خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۷۶۲۶۷۰

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز ۱ اسفند ۱۴۰۱/ ایران به‌زودی اتحادیه اروپا را تحریم می‌کند

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز 1 اسفند 1401/ ایران به‌زودی اتحادیه اروپا را تحریم می‌کند

اخبار دیپلماسی امروز دوشنبه ۱ اسفند را با جدیدترین اخبار برجام و تحولات بین‌المللی آغاز می‌کنیم. تجارت‌نیوز با توجه به اهمیت اخبار دیپلماسی، هر روز به انتشار مهمترین اخبار بین‌المللی با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی و تبعات آن در بازارهای جهانی می‌پردازد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین اخبار دیپلماسی را در ادامه بخوانید.

کنعانی در واکنش به تحریم‌های اعلام‌شده از سوی اتحادیه اروپایی در خصوص شهروندان جمهوری اسلامی ایران و برخی مؤسسات کشورمان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا فهرست تحریم‌های متقابل خود را به‌زودی اعلام می‌کند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تحریم‌های اعلام‌شده از سوی اتحادیه اروپایی در خصوص شهروندان جمهوری اسلامی ایران و برخی مؤسسات کشورمان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا فهرست تحریم‌های متقابل خود را به‌زودی اعلام خواهد کرد.

اطلاع رسانی آژانس اتمی درباره غنی سازی ایران

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است این هفته درباره گزارش ادعایی نشریه آمریکایی بلومبرگ در خصوص غنی اسزی اورانیوم در ایران اطلاع رسانی کند تصریح کرد که تا آن زمان تمایلی به گمانه‌زنی ندارد.

بورل امروز در پایان نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل خبرنگاران گفت: مسائل هسته‌ای پیچیده و حساس هستند. اینکه گزارشی منتشر شده مبنی بر اینکه شاید غنی‌سازی صورت گرفته … این در حد یک گزارش است و من نمی‌دانم منبع آن موثق است؟

وی با بیان اینکه «این مسائل به مراتب پیچیده‌تر از چیزی است که تصور می‌شود» افزود: به همین خاطر ما یک نهاد ناظر داریم به نام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آن‌ها تمام ظرفیت‌های لازم و دانش فنی را برای نظارت در ایران دارند.‌ آن‌ها باید به من اعلام کنند که موضوع چیست. ما درباره این موضوع توضیح خواسته‌ایم و آن‌ها ظرف این هفته به ما پاسخ می‌دهند.

برگزاری رزمایش اتمی روسیه در آستانه سفر بایدن

اطلاعات ارتش اوکراین مدعی شد که روسیه در حال برگزاری رزمایش های گسترده برای نیروهای راهبردی اتمی خود است.

رکن اطلاعات ارتش اوکراین آماده سازی روسیه برای پرتاب موشک‌های بالستیک دریایی و زمینی و همچنین موشک‌های کروز هوا به سطح را تایید کرده است.

گفته می‌شود که نیروهای راهبردی اتمی روسیه در بالاترین سطوح آمادگی رزمی قرار دارند و خدمه یک زیردریایی موشکی راهبردی دستور رزمی ورود به منطقه پرتاب را دریافت کرده و آمادگی رزمی آن‌ها ۲۴ ساعته حفظ می‌شود. اوکراین به جزئیات بیشتری از این رزمایش و مکان برگزاری آن هیچ اشاره‌ای نکرده است.

وزارت دفاع اوکراین مدعی شده که این رزمایش روسیه با هدف ایجاد اختلال در سفر رئیس جمهور آمریکا به اروپاست.

همزمانی لحظه ورود بایدن به کی‌یف و آژیر خطر حملات هوایی

زلنسکی: چین با روسیه متحد شود جنگ‌جهانی رخ می‌دهد

رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای درباره حمایت چین از روسیه در جنگ هشدار داد و گفت انجام این کار منجر به جنگ جهانی می‌شود.

افزایش فشارها بر بایدن برای ارسال جنگنده F-16 به اوکراین

در آستانه نخستین سالگرد جنگ اوکراین، فشارهای داخلی بر جو بایدن برای ارسال جنگنده‌های F-۱۶ به کی یف، افزایش یافته است.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در آستانه نخستین سالگرد جنگ اوکراین، فشارهای داخلی بر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای حمایت بیشتر از اوکراین با ارسال جنگنده های F-16 به کی یف، افزایش یافته است.

مایکل مک کال رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ابراز امیدواری کرد بایدن با ارسال این نوع جنگنده به کی یف موافقت کند.

رویترز گزارش داد که مقامات اوکراین در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ رایزنی های زیادی را برای تحت فشار قراردادن دولت بایدن به منظور ارسال جنگنده های F-16 به کی یف انجام دادند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ارسال جت های آمریکایی به اوکراین گفت: ما در این باره همچنان با مقامات اوکراین در حال گفتگو هستیم و باید مطمئن شویم که انها برنامه آموزشی لازم و ظرفیت استفاده از این سیستم ها را داشته باشند.

این در حالی است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در یک نشست خبری در تاریخ 31 ژانویه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا آمریکا تصمیم به ارسال جنگنده به اوکراین دارد، پاسخ داد: «نه».

«سابرینا سینگ»، معاون سخنگوی پنتاگون چند روز پیش در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد که دولت ایالات متحده قصد ندارد هیچ نوع سلاح و تجهیزات جنگی را برای ارسال به اوکراین با محدودیت مواجه کند.

سخنگوی پنتاگون همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تحویل جنگنده‌های F-16 به کی‌یف امکان‌پذیر است یا خیر، این موضوع را رد نکرد و گفت: «آنها ممکن است برای پشتیبانی هوایی از تانک‌های آبرامز ساخت آمریکا مورد نیاز باشند.»

دو روز پیش نیز «جان کربی»، مسئول هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «اگر هر یک از متحدان ایالات متحده تصمیم بگیرد که جت های جنگنده به اوکراین تحویل دهد، واشنگتن از این اقدام استقبال خواهد کرد.»

اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران

در ادامه مداخله‌جویی و اقدامات ضد ایرانی کشورهای غربی در حمایت از اغتشاشات اخیر، وزیر خارجه لوکزامبورگ گفت بروکسل علیه ده‌ها ایرانی از جمله قضات تحریم‌هایی را اعمال خواهد کرد.

رویترز به نقل از وزیر خارجه لوکزامبورگ گزارش داد اتحادیه اروپا قصد دارد تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کند.در ادامه حمایت کشورهای غربی از اغتشاشات اخیر در ایران، ژان اسلبورن وزیر خارجه لوکزامبورگ دوشنبه (۲۰ فوریه) گفت: «اتحادیه اروپا علیه ده‌ها ایرانی از جمله قضات به دلیل نقش آن‌ها در اجرای مجازات اعدام معترضان تحریم‌هایی را اعمال خواهد کرد».

به گزارش روزنامه جروزالم پست به نقل از رویترز، او پیش از نشست امروز با وزاری خارجه سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: «قضات، کارکنان زندان، افرادی که دیگران را به اعدام محکوم می‌کنند، ده‌ها نفر از آن‌ها در فهرست (تحریم) قرار خواهند گرفت».

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان اغتشاشات اخیر بارها با دخالت در امور داخلی ایران از آشوبگران حمایت کرده است. اتحادیه اروپا نیز در همین راستا چندین بار با ادعای واهی مقامات ایران را تحریم کرده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های اتحادیه اروپا و انگلیس علیه افراد و نهادهای ایرانی را قویا محکوم و آن را کاملا مردود خوانده است. ایران همچنین پیش از این و در اقدامی متقابل تحریم‌هایی را علیه تعدادی از افراد و نهادهای اتحادیه اروپا و همچنین انگلیس اعمال کرده است.

سفیر روسیه در آمریکا: هدف واشنگتن، تشدید بحران اوکراین است

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن در واکنش به اظهارات ضد روسی اخیر کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت که واشنگتن با متهم کردن روسیه به جنایات ادعایی در اوکراین می‌کوشد، اقدامات خود با هدف تشدید بحران اوکراین را توجیه کند.

شنبه هریس در کنفرانس امنیتی مونیخ مدعی شد، شکی نیست که روسیه مرتکب جنایت علیه بشریت شده و افراد درگیر بازخواست خواهند شد.

آنتونوف در واکنش به این اتهامات گفت: شکی نیست که هدف چنین حملاتی، توجیه اقدامات خود واشنگتن برای دامن زدن به بحران اوکراین است. اول از همه مربوط به نظامی‌سازی افسارگسیخته اوکراین است. زمانی آمریکایی‌ها گفتند که فقط تسلیحات دفاعی به اوکراین می‌دهند اما اکنون خودروهای زرهی سنگین، توپخانه، سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه با مهمات دوربرد ارسال می‌کنند. ایالات متحده اطلاعات در اختیار نازی‌های کی‌یف قرار داده و شبه‌نظامیان را آموزش می‌دهد.

او تاکید کرد که مقامات در واشنگتن، استفاده از مهمات ممنوع کور توسط نیروهای مسلح اوکراین که در مقادیر زیاد به آنجا تحویل داده می‌شود را نادیده می‌گیرد.

این دیپلمات ارشد روس افزود: واشنگتن ترجیح می‌دهد به صحنه‌های وحشتناک تیراندازی به سربازان اسیر غیرمسلح روس توجه نکند. آمریکا سوزاندن وحشتناک مردم در ساختمان اتحادیه کارگری در اودسا در سال ۲۰۱۴ را فراموش کرد. ایالات متحده سال هاست حملات علیه غیرنظامیان در دونباس را نادیده گرفته است.

بورل: تحریم‌های جدید علیه ایران در ارتباط با مسائل حقوق بشری خواهد بود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تکرار اظهارات مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران گفت که پنجمین بسته تحریمی در ارتباط با مسائل حقوق بشری است.

وزیر خارجه آمریکا: درباره غنی‌سازی اورانیوم در ایران با آژانس تماس می‌گیریم

بلینکن در واکنش به سوالی درباره ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده تا ۸۴ درصد در ایران گفت: ما با آژانس تماس می‌گیریم تا اطلاعات تکمیلی در مورد آنچه درباره غنی‌سازی اورانیوم در ایران گزارش شده را به دست آوریم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.