کد مطلب: ۸۲۶۸۱۸

اژه‌ای: معیشت مردم مهم‌ترین اولویت کشور است

اژه‌ای: معیشت مردم مهم‌ترین اولویت کشور است

رئیس قوه قضائیه امشب درباره مسائل مهم کشور با مردم گفتگو کرد. به گفته اژه‌ای معیشت مردم امر مهمی است و باید برای همه مسئولان در اولویت باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رییس قوه قضاییه امشب در گفتگوی تلویزیونی با مردم گفتگو کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای با مردم ضمن تبریک فرارسیدن هفته قوه قضائیه گفت: با مردم بودن و همراه بودن با مردم فوایدی برای خود انسان دارد. مردمی بودن یعنی چه و اینکه مردم را محترم بشماریم یعنی چه؟ چگونه می‌شود کرامت انسان را حفظ کرد؟ این موارد برای خود مسئول مفید است.

وی افزود: هر دستگاهی دارای مسئولیت‌ها و مأموریت‌های متعدد است و ممکن است این مأموریت‌ها و مشکلات در یک سطح نباشند و برهمین اساس باید اولویت بندی کرد که کدام مسائل برای امروز کشور مفید تر است و می‌تواند سایر مسائل را برطرف کند. برهمین اساس باید بررسی کرد که با توجه به شرایط کدام مسئله برای مردم مهمتر است و سعی ما این است در کنار مسئله شناسی روش برخورد با آنرا شناسایی کنیم و با ایجاد ابزارها اقدام به حل آن کنیم.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: برای مثال مسئله معیشت مردم اکنون اولویت بسیاری دارد و با همکاری سایر قوا برنامه ریزی ها انجام می‌شود و بعد از مسئله شناسایی امکانات و راه حل‌ها دنبال می‌شوند.

اقتصاد، مسئله اول کشور است

وی با اشاره به اینکه مسائل محوری که در طول یک سال گذشته به نتیجه رسیده‌اند گفت: اقتصاد مسئله اول کشور است و از جمله مسائل مهم که در این موضوع نقش دارند مهار تورم، جلوگیری از کاهش ارزش پول و رفع موانع تولید است که به این موارد توجه بسیاری شده اند. در حوزه تولید اگر قوه قضائیه و دولت توجه کافی را نداشتند با توجه به تحریم‌های ظالمانه ممکن بود کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بسیاری تعطیل شوند اما در بستر تعامل تلاش کردیم تا هیچ واحد تولیدی تعطیل نشود و این کار انجام شد و به نتیجه رسید و در نتیجه آن ۳ هزار و ۴۰۰ کارخانه و واحدهای تولیدی احیا شدند.

ضرورت توجه به امنیت سرمایه‌گذاری

وی ادامه داد: امنیت سرمایه گذاری یکی دیگر از مواردی است که آنرا با جدیت دنبال می‌کنیم و جلسات متعددی با فعالان اقتصادی برگزار می‌شود. بنده وقوف نسبتاً کاملی درباره بخش خصوصی، واردات و صادرات و مشکلات بانک‌ها پیدا کرده ام که برای حل آنها با دولت جلساتی را برگزار کرده‌ایم و در بستر این تعامل و جلسات در مقابل فشارهایی که دشمنان به ما وارد کرده‌اند موفق شدیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه حاکمیت به یکدستی رسیده و این موضوع باعث می شود در برخی موارد به علت مصلحت اندیشی ها چشم پوشی‌هایی صورت بگیرد، چقدر احتمال چشم پوشی از تخلفات دولت آن هم به دلیل رفاقت دیرینه شما با رئیس جمهور وجود دارد؟ گفت: وقتی به گذشته نگاه می‌کنم میبینم که میان کار و دوستی مرز قائل می‌شوم و هیچ وقت در یک جناح خاص سیاسی نبوده ام. گذشته بنده و آقای رئیسی ثابت کرده است که دوستی میان ما نمی‌تواند منجر به این شود که اگر فسادی در دستگاه اجرایی کشور رخ داد از آن چشم پوشی کرد. البته در نقطه مقابل، دولت هم در مقابل خواسته‌های ما آنجا که نمی‌توانسته کاری انجام دهد یا احساس کرده خواسته ما به‌حق نیست کوتاه نیامده است. ظرف این دوسال هم این را نشان داده‌ایم قوه مجریه در تنگناست و من هم متوجه این هستم که رئیس جمهور در این زمینه می خواهد کاری را انجام دهد اما نمی‌تواند.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: برخی از اقداماتی که انجام می‌دهیم در تقابل با دولت است و گاه گلایه‌هایی نیز انجام می‌شود اما سازمان بازرسی کل کشور وظیفه قانونی برای رسیدگی به تخلفات و مشکلات را دارد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه بازرسی‌ها باید اثرگذار باشد، گفت: گاهی یک بازرسی اثر بسیار زیادی داشته است که این نیز به دلیل همان تعامل است و مصلحت کشور را به دلیل رفاقت خودمان در خطر نمی‌اندازیم. موردی داشته‌ایم که حتی با دو بازرسی شاهد اثرگذاری وسیعی بوده‌ایم که این به روحیه تعامل قوای قضائیه و مجریه برمی‌گردد.

رویکرد قوه قضائیه درباره مبارزه با فساد

وی درباره رویکرد قوه قضائیه برای مبارزه با فساد گفت: این قضاوت برعهده رسانه‌هاست اما یک تغییر و تحول کاملی در زمینه مبارزه با فساد ایجاد شده است، اینکه مرتب سرچشمه را رها کنیم و با شاخه‌های رها شده برخورد کنیم اشتباه است و بر همین اساس به سمت شناسایی علل فساد رفتیم.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: از همان روز اول اعلام کردیم که با تمامی فسادها از جمله فساد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باید برخورد کرد اما هرچند وقت یکبار گزارش فسادها و اختلاس‌ها مطرح می‌شود که برای حل آن تا حد ممکن علت‌ها و گلوگاه‌ها را شناسایی کردیم و این بسترها را در نشست‌های خود در میان گذاشتیم و چندین مرتبه با بانک‌ها جلساتی را برگزار کردیم. در اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی با یک اشکال تحت عنوان ثبت سفارش داخلی مواجه شدیم که نتیجه یک عمل و دستورالعمل نامناسب منجر به این فساد گسترده شد. عمده منابع ارزی از طریق نفت و صادرات برای کشور حاصل می‌شود و دستور دادم که بازرسی کل کشور بر روی این موارد متمرکز شود که در همین راستا سازمان بازرسی کل کشور ۲۱۰ گلوگاه را شناسایی کرد و به دولت ارائه شد و دولت در حال اصلاح این گلوگاه‌ها است. همچنین بسترهای فساد هفت را سر شناسایی کردیم.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه وصول مالیات دولت در سال‌های گذشته بهتر شده است که علت آن کمک قوه قضائیه و شناسایی اشکالات موجود در مسیر اخذ مالیات و فرار مالیاتی است، گفت: به دنبال این رفتیم تا شناسایی کنیم ابر بدهکار بانکی به چه علت ایجاد می‌شود و بگوییم موضوع بانک‌هایی که نظارت نکرده‌اند چه بوده است. بر همین اساس برای سال جاری برنامه‌ای برای بانک‌ها تدوین شده است و به آنها اخطار دادیم که به بانک‌ها بیشتر توجه خواهیم کرد و کسانی که در راه ارائه تسهیلات تخلف کرده‌اند را شناسایی کنیم. با بانک متخلف برخورد شدیدتر از ابر بدهکاران بانکی خواهیم داشت.

نتیجه اصلاح روند تخصیص ارز

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه در حوزه ارز و تخصیص ارز نیز مشکلات همیشگی وجود داشته است، گفت: مشخص شد چه کسانی ارز را وارد نکرده‌اند که همین موضوع منجر به اصلاح روند شد که عمده آنها شرکت‌های وابسته به دولت بودند و همچنین محرز شد اشخاصی با کارت دیگران صادرات و واردات را انجام دادند که مشکلات آن هنوز کامل حل نشده است و در بخش دیگر نیز افرادی دعوت شدند. بنده معتقد هستم اگر همه به دولت کمک کنیم می‌توانیم بخشی از مشکلات ارزی را بکاهیم و این امکان وجود دارد که بسیار بهتر ارز و ریال را کنترل کنیم.

رئیس قوه قضائیه اعلام کرد: ارز یکی از مسائل دیروز و امروز و فردای ما است و هنوز نتوانسته‌ایم از دلار جدا شویم.

وی افزود: با وجود تحریم‌ها، وصول مالیات‌ها در چندسال اخیر بهتر شده است و ما دنبال این هستیم که بدانیم ابربدهکار از کجا به‌وجود می‌آید و به بانک‌ها اعلام کردیم سال ۱۴۰۲ به شماها بیشتر از بدهکاران بانکی می‌پردازیم.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.