کد مطلب: ۸۲۶۴۶۵

رئیسی: بر اساس منافع ملی در زمینه مذاکرات پیش می‌رویم

رئیسی: بر اساس منافع ملی در زمینه مذاکرات پیش می‌رویم

رئیسی امشب در گفتگوی تلویزیونی خود با مردم گفتگو کرد. رئیسی در این گفتگو اعلام کرد که رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم و میز مذاکره را ترک نکردیم. بر اساس گفته رئیس جمهور شرایط اقتصادی مردم هر ماه حتما بهتر از ماه قبل خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس جمهور امشب در گفتگوی تلویزیونی درباره اقدامات دولت سیزدهم با مردم گفتگو کرد.

سیدابراهیم رئیسی در نهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به رقابت‌های انتخاباتی و بیان اینکه هر کاندیدایی در انتخابات با شعارها، انگیزه‌ها و تحلیل‌هایی وارد رقابت می‌شود، اظهار کرد: مردم به نحوی با ناامیدی در سال ۱۴۰۰ مواجه بودند و اوضاع را به وفق مراد نمی‌دیدند. من با اینکه جایگاهم در قوه قضاییه به عنوان مطالبه‌گر و رئیس قوه جایگاه خوبی بود اما تصورم این بود که وظیفه و تکلیفی دارم.

وی یادآور شد: حتی مسئولان آن زمان در سخنانی می‌گفتند که شرایط حتی از زمان جنگ بدتر است و کسری بودجه و وضعیت اجتماعی و سیاسی و اقتصادی خاصی داریم که محصول دشمنی دشمنان بود اما عملکرد دولت هم در این زمینه نقش داشت.

جبران کسری بودجه با افزایش تولید

وی افزود: ما کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی هم داشتیم که راهکارش را افزایش تولید و درآمد کشور در نظر گرفتیم نه چاپ پول. ما در بخش کالاهای اساسی در برخی موارد از وضعیت زرد به وضعیت قرمز رسیده بودیم. بسیاری از کارخانه‌ها دچار تعطیل و رخوت شده بود و غیر از این‌ها مسائل سیاست خارجی هم داشتیم که با مشکلاتی مواجه بود.

رئیسی با تاکید بر اینکه ما به دنبال کنترل مسئله کرونا و بازگشت وضعیت طبیعی به سطح جامعه از این جهت بودیم، اظهار کرد: ما تولید و اشتغال را افزایش دادیم. در دهه ۹۰ تعطیلی بسیاری از بخش‌ها را شاهد بودیم. ما در سرمایه‌گذاری کشور شرایط خوبی نداشتیم که نمی‌خواهم وارد بحث عوامل آن شوم اما با یاری خدا و همت مردم و هدایت رهبری شرایط به نحوی تغییر کرد که در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ رشد صفر یا چهار دهم درصدی به رشد ۴ درصد رسید که معنادار است.

وی یادآور شد: تورم ۵۹ درصدی به حدود ۴۰ درصد رسید. برخی می‌گفتند نمی‌شود نفت را فروخت اما هم نفت فروختیم و هم رویکردهای دولت به ایجاد گشایش‌هایی انجامید. اجلاس شانگهای برگزار شد و این‌بار قرار شد که عضویت ایران بررسی شود.

رییسی ادامه داد: چرا احساس کردند بعد از ۱۷ سال می‌توان عضویت ایران را بررسی کرد؟ چون دیدند که رویکرد دولت سیزدهم یک سیاست خارجی متعادل است. گفته می‌شود که برای واردات واکسن فقط یک تلفن زده شد و کاری نداشت اما چنین نبود.

وی تاکید کرد: ممکن است گفته شود همه این اقدامات در دولت قبل پیگیری شد اما چرا نه در دولت قبل که در ۱۷ سال گذشته این امر به نتیجه نرسید چرا که دیدند نگاه دولت سیزدهم به همه کشورها متعادل است و همانطور که می‌خواهیم با غرب ارتباط داشته باشیم با شرق هم باید ارتباط داشته باشیم.

رئیسی گفت: به ما می‌گفتند چطور انتظار دارید که به ما واکسن دهند وقتی FATF در کشور به نتیجه نرسیده است؟ ورود واکسن به برجام ارتباطی نداشت. نباید این نگاه نادرست را داشت که عضویت در یک سازمان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باید حتماً با فلان کار همراه شود.

وی یادآور شد: ما هرگز نمی‌گوییم که نیت آقایان این نیست که چنین اقداماتی رخ دهد یا نمی‌خواستند که رخ دهد بلکه این وضعیت محصول یک نگاه نادرست بود که عده‌ای باید تصمیم بگیرند تا مشکلات کشور حل شود. ما این نگاه را نداریم و زندگی مردم را بند این حرف‌ها نمی‌کنیم و در عین حال با رویکرد عزت و منافع ملی در زمینه مذاکرات پیش می‌رویم.

افزایش همکاری با کشورهای همسایه

رئیس جمهوری تاکید کرد: ما چرا از ۱۵ کشور همسایه غفلت کنیم در حالی که زمینه خوبی برای همکاری با آنان وجود دارد؟ ما با کشورهایی که ارتباط برقرار کردیم، از غرب و شرق بوده‌اند و گفته‌ایم که اگر کشوری بخواهد با ما ارتباط داشته باشد و از موضع برابر بیاید، ما با او ارتباط خواهیم داشت اما اگر مثل آمریکا دشمنی کند موضوع دیگری است.

رئیسی اظهار کرد: باید از قدرت کشور برای پیشبرد اهداف کشور استفاده کرد. قدرت فقط هم در قدرت موشکی نیست که باید از آن هم تشکر و تقدیر کرد، اما قدرت در نماز عید فطر هم هست و در حضور مردم این قدرت دیده می‌شود. باید از آن برای منافع کشور استفاده کرد.

وی افزود: از ابتدای انقلاب این کشورهای آمریکای لاتین مثل ونزوئلا به ما و انقلاب ما اعتماد دارند. چرا از این ظرفیت استفاده نکنیم؟ این کشور به بهشت منابع معدنی معروف است و با قیمت مناسب می‌توانیم مواد اولیه را تهیه کنیم. می‌توانیم با کشورها ارتباط فناوری و تعاملات اقتصادی داشته باشیم، چرا استفاده نکنیم؟

رئیس جمهوری با بیان اینکه کشور ما در حوزه انرژی و فروش نفت ظرفیت دارد، یادآور شد: زمانی مسئولان کشور می‌گفتند نمی‌شود بیشتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه نفت فروخت اما در اولین بررسی دیدیم که می‌توان تا بیش از ۱ میلیون بشکه هم فروخت و پول آن را هم گرفت. چطور شد در طول این مدت مودیان مالیاتی ۲ میلیون بیشتر شد و چطور شد که کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی جبران شد؟

رئیسی یادآور شد: بحث در آغاز به کار دولت این بود که حقوق را چگونه پرداخت کنیم؟ اما دو سال اخیر یک روز هم پرداخت حقوق عقب نیفتاده است.

پرداخت 300 هزار میلیارد یارانه به مردم

وی افزود: ما به دنبال اصلاحات اقتصادی بودیم. در مجلس ۸ میلیارد دلار برای ارز ترجیحی در نظر گرفته شده بود اما در ابتدای کار دولت میزان زیادی از آن باقی نمانده بود. ما مدت هفت ماهی از رهبری انقلاب استجازه کردیم تا این مدت را بگذرانیم و از آغاز سال ۱۴۰۱ و اردیبهشت ماه، مسئله حذف ارز ترجیحی را آغاز کردیم و با توجه به اعتباراتی که در قانون پیش‌بینی شد ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به مردم یارانه پرداخت کردیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه وضعیت تولید و فروش نفت و شاخص‌ها نشان می‌دهد دشمن به هدف خود نرسیده است، اظهار کرد: تجارت ما ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافت و ۳ تا ۴ هزار واحد تولیدی فعال شد و بخش‌های مختلف فعال شدند. صادرات غیرنفتی ما ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافت و ۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی ما رکوردی در چهل سال عمر انقلاب بود و چون دشمن دید به اهداف خود نرسیده و تجارت و تولید و اشتغال افزایش یافته و کشور در حال پیشرفت است آن جریان اغتشاشات را شکل دادند.

رئیسی یادآور شد: از اغتشاشات به بعد بود که دیدیم وضعیت قیمت دلار چقدر متفاوت از گذشته شد اما با همه این موارد مردم تصمیم گرفتند پیشرفت متوقف نشود و اغتشاشات خیابانی که محاسبه غلطی داشت و فکر می‌کردند به جمهوری اسلامی آسیب می‌زنند، جمع شد.

هیچ دشمنی بین ایران و عربستان وجود ندارد

رئیس جمهوری تاکید کرد: ما با هر کشوری که بخواهد با ما همکاری و ارتباط داشته باشد دست او را می‌فشاریم. رئیس جمهوری چین در دیداری که داشتیم به من گفتند که عربستان سعودی می‌خواهد با شما ارتباط داشته باشد آیا شما مشکلی ندارید گفتم خیر به هیچ وجه. بعد گفتند من واسطه شوم؟ و پاسخ دادم هیچ مانعی ندارد و در نهایت روند خود را طی کرد.

رئیسی ادامه داد: سلطان عمان در دیدار اخیر به رهبر انقلاب اعلام کرد که مصری‌ها تمایل دارند رابطه با ایران را ازسربگیرند، آقا گفتند مانعی ندارد و ما استقبال می‌کنیم از این قضیه و ما هم سیاستی که ایشان فرمودند را در دولت دنبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: ما هیچ زمان عربستان را دشمن خود ندانستیم و الان هم نمی‌دانیم به همسایگان هم گفته‌ایم باید بدانیم که دشمن اصلی ما کیست و رژیم صهیونیستی را در این زمینه فراموش نکنیم‌.

رئیسی ادامه داد: در زمینه مذاکرات هم روند اینگونه بوده که تیم مذاکره‌کننده ما متنی را در زمینه خواسته‌هایمان ارائه کرد و اتحادیه اروپا هم در زمان ارائه آن متن گفت این خواسته‌ها منطقی است اما این موضوع با اغتشاشات همزمان شد و فکر کردند از مسیر دیگری و در خیابان می‌توانند اهداف خود را دنبال کنند که الان هم البته پشیمان هستند.

رئیس جمهوری تاکید کرد: ما فقط موضوع برجام را روی میز نداریم و موضوعات مختلفی وجود دارد. در آن زمینه هم اگر رفتار عزتمندانه و عادلانه‌ای با ما داشته باشند و در موضوع هسته‌ای ما این روند را رعایت کنند، مشکلی نداریم و موضوع برجام در دستور کار ماست. ما میز مذاکره را ترک نکردیم و تعهدات را ما زیرپا نگذاشتیم. گزارش‌های آژانس هم بارها نشان داده که فعالیت‌های هسته‌ای ما صلح‌آمیز است.

رئیسی ادامه داد: ما رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم اما خنثی‌سازی آن را هم دنبال می‌کنیم و مهمتر از همه این‌ها به این فکر می‌کنیم که کشور به حدی قدرتمند شود که اساساً از تکانه‌هایی مثل تحریم هیچ تکانی نخورد.

رئیسی: شاخص‌ها حاکی از مهار تورم است

رئیسی درباره وضعیت تورم در کشور گفت: تورم سیر نزولی را طی می‌کند و با همکاری مردم و پیگیری مسئولین امیدواریم رشد تورم مهار شود و شاخص‌ها حاکی از این‌ مهار تورم است.

وی افزود: مطمئنم که شرایط اقتصادی مردم حتما هر ماه بهتر از ماه قبل آن خواهد شد.

تلاش دولت برای اصلاح ساختارهای فسادزا

رئیس جمهور در نهمین گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد: در زمان‌مناظرات تلویزیونی انتخابات، یکی از کاندیداها به من پاکتی داد که اسم چند ابربدهکار بانکی در آن درج شده بود و در دولت سیزدهم اسامی تمام ابربدهکاران بانکی را اعلام کردیم و این کار پنهانی نبود.

وی افزود: در دستگاه قضایی مصمم بودم با فساد برخورد کنم و در دولت هم‌ این را دنبال کردم و تلاش کردیم ساختارهای فسادزا را شناسایی و اصلاح کنیم.

رئیسی ادامه داد: بنده در ماجرای واگذاری بی‌رویه خودرو ۲ نفر را عزل کردم و دولت اولین مدعی مبارزه با فساد است و دولت هیچگونه رابطه ناسالمی را در هیچ سازمانی نمی‌پذیرد.

وعده رئیسی درباره مسکن

رئیس جمهور درباره وضعیت مسکن مهر گفت: موضوع ساخت مسکن در سراسر کشور در حال پیگیری و در دست انجام است.

وی افزود: قول دولت در حوزه مسکن به قوت خود باقی است، با اینکه تاکنون تعهد 240 هزار خانه روی دست ما مانده است. هزینه این خانه‌ها را قبلا از مردم گرفته‌اند اما آن را در جای دیگر هزینه کرده‌اند و درحال حاضر دولت سیزدهم با تعهد ساخت 240 هزار خانه‌ای طرف است که بودجه آن خرج شده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همه صحبتهاش مثل این پاراگراف آخر است. از سالی یک میلیون مسکن که قول داده بود حالا به جای 4 میلیون دولت را متعهد به 240 هزار مسکن می داند. خود بخوان حدیث مفصل

  • ناشناس

    🍌