فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۷۶۳۱۶۶

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز ۲ اسفند ۱۴۰۱/ ادعای ترامپ درباره جنگ جهانی سوم

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز 2 اسفند 1401/ ادعای ترامپ درباره جنگ جهانی سوم

اخبار دیپلماسی امروز سه شنبه ۲ اسفند را با جدیدترین اخبار برجام و تحولات بین‌المللی آغاز می‌کنیم. تجارت‌نیوز با توجه به اهمیت اخبار دیپلماسی، هر روز به انتشار مهمترین اخبار بین‌المللی با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی و تبعات آن در بازارهای جهانی می‌پردازد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز سه شنبه را در ادامه بخوانید.

رئیس جمهور سابق آمریکا گفت:سیاست‌های بایدن در قبال اوکراین ممکن است منجر به جنگ جهانی سوم شود. اگر شما حرکات و تصمیمات اتخاذ شده توسط بایدن در مورد اوکراین را مشاهده و بررسی کنید، در می‌یابید که او به شکلی منظم و سازمان یافته اما شاید ناآگاهانه، به زودی ما را به سمت جنگ جهانی سوم سوق خواهد داد.

دیده شدن ذرات اتمی ۸۴ درصد طبیعی است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت:دیده شدن ذرات اتمی ۸۴ درصد از لحاظ فنی طبیعی است. زمان سفر گروسی به ایران هنور مشخص نشده است.

بایدن: با چالش‌های متعددی روبرو هستیم

رئیس جمهور آمریکا گفت:حمایت ما از اوکراین قاطع است و امروز در وضعیت بهتری نسبت به گذشته قرار داریم. با چالش‌های متعددی روبرو هستیم، اما به قدرت خود برای عبور از آن اطمینان داریم.

روسیه عضویت در پیمان استارت نو را به حالت تعلیق درآورد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه سه‌شنبه ۲۱ فوریه (دوم اسفند) اعلام کرد این کشور عضویت در پیمان محدودیت تسلیحات هسته‌ای (استارت نو) را به حالت تعلیق در می‌آورد.

پیمان استارت نو در سال ۲۰۱۰ میان باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا و ولادیمیر پوتین با هدف کاهش زرادخانه هسته‌ای دو کشور امضاء شده بود.

لایحه جنجالی نتانیاهو به تصویب اولیه کنست رسید

پارلمان رژیم صهیونیستی با وجود اعتراضات و مخالفت‌های گسترده و تجمع معترضان در خیابان‌های مجاور کنست، بالاخره به طرح پیشبرد بازنگری در سیستم قضایی این کشور که از سوی کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم ارائه شده بود، رای مثبت داد.

بلینکن: دیپلماسی موثرترین راه برای تعامل با برنامه هسته‌ای ایران است

وزیر خارجه آمریکا در آتن پایتخت یونان گفت:همچنان باور داریم که در رابطه با برنامه هسته‌ای موثرترین و پایدارترین راه برای تعامل با این چالش از طریق دیپلماسی است.در این لحظه این اقدامات اولویت کمی دارند زیرا ایران به شیوه معناداری تعامل ندارد.

بلینکن ادامه داد: اما از این به بعد درها به روی دیپلماسی باز است. خیلی به این بستگی دارد که ایران چه می‌گوید و چه کار می‌کند و اینکه آیا تعامل می‌کند یا خیر.

ادعای ترامپ: اگر در کاخ سفید می‌ماندم، جنگ اوکراین رخ نمی‌داد

دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا با یادآوری روابط حسنه با همتای روس خود گفت که در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰، روسیه به اوکراین حمله نمی‌کرد. من روابط بسیار خوبی با پوتین داشتم.

زلنسکی، نتانیاهو را به کی‌یف دعوت کرد

رئیس جمهور اوکراین از نخست وزیر رژیم صهیونیستی دعوت کرد که دیداری با او در کی‌یف داشته باشد.

این درخواست به واسطه الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی طی سفر اخیرش به کی‌یف برای نتانیاهو فرستاده شده است.

براساس گزارش این شبکه، مسئولان ارشد اسرائیلی پیش‌بینی می‌کنند که در سایه وضعیت سیاسی کنونی و حساسیت در قبال روس‌ها سفر نتانیاهو به کی‌یف ممکن است معضلی برای تل‌آویو باشد اما دفتر نتانیاهو درحال بررسی این درخواست است.

سهم روبل در مبادلات خارجی دو برابر شد

رئیس‌جمهور روسیه گفت: اقتصاد روسیه نشان داد بسیار منعطف‌تر و مقاوم‌تر از آن چیزی است که غرب موقع اعمال تحریم‌ها تصور و پیش‌بینی می‌کرد. آنهایی که روسیه را تحریم کردند، خود را تنبیه کردند؛ تورم کشورهای آنها افزایش یافت، اما روسیه را بابت آن ملامت کردند.

پوتین گفت: سهم روبل در مبادلات تجارت خارجی روسیه دو برابر شده است و با در نظر گرفتن ارزهای کشورهای دوست بیش از دو برابر شده است.همکاری‌ها و روابط دوستانه با ایران، هند و پاکستان را افزایش می‌دهیم.

سفارت ایران در کویت در بیانیه ای در واکنش به اظهارات اخیر کاردار سفارت آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران در خصوص صدور اسلحه ایرانی به روسیه تصریح کرد: ایران ، در جنگ اوکراین در کنار هیچ یک از طرفین جنگ نیست .

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت در بیانیه ای درخصوص جنگ روسیه و اوکراین تاکید کرد که تهران هیچ گونه اسلحه‌ای به هیچ یک از طرف‌های درگیر جنگ در اوکراین نداده است.

در این بیانیه آمده است که موضع ایران از همان آغاز بحران اوکراین واضح و شفاف بود؛ موضع ایران بر پایه حفظ حاکمیت اوکراین و لزوم حل درگیری از طریق کانال‌ها و راه حل‌های سیاسی و عدم حمایت از طرف‌های درگیر جنگ است.

در بخشی از این بیانیه آمده است که تمام همکاری‌های ایران با کشورهای دیگر در زمینه دفاعی بر اساس حقوق و معاهدات بین‌المللی است و تهران از راه حل‌های سیاسی حمایت می‌کند.

سفارت تهران در کویت تاکید کرد که ایران بارها از طرف اوکراینی خواست که اسناد و ادله درخصوص ادعای خود بدهد و یا یک کمیته فنی و نظامی برای تحقیق در این زمینه تشکیل دهد اما کی یف با این امر موافقت نکرد و تا کنون هیچ ادله ای نداده است.

در این بیانیه آمده است که دیپلماسی و رایزنی های سیاسی تنها راه حل بحران های منطقه ای است و ارسال تجهیزات و اسلحه به هر یک از طرف های درگیر جنگ تنها منجر به طولانی تر شدن بحران می شود.

بر اساس این گزارش، پیش از این برخی طرف ها ایران را به ارسال پهپاد و تجهیزات نظامی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم کرده بودند که مقامات کشورمان این ادعاها را رد کرده اند.

رئیس‌جمهور بلاروس به ایران می‌آید

خبرگزاری رسمی بلاروس اعلام کرد «الکساندر لوکانشکو» در حال آماده‌سازی مقدمات سفر رسمی به تهران است و این سفر برای اواسط ماه مارس 2023 در حال برنامه‌ریزی است.

لوکاشنکو در دیدار سه‌شنبه با سعید یاری سفیر ایران در مینسک درباره این سفر گفت «این یک دیدار مهم است که سطح روابط میان دو کشور را ارتقا خواهد داد».

سفر مصطفی الکاظمی به ایران

مصطفی الکاظمی نخست وزیر پیشین عراق به تهران سفر کرده است. او در جریان سفر به تهران با تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار و رایزنی می کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به گزارش‌های ادعایی درباره غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است طی روزهای آینده در این‌باره اطلاع‌رسانی کند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به گزارش‌های ادعایی درباره غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است طی روزهای آینده در این‌باره اطلاع‌رسانی کند.

شبکه خبری «بلومبرگ» روز یکشنبه در گزارشی مدعی شده بود که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم توسط ایران را تأیید کرده‌اند.

در ادامه این ادعاها آمده است که این درجه از غنی‌سازی تنها شش درصد کمتر از میزانی است که برای تولید بمب هسته‌ای نیاز است.

سفیر ایران در وین: تحریم‌های اتحادیه اروپا یک اشتباه محاسباتی دیگر است

سفیر ایران در اتریش گفت: فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا هیچ مبنایی در قوانین بین‌المللی ندارد.

به گزارش ایسنا،‌ عباس باقرپور در توییتی با اشاره به تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه ایران که در آن نام بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران نیز آمده است، نوشت: فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا هیچ مبنایی در قوانین بین‌المللی ندارد.این فقط یک اشتباه محاسباتی دیگر است. علاوه بر این افزودن نام رییس گروه دوستی ایران و اتریش و (ایران و آلمان) با وجود تلاش‌های ممتاز وی حکایت از انحراف جدی از اصل گفت‌وگو دارد.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه هفته جاری شماری از مقام‌ها و نهادهای ایرانی را به دلیل آن چه نقش‌آفرینی در سرکوب اعتراض‌ها عنوان شد، تحریم کرد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا به این ترتیب دو سازمان و ۳۲ فرد دیگر را به فهرست تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران اضافه کردند. نام وزرای ارشاد و آموزش و پرورش ایران در بین تحریم‌شدگان دیده می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.