کد مطلب: ۸۳۶۳۵۰

لایحه عفاف و حجاب به صحن علنی مجلس می‌رود

لایحه عفاف و حجاب به صحن علنی مجلس می‌رود

وزیر ارشاد گفت: اصلاحات خاصی در لایحه عفاف و حجاب در کمیسیون فرهنگی و قضایی مجلس صورت گرفت و هفته آینده به صحن علنی مجلس می‌رود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، لایحه عفاف و حجاب هفته آینده به صحن مجلس می‌رود؛ این خبری‌ست که روز گذشته وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی کشور داد.

به گفته محمدمهدی اسماعیلی این لایحه از کمیسیون قضایی به کمیسیون فرهنگی ارسال شده است.

وزیر ارشاد گفت: اصلاحات خاصی در لایحه عفاف و حجاب در کمیسیون فرهنگی و قضایی مجلس صورت گرفت. به نظرم این لایحه نسبت به مسائل بازدارنده و فرهنگی تقویت شده است.

اظهارات وزیر ارشاد پس از آن بود که ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم گفت که دستگاه‌ها منتظر لایحه نباشند و به وظایف خود عمل کنند.

دستگاه‌ها منتظر لایحه عفاف و حجاب نمانند

ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در جلسه‌ای که با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرای تکالیف قانونی دستگاه‌ها در حوزه حجاب و عفاف تشکیل شده بود درباره لایحه عفاف و حجاب دستور صادر کرد.

او از دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت ارشاد، وزارت کشور، قوه قضاییه و نیروی انتظامی خواست به تکالیف قانونی خود عمل کنند و اجرای تکالیف قانونی هیچ دستگاهی نباید به بهانه تاخیر در تصویب لایحه جدید عفاف و حجاب معطل بماند.

پیش از این نیز محمدحسین طاهری، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفته بود اصلاحاتی نسبت به لایحه عفاف و حجاب قوه قضاییه در کمیسیون قضائی و فرهنگی مجلس صورت گرفته است.

لایحه عفاف و حجاب اردیبهشت‌ماه به مجلس رفت. این لایحه ابتدا در قوه قضایی تدوین شد و پس از آن به دولت رفت. بعد از مدتی که این لایحه در دولت بود به بهارستان رفت تا سومین قوه نیز آن را بررسی کند. پس از چند روز هم جزئیات این لایحه منتشر شد که بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت.

جریمه بی‌حجابی در لایحه عفاف و حجاب

آنطور که جزئیات منتشرشده لایحه عفاف و حجاب نشان می‌داد و بر اساس بند الف، ضابطان قضایی در مرحله اول باید به صورت پیامکی به فرد بی‌حجاب پیامک می‌دهند.

در ادامه لایحه عفاف و حجاب آمده که در صورت عدم توجه به تذکر و تکرار، فرد معادل یک ششم حداکثر جزای نقدی درجه هشت و در مرتبه معادل یک سوم حداکثر جزای نقدی درجه هشت فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، جریمه خواهد شد.

گفتنی است در ماده ب این لایحه آمده که در صورت برهنگی بخشی از بدن یا پوشیدن لباس‌ها نازک بدن‌نما یا چسبان در اماکن عمومی، ملا عام یا فضای مجازی، فرد مطابق ترتیباتی که در بند الف آمد، مشمول جریمه می‌شود. در صورت عدم توجه فرد به این تذکر و تکرار، به مرجع قضایی معرفی و به حداکثر جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش محکوم می‌شود.

همچنین در تبصره ماده ج لایحه عفاف و حجاب آمده که اگر رفتار موضوع این ماده توسط راننده یا سرنشینان آن انجام شود، علاوه برجرایم و مجازات مقرر، پس از اخطار توقیف به ترتیب مذکور در این ماده در مرتبه بعد وسیله نقلیه او به مدت هفت روز مشمول منع تردد قرار می‌گیرد و در صورت عدم رعایت منع تردد، هر شبانه‌روز به جریمه یک میلیون تومان و در مرتبه سوم به بعد علاوه بر جریمه نقدی، وسیله نقلیه به مدت 10 روز توقیف می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.