خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۷۶۳۵۳۴

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز ۳ اسفند ۱۴۰۱ / هشدار نتانیاهو به ایران

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز 3 اسفند 1401 / هشدار نتانیاهو به ایران

اخبار دیپلماسی امروز چهارشنبه ۳ اسفند را با جدیدترین اخبار برجام و تحولات بین‌المللی آغاز می‌کنیم. تجارت‌نیوز با توجه به اهمیت اخبار دیپلماسی، هر روز به انتشار مهمترین اخبار بین‌المللی با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی و تبعات آن در بازارهای جهانی می‌پردازد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز را در ادامه بخوانید.

امیرعبداللهیان: در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای آماده طرح جایگزین هستیم

وزیر امور خارجه گفت: اظهارات آمریکایی‌ها درباره پرونده هسته‌ای متناقض است و در صورت شکست مذاکرات ما آماده طرح جایگزین هستیم.

اردوغان انتخابات خود را به موقع برگزار می‌کند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه قصد دارد با وجود زلزله در این کشور، انتخابات ریاست جمهوری را در تاریخ دقیق خود یعنی 14 می 2023 (24 اردیبهشت 1402) برگزار کند. بلومبرگ گزارش کرده است که اردوغان برنامه دارد اقدامات مربوط به بازسازی را سرعت ببخشد تا بتواند در آستانه انتخابات و ضربه احتمالی به اقتصاد محبوبیت خود را افزایش دهد.

هفته گذشته اردوغان و حزب او جلساتی را پیرامون مزایا و مضرات به تعویق انداختن مدیریت عواقب این فاجعه برگزار کردند و به این نتیجه رسیدند که تاریخ انتخابات بدون تغییر باقی بماند. این مساله حتی با وجود وقوع دو زمین‌لرزه دیگر در همان منطقه زلزله ابتدایی باز هم بدون تغییر ماند.

منطقه زلزله‌زده ترکیه محل سکونت 8 میلیون نفر شهروند ترکیه یعنی 14 درصد از رای‌دهندگان این کشور بود که در حال حاضر حدود 2 میلیون رای‌دهنده آن را ترک کرده‌اند. هنوز شورای عالی انتخابات ترکیه در مورد چگونگی و حتی امکان یا عدم امکان برگزاری انتخابات در این مناطق تصمیم‌گیری نکرده است.

ادعای وزیر خارجه رژیم صهیونیستی: امریکا و اروپا مکانیسم ماشه را علیه ایران کلید خواهند زد

الی کوهن در مصاحبه با i24NEWS پیش بینی کرد که غرب قبل از هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر سال جاری، مکانیسم ماشه را علیه ایران اعمال خواهد کرد.
کوهن گفت: «طبق برآورد من، [ایالات متحده آمریکا] و اروپا دیگر نمی‌توانند در موضوع ایران در کناری بایستند. ایران به غنی‌سازی اورانیوم تا 90 درصد نزدیک است و ایران جنگ با اوکراین به روسیه سلاح می‌دهد.»

وی با اشاره به اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران با کلید زدن اسنپ بک گفت: «آمریکا و کشورهای اروپایی مرتبط، قبل از مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر، تحریم‌ها و اسنپ بک را علیه ایران کلید خواهند زد».

مکانیسم ماشه یا «اسنپ بک» چیست؟

اسنپ بک در واقع همان سازوکار حل اختلافات در برجام و قطعنامه 2231 است که در بندهای 36 و 37 برجام و مواد 10 تا 15 قطعنامه 2231 آمده است. طبق بندهای 36 و 37 برجام، «چنان چه هر یک از کشورهای 1+4 معتقد باشد طرف مقابل تعهدات خود را رعایت نکرده، می‌تواند موضوع را به منظور حل و فصل به کمیسیون مشترک ارجاع نماید؛ کمیسیون مشترک 15 روز زمان خواهد داشت تا موضوع را فیصله دهد.

هشدار مدودف: با هر ابزاری از جمله سلاح هسته‌ای از خود دفاع می‌کنیم

کانال تلگرام دیمیتری مدودف نوشت: برای همه قدرت‌ها روشن است که اگر آمریکا بخواهد روسیه را شکست دهد، به سمت درگیری در مقیاس جهانی پیش رفته و حق داریم با هر سلاحی از جمله هسته‌ای از خود دفاع کنیم.

وی با اشاره به تصمیم دیروز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در تعلیق مشارکت این کشور در پیمان «استارت جدید» نوشت: این تصمیم مدت‌ها به تعویق افتاده بود. من سال پیش به آن اشاره کردم.

نتانیاهو: هر چه در توان دارم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به‌کار می‌گیرم

نخست‌وزیر اسرائیل گفت:برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای هر کاری که بتواند انجام می‌دهد. جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای، تنها منافع اسرائیل یا آمریکا را تامین نمی‌کند و به سود تمام جهان است.

امیرعبداللهیان با رئیس‌جمهوری عراق دیدار کرد

وزیر امور خارجه در ادامه دیدار رسمی خود از بغداد، روز چهارشنبه (سوم اسفندماه) با رئیس‌جمهوری عراق در کاخ ریاست جمهوری دیدار کرد.در این دیدار، امیرعبداللهیان بر لزوم توسعه مناسبات دو جانیه ایران و عراق تاکید کرد.

موضوع مطالبات بانکی ایران، امنیت مرزها، فعالیت شرکت های ایرانی و لایروبی اروند از دیگر مسایل مطروحه در این دیدار بود.رئیس‌جمهوری عراق نیز روابط دو کشور ایران و عراق را روابطی همه جانبه و عمیق دانسته و بر عزم کشورش جهت توسعه همه جانبه روابط تاکید نمود.

اخراج دو کارمند سفارت ایران در برلین

وزارت امور خارجه آلمان ضمن احضار کاردار ایران در این کشور اعلام کرد که دو نفر از کارمندان سفارت ایران را «غیرقابل قبول» خوانده و از آن‌ها خواسته آلمان را ترک کنند.

بورل: چین سلاح ندهد، اینکه ما می‌دهیم فرق دارد!

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا اظهار داشت که وزیر خارجه چین به او گفته که وقتی بروکسل به اوکراین سلاح می‌فرستد،‌ چرا انقدر نگران ارسال احتمالی سلاح از چین به روسیه است؟ او پاسخ داده که این کمک با آن کمک تفاوت بسیاری دارد!

وانگ یی، مسئول ارشد خارجه چین و جوزپ بورل، مسئول روابط خارجه اتحادیه اروپا در کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار کردند و پس از آن، بورل هشدار داد که اتحادیه اروپا هر نوع کمک چین به ارتش روسیه را «خط قرمز» خود می‌داند.

به گفته بورل، وانگ در این نشست تصریح کرد که «چین به کشورهایی که در جنگ هستند سلاح نمی‌فرستد» و برنامه‌ای هم برای ارسال سلاح به روسیه ندارد. وانگ این را «اصل سیاست خارجه چین» دانست.

با این حال، این مدیر دفتر کمیسیون روابط خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین از بورل پرسید: چرا نگران این هستید که ما به روسیه سلاح بفرستم، وقتی خودتان به اوکراین سلاح می‌فرستید؟

بورل در پاسخ با بیان اینکه کمک نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین «خیلی فرق دارد»، به شرح «تهدیدی» پرداخت که در این جنگ متوجه اروپایی‌ها شده است.

مسئول روابط خارجه اتحادیه اروپا تنها مقام غربی نیست که چین را از همکاری نظامی با روسیه بر حذر می‌دارد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم اخیرا مدعی شد که واشنگتن از حمایت چین از روسیه در زمینه‌های غیرمرگبار آگاه است و هشدار داد که اگر این حمایت به حوزه تسلیحات مرگبار گسترش یابد «عواقب جدی» متوجه پکن خواهد شد.

در مقابل یک سخنگوی وزارت خارجه چین یادآوری کرد: این آمریکاست که به میدان نبرد سلاح می‌ریزد، نه چین.

فهرست شركت‌ها و نهادهایی اروپايى که تحت تحريم ایران قرار گرفتند

ایران در مقابل تحریم‌های اتحادیه اروپا برخی از شرکت‌ها و نهادها را تحریم کرد. در ادامه اسامی این شرکت‌ها و نهادها را بخوانید.

1- فرماندهی متفقین اروپا SACEUR
2- فرماندهی ملی و بخش عملیات عمومی فضائی ارتش آلمان National Command & General Space Operations Division
3- شرکت صنایع نظامی مافی وگمن کراوس آلمان Maffei Wegmann Kraus
4- شرکت صنایع نظامی کوانتوم سیستم آلمان Quantum-Suystem GMBH
5- شرکت صنایع نظامی تیسن کروپ مارین سیستم آلمان Thyssenkrupp Marine system
6- شرکت صنایع نظامی ای.اس. جی. آلمان ESG
7- شرکت صنایع نظامی ام.بی.دی.ای آلمان MBDA
8- ائتلاف اروپایی برای رژیم صهیونیستی European Coalition for Israel، بلژیک
9- مرکز اطلاعات و مستندسازی رژیم صهیونیستی Center for Information and Documentation Israel، هلند
10- بنیاد مسیحیان برای رژیم صهیونیستی Christians for Israel، هلند
11- شرکت تسلیحاتی یورو اسپایک Euro Spike
12- شرکت فرانسوی تِیل Thales، مستقر در امارات
13- شرکت صنایع تسلیحاتی هنسول آلمان HENSOLDT مستقر در امارات

سفر شی جین پینگ به روسیه

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در حال آماده شدن برای سفر به مسکو در ماه‌های آینده و نشست با ولادیمر پوتین، رئیس جمهور روسیه است. رویترز گزارش می‌دهد که این سفر بخشی از تلاش چین برای ایفای نقشی فعال‌تر در پایان دادن به جنگ یک ساله اوکراین و مذاکرات صلح‌آمیز چند جانبه است. چین همچنین از این نشست برای تاکید مجدد بر درخواست خود برای عدم استفاده از سلاح هسته‌ای بهره خواهد برد.

آماده‌سازی‌ها در مراحل ابتدایی خود قرار دارند و تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نشده است. احتمال می‌رود این سفر در ماه آوریل یا در اوایل ماه می صورت گیرد؛ یعنی در زمانی روسیه پیروزی خود بر آلمان نازی را در جنگ جهانی دوم جشن می‌گیرد. دیپلمات ارشد چینی، وانگ یی هم اکنون در مسکو مستقر است و امروز با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار خواهد داشت.

پکن از طرفی حمله روسیه به کشور همسایه خود اوکراین را محکوم نکرده و در تحریم‌های غرب علیه این کشور نیز مشارکتی نداشته است. آخرین دیدار شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین در المپیک زمستانی سال گذشته در پکن و چند روز پیش از حمله روسیه به اوکراین صورت گرفت.

امیرعبداللهیان: ایران و عراق ملتی واحد در دو جغرافیای مستقل هستند

وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای عراقی خود در بغداد گفت: اشتراکات زیادی میان مردم ایران و عراق وجود دارد و ما ملتی واحد در دو جغرافیای مستقل هستیم.
عبداللهیان ادامه داد: ایران همواره به حاکمیت عراق احترام می گذارد و از ثبات و امنیت این کشور حمایت می کند.ما بر این باوریم که دولت عراق قصد ندارد خاک این کشور سکویی برای حمله به کشورهای همجوار از جمله ایران باشد.

تفاهم بین ایران و آمریکا برای ما مهم است

وزیر خارجه عراق گفت:هیچ طرفی نمی‌تواند از خاک عراق برای حمله به کشور دیگری استفاده کند.امیدواریم طرف‌های ایرانی و آمریکایی در خصوص پرونده هسته‌ای به میز مذاکره بازگردند. رسیدن به تفاهم بین ایران و آمریکا برای عراق مهم است.

وزیر خارجه عراق ادامه داد: سفر امیر عبداللهیان به عراق بسیار مهم است.قانون اساسی عراق واضح و روشن است و اجازه استفاده از خاک عراق برای حمله به کشورهای همجوار را نمی‌دهد.

بازرسان آژانس در تهران هستند

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما فشارهای سیاسی، جوسازی و مساله‌آفرینی‌ها را برنمی‌تابیم. در چارچوب پادمان ارتباطمان با آژانس برقرار است.مسئولان آژانس در تهران هستند و از دیروز در حال مذاکره، بازدید و بررسی می‌باشند.

اسلامی افزود: ابهاماتی که توسط یک بازرس خلق شده بود، در حال رفع و رجوع شدن است. ما با تعامل و هماهنگی از تولید ابهام جدید و اخلال در فرآیند همکاری‌های جدید جلوگیری می‌کنیم.

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو سفر به اوکراین در آینده نزدیک را بررسی می‌کند

بعد از سفر اخیر وزیر خارجه رژیم موقت صهیونیستی به کی‌یف و دیدار با زلنسکی، روزنامه «اسرائیل هیوم» خبر داده تل‌آویو در حال بررسی سفر نتانیاهو به اوکراین در آینده نزدیک است.

آلمان: اتحادیه اروپا به‌دنبال محکومیت و وضع تحریم علیه طالبان است

وزیر امور خارجه‌ آلمان گفت:اتحادیه اروپا به‌خاطر نقض حقوق بشر توسط طالبان، به‌دنبال وضع تحریم علیه آنان است.طالبان به وضع محدودیت‌های شدید علیه زنان و دختران ادامه می‌دهند، بنابراین باید به دلیل نقض حقوق بشر تحریم‌هایی علیه آنان اعمال شود.

تهدید روسیه علیه آمریکا با سلاح اتمی

معاون رئیس شورای امنیت روسیه: اگر آمریکا به دنبال شکست ما باشد، ما با تمام سلاح‌ها از جمله هسته‌ای از خود دفاع خواهیم کرد.

مذاکرات دوجانبه امیرعبداللهیان با وزیر خارجه عراق

مذاکرات دوجانبه امیرعبداللهیان با وزیر امور خارجه عراق آغاز شد.حسین امیرعبداللهیان به منظور دیدار رسمی از عراق و انجام گفت‌وگوهای سیاسی با مقامات این کشور بامداد امروز در راس هیاتی وارد فرودگاه بغداد شد.

وی در فرودگاه بغداد مورد استقبال "هشام العلوی"، معاون وزیر امور خارجه قرار گرفت.

کویت: برجام باید احیا شود

وزیر خارجه کویت بر لزوم احیای توافق هسته‌ای تاکید کرد.شیخ سالم العبدالله، وزیر خارجه کویت در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ تاکید کرد که کشورش دستیابی هر یک از کشورهای منطقه به سلاح کشتارجمعی را نمی پذیرد.

وی تاکید کرد که بازگشت به توافق هسته ای ایران امری ضروری است. وزیر خارجه کویت در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که کشورهای اروپایی بازیگران اساسی در سطح بین المللی به شمار می روند و باید به آن اندازه که به مساله اوکراین اهمیت می دهند به دیگر مسائل جهان به ویژه خاورمیانه اهتمام دهند.

بر اساس این گزارش، شیخ سالم العبدالله به عنوان رئیس هیات کویتی در پنجاه و نهمین کنفرانس امنیتی مونیخ مشارکت کرده است.

ابوالفضل عمویی،سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز گذشته(سه شنبه) با اشاره به حضور وزیر امور خارجه در جلسه این کمیسیون گفت: یکی ازموضوعات مطرح شده در جلسات مربوط به مباحث مذاکرات هسته ای بود؛ آقای امیرعبداللهیان اشاره داشت که مسیر مذاکرات همچنان باز است و تبادل پیام از طریق واسطه ها صورت می گیرد؛ درباره تبادل زندانیان این توضیح داده شد که ایران از موضع انسانی به این موضوع توجه کرده و واسطه هایی از کشورهای منظقه فعال است و ما آمادگی داریم در صورت تامین خواسته های جمهوری اسلامی ایران و زندانی های ایرانی هم آماده بازگشت به کشور شوند، موضوع را دنبال کنیم.

حمله راکتی به پایگاه نظامی آمریکا در سوریه

فرماندهی مرکزی آمریکا پس از چند روز از اعلام خبر حمله راکتی به پایگاه نظامیان این کشور در میدان نفتی العمر در دیرالزور سوریه، امروز (چهارشنبه) وقوع این حمله را تایید کرد.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: شنبه ساعت ۲۰:۲۸ به وقت محلی سوریه، دو فروند موشک به نزدیکی محل استقرار نیروهای ائتلاف در روستای «الخضراء» در پایگاه میدان نفتی العمر در شرق دیرالزور به زمین اصابت کرد.

در این بیانیه آمده است: در این حمله هیچ نیروی آمریکایی یا ائتلاف کشته یا زخمی نشده و هیچ آسیبی به زیرساخت‌ها یا تجهیزات ائتلاف وارد نشده است."

فرماندهی مرکزی آمریکا در ادامه تاکید کرد: نیروهای آمریکا در شمال شرق سوریه در حال بررسی این حادثه هستند و تا بدین لحظه هیچ طرفی مسؤولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

این بیانیه پس از آن صادر شده است که منابع محلی شامگاه شنبه هفته جاری اعلام کردند، چندین راکت و موشک به میدان نفتی العمر که نیروهای آمریکایی از آن به عنوان پایگاه غیرقانونی خود در حومه دیر الزور استفاده می‌کنند، شلیک شد که در پی این حمله زبانه‌های آتش در داخل پایگاه به هوا بلند شد.

طبق گفته این منابع، این در حالی است که نمی‌توان تایید کرد که این حمله تلفاتی در صفوف ارتش آمریکا داشته است یا خیر.

ابتدای ماه گذشته میلادی نیز فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد دو موشک به پایگاه نیروهای این کشور در شرق سوریه اصابت کرد که تلفاتی نداشت.

حملات به پایگاه‌های آمریکا در سوریه در ماه‌های اخیر شدت بیشتری یافته است ملت سوریه مخالف هر گونه اشغالگری در خاک کشورشان هستند.

دیدار سفرای ایران و پاکستان در عراق

محمد کاظم آل صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با حامد عباس، سفیر پاکستان در عراق در محل اقامت سفیر پاکستان دیدار کرد.

در این دیدار ، دو طرف ضمن بررسی آخرین تحولات، ریشه‌های تروریسم در منطقه و پیامدهای آن را مورد بحث و بررسی قرار دادند.سفیر کشورمان با اشاره به روابط خوب سیاسی بین ایران و پاکستان، خواستار افزایش سطح مبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی به ویژه در حوزه انرژی شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.