فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۸۴۱

تجارت‌نیوز، گزارش می‌دهد:

۱۰ دلیل که چرا خودآموزی زبان از کلاس رفتن بهتر اثر می‌کند

۱۰ دلیل که چرا خودآموزی زبان از کلاس رفتن بهتر اثر می‌کند

یادگیری زبان امروزه به یکی از تمرین‌های ضروری هر فرد تبدل شده است. افراد با یادیگری زبانی غیر از زبان مادری خود، از آن در ابعاد مختلفی استفاده می‌کنند. راه‌های زیادی برای یادگیری وجود دارد. اما یان سوال باقی می‌ماند که کدام یک بهتر است؟

به گزارش تجارت نیوز،

به گزارش تجارت‌نیوز، نیاز نیست تا برای پیدا کردن زبان آموزان راه زیادی برویم و وقت زیادی را صرف کنیم. امروزه تسلط بر زبانی به عنوان مثال زبانی انگلیسی برای دانشجویان عموما یک ضرورت به حساب می‌آید. البته که افراد به طرق مختلفی از این مهارت استفاده می‌کنند. برخی کسب و کار خود را بهبود می‌بخشند. برخی دیگر زبان دوم یا حتی سوم خود را بهتر می‌کنند. در واقع هر کس به ندازه نیاز خود به این مسئله می‌پردازد. شاید فردی بیشتر چهار زبان را یاد بگیرد و شاید فردی باشد که به زبان دوم یا سوم احتیاجی نداشته باشد. البته که می‌دانیم امروزه تسلط بر زبان دیگری چقدر به انسان‌ها و جوامع کمک می‌کند.

در این گزارش به این مسئله می‌پردازیم که کدام یک از روش‌های یادگیری می‌توانند بهتر یا موثرتر عمل کنند. البته برای هر شخص هر کدام از این روش‌ها می‌تواند مزایای به‌خصوصی داشته باشد. مثلا فردی که زمان به کلاس رفتن را ندارد، می‌تواند با شرکت در دوره‌های آفلاین یا غیرحضوری در نسبت با برنامه‌‌ریزی شخصی خود اقدام کند. 

۱۰ دلیل که چرا خودآموزی زبان از کلاس رفتن بهتر اثر می‌کند

در این گزارش به ده دلیلی اشاره می‌کنیم که می‌توان اثربخشی بیشتر خودآموزی زبان را نسبت به کلاس رفتن توضیح دهد. در نهایت با بررسی این دلایل و تقایل آن با روش دیگر یادگیری، به بخش آخر گزارش یعنی برقراری تناسب می‌رسیم. یعنی محلی که هر فرد متقاضی یا دانشجو مجبور به انتخاب یا تصمیم‌گیری است. البته لازم به ذکر است که هر فرد نیاز ندارد صرفا فقط از یکی از این راه‌ها استفاده می‌کند. بلکه افراد می‌تواند از روش‌های ترکیبی متناسب و شخصی‌سازی شده با آنچه که نیاز دارند استفاده کند. 

در هر صورت این ده دلیل به شرح زیر است:

یادگیری شخصی‌سازی شده

آموزشگاه‌های زبان اغلب موضوعاتی را پوشش می‌دهند که برای برخی دانش‌آموزان جالب نیست. خودآموزی به شما امکان می‌دهد یادگیری خود را بر اساس علاقه خود، مانند عکاسی سفر، تنظیم کنید که منجر به مشارکت بیشتر می‌شود. 

امروزه تکنولوژی‌های تاثیرپذیر از هوش مصنوعی این قابلیت را به افراد می‌دهند تا با جزئیات بیشتری مسیری شخصی برایشان تعریف شود. هر چند که ابزار هوش مصنوعی در حال حاضر در مرحله بلوغ است، اما این چشم‌انداز را به ما ارائه می‌دهد که در چند سال آینده یک دستیار حرفه‌ای و مخصوص به خود داشته باشیم که به شکلی تخصصی مسیر شخصی مربوط به فرد را طراحی کند. 

سرعت فردی

هر کس متفاوت یاد می‌گیرد. یک رویکرد خودآموز به شما امکان می‌دهد سرعت یادگیری را تنظیم کنید و روی مناطقی که برای شما چالش‌برانگیز است تمرکز کنید. همه افراد شاید امکان تمرکز مداوم بر این پروسه را نداشته باشند. دوران کرونا یک تمرین جدی برای آموزش مجازی و دیجیتال بود. در دورانی که نمی‌ش کلاس‌ها به شکل سابق برگزار شوند تکنولوژی فرصت تشکیل یک کلاس مجازی را داشت. بدین ترتیب هر فرد متناسب با توانایی خود، سرعت یادگیری خود را تنظیم می‌کند. 

کنترل روی مواد آموزشی

شما می‌توانید منابعی را انتخاب کنید که مناسب سبک یادگیری شما باشد. امروزه ما با تعدد منابع روبه‌رو هستیم. نکته‌ای که شاید حتی تاثیر منفی هم داشته باشد. زیرا ممکن است باعث سردرگمی افراد شود. برای اینکه سردرگم نشوید باید از راهنمایی‌ها مناسبی برخوردار شوید و به شکل مستمر به مسیر خود ادامه دهید.

انعطاف‌پذیری و راحتی

نیازی به رفت و آمد به کلاس نیست. شما می‌توانید با سرعت خود، حتی در مدت زمان کوتاه در طول روز، یاد بگیرید.شما در خانه خود می‌توانید در کلاس شرکت کنید. در گذشته چنین امکانی وجود نداشت. افراد از امکانات یادگیری کمتری برخوردار بودند. 

محیط یادگیری غیررسمی

ساختارهای سخت کلاس را فراموش کنید! شما می‌توانید در یک محیط آرام، حتی با چت با دوستان آنلاین از طریق اسکایپ، یاد بگیرید. رسمیت داشتن کلاس‌های سنتی گاهی تاثیر مثبت هم داشته‌اند. اما در دورانی که غیررسمی‌ها هم پیدا شده‌اند. عده زیادی به این فضا علاقه‌مند شده‌اند. 

یافتن معلم مناسب (شاید)

صلاحیت معلم تضمین کننده مناسب بودن آن نیست. با خودآموزی، شما می‌توانید به طور بالقوه مربیان آنلاین را پیدا کنید که سبک تدریس آن‌ها با شما هماهنگ است. امروزه دوره‌های غیرحضوری با شمار زیادی به بازار محتوای آموزشی آفلاین وارد شده‌اند. شاید بین مدرسین یک معلم وجود داشته باشد که بتواند شوق یادگیری را در شما زنده کند. 

یک نکته اساسی چه در آموزش آفلاین یا غیرحضوری و به طور کلی خودآموز با دوره‌های حضوری و کلاس‌های مربوط به این حوزه، دانستن این اصل است که تحقیق بسیار مهم است. شاید ابزار یا وسیله یا روش بهتری از آنچه که شما در حال استفاده از آن هستید وجود داشته باشد. 

صرفه‌جویی در هزینه

خودآموزی می‌تواند بسیار ارزان‌تر از آموزشگاه‌های زبان باشد. منابعی مانند دوره‌های آنلاین یا شرکای مکالمه رایگان می‌توانند هزینه بسیار کمتری داشته باشند. شما می‌توانی هزینه‌های رفت و آمد و وقتی که از شما بابت حضور در مدرسه‌های زبان گرفته می‌شود را به حساب بیاورید. بدین منظور دوره‌های غیرحضوری مزیت بسیار ارزنده‌ای در این حوزه در خود دارند. 

یادگیری یک مهارت ارزشمند

یادگیری خودآموز یک مهارت ارزشمند برای بسیاری از جنبه‌های زندگی است، نه فقط زبان‌ها. اصولا خودآموزی یک مهارت است. خودآموزی یکی از ارزشمندترین توانایی‌هایی‌ست که به رشد فردی افراد کمک می‌کند. فارغ از اینکه افراد در چه زمینه‌ای مشغول به کار هستند یا اینکه آمال آن‌ها چه آینده‌ای برایشان تصویر می‌کند، افرادی که خودآموزهای بهتری هستند به دستاوردهای بیشتری می‌رسند. 

به عبارت دیگر تمامی مهارت‌آموزی‌ها از پنجره تمرین‌های شخصی و فردی می‌گذرد. کلاس‌ها تنها می‌توانند نقش یک تسهیل‌گر را ایفا کنند. در نتیجه بدون در نظر گرفتن اینکه از کدام مسیر به سمت مقصد خود حرکت می‌کنید، آهنگ حرکت فقط و فقط با خودتان تنظیم می‌شود.

یافتن منابع مقرون به صرفه

چندین دوره زبان آنلاین برای خرید به صورت یک‌باره در دسترس هستند، در مقابل هزینه‌های ماهانه تکراری آموزشگاه‌های زبان. شما یکبار یک دوره را خریداری می‌کنید یا مثلا یک کتاب را تهیه می‌کنی. معلمین هزینه‌ای منظم به حساب می‌آیند. هرچند که در مقایل پرداخت این هزینه شما از مزایای مختلفی برخوردار می‌شوید. 

یادگیری منظم گرامر

برخی از آموزشگاه‌های زبان دارای برنامه‌های درسی ناپایداری هستند که به طور گیج‌کننده‌ای بین زمان‌ها جابه‌جا می‌شوند. خودآموزی رویکرد ساختارمندتری برای گرامر امکان‌پذیر می‌کند. ساختار و طرح‌درس آن‌ امروزه دارای جزئیات پیشرفته‌ای شده‌اند. متودهای آموزشی دارای تنوع شده‌اند. هر کدام از این متودها با تاکید بر یک مسئله‌ای که به نظر در دیگر متودها کمتر به آن توجه شده است طرح می‌شوند. حال بسته به شماست که متناسب با خودتان به انتخاب بپردازید.

صحبت نهایی

هر کدام از روش‌هایی که به آن پرداخته شد، مزایا و معیاب به‌خصوصی دارند. مهم این است که شما کدام یک از ان‌ها را انتخاب می‌کنید. از انتخاب کردن نترسید. تجربه کردن هر کدام از آن‌ها به شناخت شما از خودتان و متودها کمک می‌کنید و در نتیجه شما به شخصی‌سازی مدل یادگیری خود نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوید. 

بنابراین مهم‌ترین مسئله همان یادگیری است. خودآموزی هم بخشی جدانشدنی از یادگیری هر مهارتی است. در واقع شما باید روش ترتیب خودتان را پیدا کنید. 

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.