کد مطلب: ۸۲۶۳۳۶

روند مهاجرت پناهجویان افغان از ایران افزایش یافت

روند مهاجرت پناهجویان افغان از ایران افزایش یافت

وزارت مهاجرین حکومت افغانستان در توئیترش اعلام کرد که در خرداد امسال حدود 2 هزار و 582 پناهجوی افغان از مرز «اسلام قلعه» به افغانستان بازگشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزارت مهاجرین افغانستان از افزایش روند بازگشت پناهجویان افغان از ایران خبر داد.

وزارت مهاجرین حکومت افغانستان اعلام کرد طی یک روز ۲ هزار و ۵۲۸ پناهجوی افغان از ایران به کشورشان بازگشته‌اند.
این وزارتخانه همچنین اعلام کرد در 27 و 28 خردادماه نیز از طریق مرز «اسپین بولدک» دستکم 476 پناهجوی افغان از پاکستان به افغانستان بازگشتند.

اوایل خردادماه نیز «مولوی عبدالله ریاض» رئیس امور مهاجرین ولایت نیمروز در جنوب غرب افغانستان گفته بود طی ماه اخیر حدود 65 هزار مهاجر از طریق مرز این ولایت به کشورشان بازگشته‌اند.

وی گفته نزدیک به 54 هزار مهاجر افغان نیز از طریق نیمروز دو ماه قبل به افغانستان بازگشته بودند.

ریاض اظهار داشت این رقم افزایش بازگشت مهاجران از ایران و از طریق مرز نیمروز را نشان می‌دهد.

رئیس اندیشکده چرخه نوآوری و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: نگرانی اصلی در این است که در دنیا اکثر مهاجران افراد معمولی و کارگر و از کشور ما بیشترین نفراتی که مهاجرت می‌کنند افراد برجسته علمی، ورزشی و اقتصادی هستند.

علت اصلی مهاجرت از ایران چیست؟

رئیس اندیشکده چرخه نوآوری و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مورد مهاجرت توضیحاتی را ارائه کرد. او با بیان اینکه جمعیت مهاجران جمهوری اسلامی ایران در کمترین حالت یعنی حدود هشت درصد و در حالت حداکثری حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور است، خاطرنشان کرد: این میزان مهاجرت از متوسط جهانی بالاتر است، اما نگرانی اصلی در این است که در دنیا اکثر مهاجران افراد معمولی و کارگر و از کشور ما بیشترین نفرات، افراد برجسته علمی، ورزشی و اقتصادی هستند.

حسین سالار آملی، رئیس اندیشکده چرخه نوآوری و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ششمین نشست دوازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی با عنوان «مسئولیت نخبگان در تحقق ظرفیت‌های علم و فناوری الگو»، گفت: براساس گزارشات رسمی سازمان ملل متحد، برآورد شده است که حدود ۲۸۱ میلیون نفر به عنوان مهاجر در دنیا زندگی می‌کنند که ۳.۶ درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند.

این مقام مسئول، با بیان اینکه این افراد عمدتا برای مقاصد اقتصادی از جمله یافتن کار مهاجرت می‌کنند، اظهار کرد: میزان ارز ارسالی به کشور مادری، هر سال حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

وی جمعیت مهاجران جمهوری اسلامی ایران را در کمترین حالت یعنی حدود هشت درصد و در حالت حداکثری حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور برشمرد و یادآور شد: این میزان از متوسط جهانی بالاتر است، اما نگرانی اصلی در این است که در دنیا اکثر مهاجران افراد معمولی و کارگر و از کشور ما بیشترین نفرات، افراد برجسته علمی، ورزشی و اقتصادی هستند.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.