کد مطلب: ۸۲۶۴۹۳

۸۲ درصد دانشگاه‌های کشور تعطیل می‌شود/ کدام دانشگاه‌ها شامل این طرح می‌شود؟

82 درصد دانشگاه‌های کشور تعطیل می‌شود/ کدام دانشگاه‌ها شامل این طرح می‌شود؟

82 درصد دانشگاه‌های کشور قرار است تعطیل و یا ادغام شود. این خبری است که مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم اعلام کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دکتر محمد مهدی دهقان اعلام کرده که در حال حاضر در ایران 2 هزار و 183 مرکز آموزش عالی وجود دارد اما قرار است تعداد این مراکز نهایتا به 400 دانشگاه کاهش پیدا کند. این یعنی تنها 18 درصد از مراکز آموزشی کنونی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و 82 درصد تعطیل و یا ادغام می‌شوند.

موج ورود دهه شصتی‌ها به دانشگاه‌ها سبب شد که تعداد مراکز آموزش عالی در ایران افزایش پیدا کند. اما حالا با خروج این دهه از دانشگاه‌ها و ورود دهه هفتاد و هشتاد به دانشگاه، ظرفیت دانشگاه‌ها بسیار بالاتر از تعداد دانشجوهاست. البته نسل جدید کمتر تمایلی برای ادامه تحصیل دارند و بر اساس آمارها، نیمی از داوطلبان کنکور سال 1401، انتخاب رشته نکردند و وارد دانشگاه نشدند.

همین مساله سبب شده که تعداد صندلی‌های دانشگاه‌ها از تعداد داوطلبان بیشتر شود و حالا راهی جز تعطیلی و یا ادغام این مراکز باقی نمانده است.

کدام دانشگاه‌ها تعطیل می‌شود؟

بر همین اساس مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم به ایسنا اعلام کرده وزارت علوم به هیچ عنوان دنبال گسترش مراکز آموزشی جدید نیست. این مقام مسئول تاکید کرده که در حال حاضر حدود ۲ هزار ۱۸۳ مرکز آموزش عالی در کشور داریم که البته این مراکز با احتساب واحدهای دانشگاه هایی نظیر پیام نور محاسبه می شود که خود به تنهایی بیش از ۴۰۰ واحد آموزشی دارد.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی تاکید کرد: برنامه ما در طرح آمایش آموزش عالی دانشگاه آزاد به این سمت حرکت می‌کنیم که بتوانیم به ۳۲ واحد استانی برسیم به این معنی که هر استان یک دانشگاه داشته باشد و واحدهای دانشگاه آزاد در دانشگاه استانی ادغام شوند. این برنامه برای سایر دانشگاه‌ها نیز اجرایی خواهد شد به طور مثال ما در دانشگاه پیام نور بیش از ۴۰۰ واحد دانشگاهی داریم که هر کدام از این مراکز یک موسسه آموزش عالی مستقل محسوب می شوند که با اجرای طرح آمایش این واحدهای دانشگاهی با توجه به تعداد اعضای هیات علمی، داوطلبان ورودی، نیازها و ظرفیت های موجود در واحد استانی ادغام شوند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: با اجرای طرح آمایش عالی هر دانشگاهی در مراکز استان ها یک مرکز مستقل خواهد داشت و سایر واحدهای اقماری در این مرکز ادغام می شوند تا عملا سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی ها در یک دانشگاه استانی انجام شود.

دکتر دهقانی تاکید کرد: بنای شورای گسترش آموزش عالی این است با اجرای طرح آمایش آموزش عالی، با ادغام مراکز و واحدهای آموزش عالی در کشور از ۲ هزار و ۱۸۳ دانشگاه در کشور به حدود ۴۰۰ دانشگاه برسیم.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم یادآور شد: برنامه آمایش مراکز آموزش عالی در حال حاضر در تمامی زیرنظام ها آغاز شده است. به طوریکه دانشگاه آزاد این برنامه را به اتمام رسانده و تا یک ماه آینده برای تصویب به شورای گسترش ارائه خواهد داد و قطعا تا پایان دولت این برنامه به اتمام خواهد رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محقق متون مقدس

    الله تعالی در قرآن میفرماید:
    وحملناهم فی البر و البحرو ما انسان را در خشکی و دریا حمل میکنیم.
    سوره الاسراءآیه ۷۰و همه جانداران در قیامت زنده میشوند:
    وما فرطنا فی الکتاب من شئ ثم الی ربهم تحشرون.
    سوره الانعام آیه ۳۸
    همچنان که زمین هفت شکل دارد بهشت هم هفت در(باب) دارد.
    و این نشانه کثرت جهانهای آخرت است.و این کثرت جهانهای متعدد در قرآن با قوانین فیزیکی جرم سیاره و جوشش هسته ای در درون آن با ابعاد بزرگ سیارات در تناقض نیست.همچنین در سوره الاعلی خداوند میفرماید:
    والآخره خیر و ابقی.
    یعنی هر چیزی که وارد جهان آخرت شود نامیرا میشود.الحمدالله
    قرآن سراسر علم و دانش است.

  • ناشناس

    ترا به خدا دامپزشکی دانشگاه آزاد واحد بافت کرمان را تعطیل کنید.هیچ امکاناتی نداره .مسئولین بررسی کنند

    • Niki

      وقتی کار و شغل برای جوون ها نیست بهتر هم که تعطیل بشن بنظرم کلا تعطیل بشن همه دانشگاه ها ،چون امکانات خاصی همک در اختیار دانشجویان نمیذارید فقط پوووول می‌گیرید

  • امینی

    اینا همش حرف هست و بس، شما نه برنامه ریزی اش رو دارین و نه قدرتش رو، اینقدر در ایران لابی های دانشگاهی و تحصیلی هست که حتی نمی تونین ۵۰۰ دانشگاه رو هم کم کنین، این طرح تون هم مثل بقیه طرح های مملکت نصف و نیمه میمونه، همین الانش مسئولین دانشگاه پیام نور گفتن این طرح برای ما منتفی هست و ما به این تعداد دانشگاه و دانشجو که داریم همچین کاری رو نمیکنیم یعنی علنا گفتن این طرح از نظر ما الکلی است

    • ناشناس

      سلام بنده هم با نظر ایشان موافقم قطعا همچنان که مافیای دارو پزشکی خودرو و مافیا در صنایع مختلف داریم مافیای دانشگاه و منبع سرمایه داری قشر خاص رو هم داریم لذا هیچ وقت این طرح نه تایید میشه و نه اجرا اگر هم تصویب بشه برای اجرا رو کاغذ می مونه
      یعنی واقعا طراحان و ارائه دهندگان این طرح ما و خودشون رو چی فرض کردن؟! خیلی از واحد‌های دانشگاه آزاد بیشتر بانک پول هست برای یک عده و گروه خاص…

  • مجید

    در حال حاضر اکثر اساتید دانشجو ندارن یا با تعداد خیلی کم دانشجو، بنابراین اکثر اساتید سراغ شغل های دوم و سوم رفته اند، و این وسط سرمایه و وقت بیت المال داره هدر میره

  • ناشناس

    تاسیس دانشگاه ازاد از ابتدا اشتباه بود چون وقت جوانها را گرفت واز یاد گرفتن هنر وکار آنها را انداخت

  • مجتبی نجفی 09105157112

    سلام. حالا که صندلی‌های دانشگاه ها خالی است و دانشگاه ها با مشکلات مالی مواجه هستند ، چرا پذیرش دانشجو در مقطع ارشد فقط برای استعدادهای درخشان انجام می شود ؟ آیا بهتر نیست این طرح برای همه علاقمندان به ادامه تحصیل در مقطع ارشد اجرایی شود ؟

  • ناشناس

    ویروس علمی دانشگاه آزاد، پیام نور و علمی کاربردی کشور را به نابودی کشاند.