کد مطلب: ۷۶۲۳۱۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تبعات دعوت نشدن جمهوری اسلامی ایران به کنفرانس مونیخ + ویدئو

تبعات دعوت نشدن جمهوری اسلامی ایران به کنفرانس مونیخ + ویدئو

کنفرانس مونیخ در حالی دیروز به پایان رسید که به جای مقامات دولتی، مخالفان جمهوری اسلامی ایران در آن حضور داشتند. اما دعوت نشدن از ایران به این نشست امنیتی چه پیام و تبعاتی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، کنفرانس مونیخ 2023 روز جمعه آغاز به کار کرد و روز گذشته به کار خود پایان می‌دهد. برگزارکنندگان این کنفرانس از روسیه و جمهوری اسلامی ایران دعوت نکردند. اما این موضوع چه پیامی برای ایران دارد؟

ایران در حال حاضر در صحنه بین‌الملل با چالش‌های مختلفی مواجه است. از جمله این چالش‌ها می‌توان به توافقات هسته‌ای و فروش پهباد به روسیه و دیگر تحرکات در منطقه اشاره کرد. موضوعاتی که موجب نگرانی کشورهای غربی اشاره کرد. موضوعاتی که مورد بحث چهره‌های حاضر در نشست مونیخ شد.

بیش از 40 نفر از رهبران و مقامات عالی‌رتبه کشورهای مختلف در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت دارند. برگزارکنندگان این نشست اما به جای مقامات دولتی از مخالفان جمهوری اسلامی دعوت کردند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این موضوع گفت این اقدام مغایر با اصل بی‌طرفی‌ست؛ به ویژه در رابطه با کشوری که نقش مهم و تعیین‌کننده در حوزه امنیت بین‌الملل و منطقه دارد.

اگرچه این نشست، یک رویداد غیررسمی است، اما به معنای بی‌اهمیت بودن آن نیست. کسانی که در این نشست شرکت دارند، در روند سیاستگذاری‌های کشورهای خود تاثیرگذار هستند. ضمن آن‌که این کنفرانس در دیگر نشست‌های بین‌المللی و مذاکرات‌ها نیز می‌تواند موثر باشد.

پیام دعوت نشدن به کنفرانس مونیخ برای ایران چه بود؟

اما دعوت نشدن از جمهوری اسلامی ایران چه پیام‌ها و تبعاتی دارد؟ فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «هدف از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ توسعه امنیت و در درجه اول امنیت اروپاست. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا رویکرد غرب‌ستیزانه داشت. امیدواری‌هایی در مذاکرات برجام ایجاد شد اما بعد از شلیک یک موشک فروپاشید.»

او ادامه می‌دهد: «غرب‌ستیزی به امری ثابت در سیاست ایران تبدیل شده و برای طرف دیگر ماجر نیز ثابت شده است. از طرف دیگر روسیه در جنگ با اوکراین با غرب در ستیز و جنگ است. علی‌رغم این‌که مقامات جمهوری اسلامی اعلام بی‌طرفی کردند، کشورهای غربی آن را تعارف تلقی می‌کنند.»

مجلسی می‌گوید: «کشورهای غربی به درستی یا غلط می‌گویند پهبادهای این جنگ را جمهوری اسلامی در اختیار روسیه می‌گذارد. هر چه که هست، جمهوری اسلامی طرف جنگ با غرب است.»

این کارشناس بین‌المللی می‌گوید: «در این گردهمایی امنیتی اروپایی، به عنوان تهدید هم که شده از کسانی دعوت شد که گویی آنها را نمایندگان مردم ایران می‌دانند.»

مجلسی ادامه می‌دهد: «تهدید به این معنا که از جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها به عنوان یک دوست، بلکه به عنوان یک هویت بین‌المللی که بتوان با آن مذاکره کرد، حساب نمی‌کنند. جمهوری اسلامی ایران را طرف جنگی خود می‌دانند.»

تبعات دعوت نشدن از جمهوری اسلامی ایران

او ادامه می‌دهد: «برجام به نتیجه‌ای نرسیده و هر چه نزدیک می‌شویم احتمال کاربرد مکانیسم ماشه هم بیشتر می‌شود. با توجه به این دو مورد، به نظر من {دعوت نشدن در کنفرانس مونیخ} یک تذکر است که شاید جمهوری اسلامی بخواهد یا بتواند در خط قرمزهایش تجدیدنظر کند که چندان هم به ایران مربوط نمی‌شود.»

مجلسی ادامه می‌دهد: «جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که تحریم است. دعوت نشدن به این کنفرانس به تنهایی چندان تاثیری ندارد، اما نشان‌دهنده این است که در تصمیمات بعدی در برجام، مکانیسم ماشه و تحریم‌ها تاثیرگذار است. امیدوارم این اقدامات رنگ نظامی به خود نگیرد.»

حذف ایران از رویدادهای بین‌المللی ادامه دارد؟

آذرماه سال جاری نیز ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل حذف شد. قطعنامه حذف ایران با ۲۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع تصویب شد.

با توجه به حذف ایران از کمیسیون مقام زن و دعوت نشدن در نشست مونیخ، آیا ایران باید منتظر موارد بعدی هم باشد؟ به عبارتی این نوع رویکرد برای حذف ایران از مجامع بین‌المللی ادامه دارد؟

فریدون مجلسی در این مورد می‌گوید: «دعوت‌نشدن‌ها نشانه عدم رضایت است. به ویژه حذف از کمسیون مقام زنان با اعتراضات ایران مواجه شد و در پی فجایع صورت گرفته، هیچ‌کس هم مجازات نشد.»

او ادامه می‌هد: «دعوت‌نشدن‌های بعدی هم احتمال دارد و این زمینه‌ساز اقدامات دیگری به ویژه در زمینه‌های اقتصادی خواهد بود؛ مانند تحریم دریایی و هوایی.»

مجلسی می‌گوید: «درست است که در حال حاضر ایران نفت خود را با قیمت ارزان‌تری می‌فروشد. با این حال از پنجره بازرگانی چین، هند و… مبادلاتی صورت می‌گیرد. اما اگر تحریم دریایی و هوایی صورت بگیرد (مانند آنچه که در زمان قذافی در لیبی بود) مشکلات اقتصادی ایران شدیدتر می‌شود. به ویژه تولیداتی که به مواد واسطه کشورهای دیگر، وابسته هستند. خسارت تجارت خارجی ایران در این شرایط تورمی و کمبود ارز چالش‌برانگیزتر می‌شود. اگر جلوی تجارت ایران با فشار بر بنادر و فرودگاه‌ها گرفته شود، آغازگر یک اقدام جنگی به شمار می‌رود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مردم به فنا دادن

  • ناشناس

    سعدی میگه؛بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرندچرا با دنیا دشمنی کنی چرا با دنیا دشمنی کنی که این بلا سرمردم بیاریما حقمون اینه خودتون جای مردم بزارین مردن تو رو بچه هایشنون شرمند کردین بس کن دیگه

    • جواد

      آقای محترم ایران با هیچ کشوری خصومتی نداره بلکه این دنیاست که با کشور ما دشمنه فقط به این دلیل که ایران ۴۴ ساله مثل مرد پای آرمانهاش وایستاده وهیچ باجی به هیچ دشمنی نمیده وما هم تا نفس میکشیم پشت رهبرمون وکشورمون ایستادیم .

    • ناشناس

      همه بدن ما خوبیم. منظورت اینه.

    • تقی

      دست از این مزخرفات بردارید دلار هفت تومنی را تحویل گرفتی پنجاه هزار تومن تحویل دادی روی پای خودمان وایستادن یا گرده ملت واقعا که

    • ناشناس

      آذه به چین باج نمیده و مسئولین هم به پای مردم دارن مستضعفی میکشن!!! و رو پاهاشون ایستادگی میکنن!!!

    • ناشناس

      آقا یواش چه خبرت نتیجه سیاست غلط حکومت هست .مگر شعار امام (ره) نه شرقی و نه غربی نبود
      چرا حکومت به شرق رو آورده و امتیاز به روسیه و چین می دهد
      چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      باید سیاست در پیش بگیرم که به نفع مردم ایران با شد مدار با جهان و سیاست فعال غرب گرایی نیست می توان مدارا کرد دوست باشیم ولی باج ندهیم چرا ما داریم به چین و روسیه باج می دهیم که این دو کشور بدتر از غرب ها هستند
      یکم فکر کن بعد نظر بده
      آرمان ما چی بود عزت مردم ایران و اسلام
      حالا چی نصیب مردم چی شده سرافکندی و فقر
      با سیاست درست می شد به همه اینها دست یافت
      اگر پای آرمان ها هستیم چرا با چین و روسیه پیمان بسته ایم با این همه خیانتی که به ایران کردن
      واقع بین باشیم

  • ناشناس

    ما به قول آمریکاییها دو راه بیشتر نداریم یا مقاومت می کنیم تا روزی که بتوانیم روی پای خودمان بایستیم یا تسلیم می شویم و ایران را اروپا و آمریکا تجزیه می کند تا درس عبرتی باشد برای سایر کشورهای تحت سلطه که فکر استقلال به سرشان نزند شکست ایران تحت فشار به معنای شکست جبهه مقاومت در تمام دنیاست که علیه غرب به پا خواسته اند

  • علی

    مردم بیچاره شدن مردم بدبخت شدن آخه به کی بگیم به کجا پناه ببریم

  • رحیم

    مردم سوال دارن.
    از اول انقلاب درگیر جنگ هستیم.رفتید سوریه گفتید دفاع از حرم.تو اوکراین چی بود.روسیه ما رو بدبخت کرده.این چه استکبار سایزی هست.والا دیگه ملت خسته شدن انصاف نیست.

  • ناشناس

    چرا قبول نمی‌کنید که هیچ جای دنیا جایگاهی برای ایران نمانده

  • بینام

    با شلیک موشک یا خروج یک طرفه آمریکا و پاره کردن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل؟ ؟؟
    کدوم به اصطلاح کارشناس

    • علی

      حالا اصلا حق باشما.وقتی زورت نمی رسه لااقل باید با سیاست جلو رفت.وزیر امور خارجه هم که فقط اسمش رو یدک می کشه.

    • Farzad

      دوست من منظور شلیک موشک سپاه با نوشته اسرائیل باید نابود شود ( به زبان عبری) بعد از توافق بود.

  • ناشناس

    دست وزیر امور خارجه درد نکنه

  • مراد

    داریم بسمت پرواز ممنوع پیش، میریم…

  • ناشناس

    تئوریسین سیاسی شما نمی داند که تحریم دریایی و هوایی یا جنگ علیه ایران معادل با تحریم عبور تمامی کشتی های جهان از تنگه هرمز و باب المندب خواهد بود، یعنی سلام به نفت 1000 دلاری و … آمریکا و اروپا این را می دانند پس از خودتحقیری و بزرگ پنداری دشمنان دست بردارید. البته اگر سرسپرده دشمن نیستید و مکلف و موظف به اجرای دستورات آمریکا و اروپا نیستید!!!!!