فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۷۲۳۰۰۳

جای خالی آمار کشته‌های حوادث اخیر در اظهارات سخنگوی قوه قضائیه

جای خالی آمار کشته‌های حوادث اخیر در اظهارات سخنگوی قوه قضائیه

سخنگوی قوه قضائیه صبح سه‌شنبه در یک نشست خبری جزئیات پرونده متهمان حوادث اخیر را بازگو کرد. بر اساس گزارشی که خبرگزاری ایسنا از این نشست داده است، مسعود ستایشی از آخرین وضعیت خبرنگاران بازداشتی، حوادث زندان اوین و وضعیت دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان، اساتید دانشگاه و دیگر بازداشتیان حوادث اخیر خبر داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سخنگوی دستگاه قضا درباره اقدامات قوه قضاییه در برابر حوادث اخیر گفت: قوه قضاییه و دادگاه‌های صالح در قوه قضاییه اعم از طرح دعوا و شکایت کیفری آمادگی کامل دارند که در مقام پاسخ به مطالبات مردم باشند. هر کس در این اغتشاشات متحمل خسارات شده حق دارد طبق قانون مطالبات را از مرجع قضایی ذیربط درخواست کند.

مسعود ستایشی با بیان اینکه «مطمئن باشید هرکس که ثابت شود در جنایات اخیر دستی داشته به مجازات عمل خود خواهد رسید» یادآور شد: تاکنون ۱۰۲۴ مورد کیفرخواست صادر شده است. قطعا نسبت به رسیدگی به اغتشاشگران و تفکیک آنها با دقت کامل انجام می شود و رسیدگی متضمن مولفه سرعت و دقت و صحت خواهد بود و این اقدامات باید بازدارندگی و عبرت آموزی داشته و پشیمان کننده باشد و تمام تلاش این است که حقی از احدی تضییع نشود. وی افزود: دادگاه ها علنی است مگر اینکه قرار غیرعلنی صادر شود. به تعداد متناسب با حجم فرایند نتایج حاصل می شود.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: چهار شعبه "دادگاه انقلاب" برای رسیدگی به این پرونده‌ها تعیین شده است. یک شعبه "دادگاه کیفری دو" برای سرعت در رسیدگی و یک شعبه "دادگاه کیفری یک" برای رسیدگی به جرایم مهم هم در نظر گرفته شده است. همچنین در شهرستان‌های تهران مثل اسلامشهر و دماوند و پردیس و ورامین یک شعبه "دادگاه انقلاب" اختصاص داده شده است.

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در اغتشاشات اخیر چه تعداد پرونده تشکیل شده و بیشترین عناوین مجرمانه برای چه موضوعاتی بوده است؟ گفت: در هر پرونده‌ای که تشکیل شده به محض اینکه متهمان شناسایی شدند، اولین اقدامی که دادسرای محل وقوع بزه انجام داده، بررسی با دقت و کامل بوده است. در صورت احراز مقدماتی وقوع جرم از ناحیه مرتکب، قرار تأمینی مناسب صادر می‌شود. نهایت تلاش این است افرادی که مرتکب جرمی نشدند، بلادرنگ آزاد شوند. اگر مرجع رسیدگی به این نتیجه رسید که افراد متنبه شدند، این شرایط برای قاضی در صورت ارسال پرونده، لحاظ می‌شود.

وی افزود: آنهایی که مسببین و زمینه ساز اغتشاشات بوده و مرتکب جرح شدند و با چاقو به پهلوی بسیجی زدند و طلبه را در عین مظلومیت به قتل رساندند از چنگال قانون نمی‌توانند فرار بکنند. برخی سوال می‌کنند که (سلبریتی‌ها) افراد به ظاهر شاخص که مسبب بودند چه می‌شوند؟ در پاسخ باید گفت همه برای قانون یکسان هستند. پذیرفته نیست کسی بگوید نمی‌دانستم در حالی‌که فعالیت ۲۴ ساعته دشمن در رسانه و فضای واقعی را دیده است. در کنار رسیدگی، قضات به موضوع مجازات تکمیلی و جایگزین هم توجه خواهند کرد.

آخرین اخبار از زندان اوین

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالاتی درباره حوادث زندان اوین هم یادآور شد: آخرین گزارش از دادسرای تهران ناحیه ویژه جنایی به دست آمده این است که تعداد افرادی که شناسایی شدند و در آشوب بودند افزایش یافته و بازپرس ویژه و دادستان تهران و سرپرست ناحیه مجدانه پیگیر هستند کسانی که مرتکب جرح و تخریب عمدی شدند و مستحدثات اوین از جمله آمفی تئاتر را تخریب کردند دستگیر شدند. وی افزود: ۴۲ نفر تحت تعقیب هستند و ان شاءالله نتیجه عمل زشت و غیرقابل دفاعشان را می‌گیرند.

دانش آموزان و دانشجویان بازداشتی

سخنگوی قوه قضاییه درباره تعداد بازداشتی‌های حوادث اخیر در مدارس و دانشگاه‌ها گفت: تعداد انگشت شماری هستند و بدانید این تعدادی انگشت شماری که بازداشت هستند به علت این است که جرایم مهمه مرتکب شدند.

اتهام خبرنگاران بازداشت شده چیست؟

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه دو خبرنگار شرق و هم میهن ( نیلوفر حامدی و الهه محمدی) به چه اتهامی بازداشت شده‌اند؟ گفت: این دو نفر به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام بازداشت شدند و با صدور قرار بازداشت موقت در زندان هستند.

وی افزود: پرونده در شرف تصمیم نهایی است. در این فاصله در جمع بندی اگر عناوین اتهامی دیگری مطرح شود مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و اگر ثابت شود اقدامات مجرمانه‌ای انجام دادند قطعا رسیدگی خواهد شد.

وی با اشاره به نقل قولی از یکی مسئولان قضائی (معاون اول قوه قضاییه) مبنی بر اینکه ۹۰ درصد بازداشتی‌ها آزاد شدند، گفت: اینکه ۹۰ درصد را آزاد کنیم این‌طور نیست بلکه قرارهایی متناسب صادر شده و اینکه هر کسی که بازداشت شده بی گناه است، صحیح نیست.

به گزارش ایسنا، مسعود ستایشی از بیان آمار مربوط به کشته‌های حوادث اخیر خودداری کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.