کد مطلب: ۸۴۰۸۵۵

مسمومیت الکلی به تهران رسید/بستری ۷ نفر در بیمارستان

مسمومیت الکلی به تهران رسید/بستری 7 نفر در بیمارستان

مرکز اورژانس تهران اعلام کرد: امروز سی ام تیر ماه در ساعت ۱:۵۳ بامداد بر اثر مسمومیت با الکل، ۷ نفر با ۵ آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند.۳ مسموم به بیمارستان بهارلو و ۴ مسموم به بیمارستان لقمان فرستاده شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرکز اورژانس تهران اعلام کرد: نیروهای اورژانس امروز 30 تیرماه ۷ نفر را به دلیل مسمومیت الکلی به بیمارستان منتقل کردند.

اخبار مربوط به مسمویت و فوت گروهی از هم‌وطنان در روزهای اخیر از شهرهای مختلف منتشر می‌شود. ماجرا از استان البرز و شهر کرج آغاز شد.

تعداد افرادی که از روزهای پایانی خرداد به جهت مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی حاوی متانول به بیمارستان‌های کرج مراجعه کرده‌اند ۱۹۱ نفر است که با توجه به فوت دونفر دیگر، تاکنون تعداد ۱۷ نفر فوت شده‌اند.

الکل از یک کارخانه شهر اشتهارد که برای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی سهمیه الکل دارند به صورت غیرقانونی تهیه شده و به طور معمول با آب و اسانس‌های مختلف مخلوط و عرضه می‌شود که شامل متانول است.

تداوم مسمومیت‌ها در جنوب و شمال کشور

محمود حسین پور رییس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در روزهای گذشته گفت: تاکنون ۲۳ نفر در شهرستان حاجی آباد و هفت نفر در شهرستان بندرعباس با علایم مسمومیت الکلی به مراکز درمانی مراجعه کرده اند.

وی گفت: افزاد مسوم شده در محدوده سنی ۱۴ تا ۶۸ سال هستند و ۲۲ نفر با دریافت درمان ترخیص و هشت نفر بستری هستند که دو نفر بدحال بوده و تنفس مصنوعی دریافت می‌کنند.

محمود حسین پور افزود: دردهای شکمی، سردرد، تاری دید، تهوع، استفراغ و در مواردی هم تب از علایم مسمومیت با الکل متانول است.

وی گفت: افرادی که دارای این علائم هستند باید به سرعت به مراکز درمانی منتقل شوند تا از دیالیز و نابینایی و مرگ جلوگیری شود.

این مسمومیت ها از چهارشنبه شب، اول تیرماه در حاجی آباد آغاز شد.

در پنچجم تیر هم رئیس شبکه بهداشت و درمان رامسر از فوت دو جوان در این شهر و یک شهروند آملی بر اثر مصرف مشروبات الکلی خبر داد.

رزا پورسید رئیس گفت: این دو نفر در بخش icu بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر بستری و تحت مراقبت درمان بودند. مشروبات الکی به شدت روی سلامت اثر دارد و تأکید می‌نماییم که سلامت خود را به مخاطره نیندازند.

مسمومیت الکلی به رباط‌کریم هم رسید

امید احمدی فرماندار شهرستان رباط‌کریم در خصوص مسمومیت‌های الکلی در این شهرستان اظهار کرد: متاسفانه به تازگی در این شهرستان ۶ نفر بر اثر استفاده از مشروبات الکی تقلبی فوت شدند و 22 نفر هم تاکنون مسموم شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که این تعداد مسمومیت مربوط به یک مراسم بوده یا خیر گفت: تعدادی از افرادی که مسموم و فوت شده‌اند از اتباع بوده‌اند و مابقی از شهرهای مختلف شهرستان رباط‌کریم، پرند، حصار مهتر، منجیل آباد و شهرهای دیگر بوده‌اند.

فرماندار شهرستان رباط‌کریم تصریح کرد: این اتفاقات تلخ طی چهار روز اخیر در بیمارستان رباط‌کریم ثبت شده است.

احمدی با اشاره به اینکه با فوریت پرونده قضایی برای دستگیری عوامل توزیع تشکیل شده است، افزود: معمولا مسمومیت الکلی بین ۱۲ تا ۱۸ ساعت بروز می‌دهد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد الکل‌هایی که باعث فوت این ۶ نفر شده در کمتر از ۶ ساعت آنها را زمین‌گیر کرده است.

مجرم نیستید؛ به بیمارستان مراجعه کنید!

در همین رابطه اعتماد نوشت: خبر تلخ و دردناک آمار مسمومان و فوتی‌های ناشی از مصرف الکل حاوی متانول در بیست‌وششم خردادماه جاری منتشر شد. آمار ابتدایی که توسط مسوولان استان البرز منتشر شد، نشان می‌داد این الکل تقلبی ۸۸ مسموم و ۱۰ فوتی بر جای گذاشته است، اما به تدریج آمار مسمومان و فوتی‌ها در استان البرز بالا رفت.

یکی از کادر‌های درمان بیمارستان کسری کرج در مورد اولین مراجعه‌کنندگان ناشی از مصرف الکل به «اعتماد» می‌گوید: «۲۶ خردادماه اولین مراجعه‌کننده در پی مصرف الکل تقلبی مردی جوان بود که به بیمارستان مراجعه و عنوان می‌کند؛ دچار علایم مسمومیت شده، اما از ترس هیچ صحبتی از مصرف الکل نمی‌کند. پرونده‌ای تحت عنوان مسمومیت برای او تشکیل شد. او بعد از این ماجرا از بیمارستان کسری خارج می‌شود، اما پس از چند ساعت وقتی حال جسمی او به‌شدت بد می‌شود مجدد به بیمارستان مراجعه می‌کند، اما همان شب به دلیل تاخیر در درمان اولیه در بیمارستان جانش را از دست می‌دهد.» با توجه به این موضوع می‌توان فهمید که مسمومان از ترس تشکیل پرونده در راستای شرب خمر به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند. آیا در چنین مواردی آن‌ها به عنوان مجرم شناخته می‌شوند؟

پاسخ «محمود علیزاده طباطبایی» وکیل پایه یک دادگستری، به این پرسش منفی است. او توضیح می‌دهد: «این افراد ماده‌ای را به عنوان مشروبات الکلی خریداری، مصرف و سپس مسموم شدند. بنابراین مرتکب هیچ جرمی نشدند. چون آن چیزی که مصرف کردند اصلا مشروبات الکلی نبوده است. پس نمی‌توان به عنوان شخص یا اشخاصی که مشروبات الکلی مصرف کردند آن‌ها را تحت تعقیب قرار داد. هیچ پرونده‌ای هم برای مسمومان تشکیل نمی‌شود.»

این وکیل دادگستری می‌افزاید: «بهتر بود که صدا و سیما در این مورد روشنگری می‌کرد و به مردم این آگاهی را می‌داد که اگر بر اثر مصرف مشروبات الکلی مسموم می‌شوند برای درمان‌شان هرچه سریع‌تر اقدام کنند، چون مرتکب هیچ جرمی نشدند.»

او می‌گوید: «متاسفانه مصرف مشروبات الکلی به صورت گسترده‌ای در کشور ما افزایش پیدا کرده است. حالا دلیل آن چیست باید مطالعات اجتماعی و روانشناسی صورت بگیرد، اما در این زمینه مطالعه علمی صورت نگرفته است. وقتی مصرف مشروبات الکلی بالا می‌رود برخی هم خیلی راحت می‌توانند الکل صنعتی را با یک سری مواد ترکیب کنند و به خورد مردم بدهند. نتیجه‌اش هم همین می‌شود که الان می‌بینیم، اما مردم باید اطلاع داشته باشند که اگر نوشیدنی به عنوان مشروبات الکلی به آن‌ها فروخته و آن‌ها مسموم شدند سریع خودشان را به بیمارستان برسانند و جلوی آثار آن را بگیرند. خیال‌شان هم راحت باشد، چون مرتکب هیچ جرمی نشدند و تحت تعقیب هم قرار نمی‌گیرند.»

به گزارش تجارت‌نیوز، تا کنون تعدادی متهم در شهرهای مختلف به عنوان عوامل توزیع مشروبات تقلبی دستگیر شده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.