خبر مهم:

کد مطلب: ۸۲۲۹۱۶

۳ استان ایران درگیر خشکسالی ۱۰۰ درصدی! / تهران با بیشترین کاهش بارش مواجه است

۳ استان ایران درگیر خشکسالی ۱۰۰ درصدی! / تهران با بیشترین کاهش بارش مواجه است

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی شاخص بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده موسوم به SPEI در دوره ۱۰ ساله نشان می‌دهد که مساحت زیادی از تمام استان‌های کشور درگیر درجات مختلف خشکسالی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تهران به عنوان چهارمین استان کشور با بیشترین کاهش بارش و خشکسالی مواجه است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، ‍۱۰۰ درصد مساحت استان های البرز، یزد و سمنان با خشکسالی مواجه اند به‌طوری‌که «شدت خشکسالی» در ۹۷ درصد از مساحت سمنان، ۸۷.۶ درصد از مساحت البرز و ۶۷.۹ درصد از مساحت استان یزد «شدید» تا «بسیار شدید» است.

تهران از نظر درصد وسعت تحت تاثیر خشکسالی با ۹۹.۸۴ درصد مساحت درگیر، در رتبه دوم استان‌های درگیر خشکسالی کشور قرار دارد. هم اکنون ۸۶ درصد از مساحت تهران با خشکسالی شدید تا بسیار شدید مواجه است( ایسنا )

سدهایی با کمتر از 20 درصد ذخیره آبی

سد وشمگیر، گلستان، بوستان در استان گلستان فقط چهار درصد و سد رودبال داراب در استان فارس فقط 6 درصد پر شده‌اند. پرشدگی سد چاه نیمه‌ها در استان سیستان و بلوچستان نیز فقط 6 درصد اعلام شده است.

در حالی که چاه ‌نیمه‌های استان سیستان و بلوچستان خالی‌ست، مناقشات بر سر حق‌آبه هیرمند همچنان ادامه دارد. حالا دیگر بحران آب برای مردم سیستان و بلوچستان ملموس که نه جدی است.

طالبان راه را برای ورود آب به ایران باز نمی‌کند و سدهای استان سیستان و بلوچستان نیز روز به روز وضعیت بدتری پیدا می‌کنند. دیپلماسی ایران هم تاکنون راه به جایی نبرده است و هنوز گرفتن حق‌آبه هیرمند در حد اما و اگر و وعده‌های مسئولان مرتبط است.

همچنین سد خداآفرین در آذربایجان شرقی 9 درصد پر شده که نسبت به سال گذشته 33 درصد کاهش را ثبت کرده است. پرشدگی سدهای دوستی و طرق در استان خراسان رضوی نیز به ترتیب 11 درصد و 19 درصد اعلام شده است. نکته مهم درباره استان خراسان رضوی، وضعیت بارندگی است.

اخیرا علیرضا طاهری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به کاهش 70 درصد بارش نسبت به 60 سال اخیر در این استان گفت که کاهش بارندگی امسال بی‌سابقه بوده و شرایط بحرانی را رقم زده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.