جاری را بی‌سابقه خواند و گفت: تنها در ماه گذشته (شهریورماه) حدود ۱۷ و نیم میلیون عدد سرم در کشور تامین شده است که ۱۵میلیون عدد آن تولید داخل و ۲.۵میلیون آن از طریق واردات بوده و این میزان بیشتر از متوسط ماهیانه مصرف سال گذشته بوده است. در حال حاضر هم همچنان بحث واردات و تولید داخل سرم‌های تزریقی در کشور پیگیری می‌شود و برخی تولیدکنندگان سرم نیز به‌صورت سه شیفته فعالند تا نیاز بازار تامین شود.

سجاد اسماعیلی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کمبود سرم رفع شده است، افزود: طبق گزارش‌های دریافتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی، سرم به میزان کافی در سراسر کشور موجود است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.