کد مطلب: ۸۴۶۴۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

لایحه عفاف و حجاب از ابتدا تا امروز

لایحه عفاف و حجاب از ابتدا تا امروز

لایحه عفاف و حجاب که در روزهای اخیر متن آن منتشر شده، بازتاب و انتقادات بسیاری به دنبال داشت. اما این لایحه چگونه به 70 ماده رسید؟ این گزارش ارائه لایحه از ابتدا تا امروز را بررسی می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، لایحه عفاف و حجاب ، پس از طی کردن مراحل مختلف، حالا در نوبت رسیدگی و بررسی در صحن علنی مجلس است.

پس از اعتراضات سال گذشته، نظرات و اظهارات مختلفی از سوی نهادها و مقامات رسمی شکل گرفت؛ ازشورای عالی امنیت گرفته تا نمایندگان مجلس. سرانجام در جلسه‌ای که سران قوا داشتند، توافق کردند که قوه قضائیه لایحه عفاف و حجاب را تدوین کند. این لایحه در ابتدا 9 ماده بود اما حالا به 70 ماده رسیده است که نشان می‌دهد دولت و مجلس نیز مواد دیگری به آن افزوده‌اند.

در این لایحه برای بی‌حجابی و بدحجابی، واردات و تولید لباس‌های خارج از موازین تعیین‌شده و کسب‌وکارهایی که در آن بی‌حجابی شده، مجازات تعیین‌شده است.

موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت که به دنبال آن هستیم روز یکشنبه هفته آینده (15 مردادماه) بر اساس تبصره یک ماده آیین‌نامه مجلس تقاضای اولویت بررسی کزارش کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس درباره لایحه عفاف و حجاب را دهیم تا درصورت تصویب نمایندگان، بررسی این لایحه در صحن مجلس آغاز شود. (مهر)

لایحه عفاف و حجاب از ابتدا

اوایل خردادماه سال جاری، پورسید، معاون قوه قضائیه درباره لایحه عفاف و حجاب توضیحاتی ارائه کرد که نشان می‌دهد این لایحه چه مسیری را طی کرده است.

او گفت پس از آنکه پیش‌نویس اول لایحه در معاونت حقوقی قوه قضائیه تهیه شد، بر اساس توافق جلسه سران قوا، از سوی ریاست قوه قضائیه در اختیار سران دو قوه دیگر قرار گرفت. مهلتی هم داده شد تا نظرات خود را دهند.

آنطور که او گفت طرح‌های رسمی و غیررسمی مجلس، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، وزارت کشور و نهادهای دیگر اینطور بود که موضوع را تخلف ببینند. به گفته معاون قوه قضائیه، پس از بررسی نظرات دولت و مجلس، لایحه عفاف و حجاب در 9 ماده تهیه شد و آن را به ریاست قوه قضائیه دادند.

تغییرات دولت در لایحه عفاف و حجاب

اما دولت چه تغییراتی در لایحه عفاف و حجاب اعمال کرد؟ آنطور که پورسید گفته آنچه قوه قضائیه به دولت داد، عینا به مجلس تقدیم نشد. لایحه قوه قضائیه بعد از اصلاحات دولت به 15 ماده تغییر پیدا کرد. یعنی دولت 6 ماده دیگر به آن اضافه کرد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه درباره تغییراتی که دولت در لایحه داد گفت که اعمال‌نظر دولت بر لایحه عفاف و حجاب، اقدام مطلوبی بود؛ مجلس هم اختیار دارد که اصلاحات مدنظر خود را در این لایحه اعمال کند.

اواخر اردیبهشت‌ماه، بهادری جهرمی، سخنگوی قوه قضاییه درباره این لایحه گفت که با قید دو فوریت به دولت داده شد و دولت با ارسال آن به مجلس موافقت کرد.

سرانجام 9 خردادماه نسخه نهایی لایحه عفاف و حجاب از سوی دولت به مجلس رفت. هم محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور هم درباره این لایحه و تغییراتش گفت ما نظر دولت را ضمیمه لایحه ارسالی قوه قضائیه به مجلس فرستادیم. البته طبیعی است که نمایندگان می‌توانند تغییراتی را ایجاد کنند. (جماران)

بررسی لایحه در مجلس

به طور کلی بررسی مجلس از لایحه به اضافه شدن 55 ماده ختم شد. به گزارش ایسنا دو فوریت لایحه عفاف و حجاب در جلسه علنی 23 خردادماه مورد بررسی قرار گرفت. اما با توجه به مخالفت نمایندگان مجلس بررسی این لایحه با قید یک فوریت تصویب شد.

موافقان این لایحه در مجلس تمایل دارند زودتر تصویب شود و ابلاغ شود. اما برخی از وکلا و حقوقدانان آن را مغایر به قانون اساسی و حقوق شهروندی می‌دانند.

موافقان می‌گویند لایحه عامل بازدارندگی دارد، اما منتقدان می‌گویند این لایحه خود می‌تواند به عمیق کردن شکاف‌ها در جامعه ختم شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.