کد مطلب: ۸۵۴۰۶۷

بحران گرد و غبار در سیستان و بلوچستان / ۱۸۰۰ نفر راهی بیمارستان شدند

بحران گرد و غبار در سیستان و بلوچستان / ۱۸۰۰ نفر راهی بیمارستان شدند

با توجه به عدم آبگیری تالاب هامون و خشکسالی در استان سیستان و بلوچستان با وقوع طوفان پدیده گرد و غبار در سیستان و بلوچستان شدت بیشتری می‌گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: در پی وقوع توفان گرد و غبار در سیستان و بلوچستان یک‌هزار و ۸۳۴ نفر به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

مجید محبی اظهارکرد: در پی موج جدید وزش باد در منطقه سیستان از ۱۹ مرداد تاکنون در پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز یک‌هزار و ۸۳۴نفر از مردم این منطقه‏ راهی بیمارستان و مراکز درمانی شدند که از این تعداد ۱۱۹نفر اکنون بستری هستند.

وی افزود: مشکل تنفسی، قلبی و چشمی از عمده مشکلات مردم در این مدت بوده است.

به گفته سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌ زیست سیستان و بلوچستان با توجه‌ به عدم آبگیری بستر تالاب هامون و خشکسالی منطقه سیستان، پدیده گرد و غبار در شمال استان تداوم دارد.

محمدرضا علیمرادی افزود: باتوجه‌ به بررسی تصاویر ماهواره‌ای، کانون اصلی گرد و غبار مورخ بیست و سوم مرداد ماه سال جاری منطقه سیستان، رسوبات بستر رودخانه فراه، رود هاروت، هامون سابوری و پوزک افغانستان است.

وی همچنین در خصوص وضعیت شاخص آلودگی هوا در منطقه سیستان بیان کرد: باتوجه‌به سرعت وزش باد به ۱۰۸ کیلومتر در ساعت، شاخص کیفیت هوا در ایستگاه قرقری ۵۰۰ و در وضعیت خطرناک قرار گرفته است.

گرد و غبار در سیستان و بلوچستان ادامه دارد

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: پدیده "گرد و غبار" در پی عدم آبگیری تالاب هامون و خشکسالی سیستان تداوم دارد.

محمدرضا علیمرادی اظهار داشت: با توجه به عدم آبگیری بستر تالاب هامون و خشکسالی منطقه سیستان، پدیده گرد و غبار در شمال استان تداوم دارد.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به بررسی تصاویر ماهواره‌ای، کانون اصلی گرد و غبار در تاریخ 23 مردادماه منطقه سیستان، رسوبات بستر رودخانه فراه، رود هاروت، هامون سابوری و پوزک افغانستان است.

وی بیان کرد: با توجه به سرعت وزش باد به 108 کیلومتر در ساعت، شاخص کیفیت هوا در ایستگاه قرقری 500 و در وضعیت خطرناک قرار گرفته است. به لحاظ وسعت، انتشار ذرات گرد و غبار تا شرق قندهار افغانستان و از جنوب تا دریای عمان پراکنش داشته طوری که ایستگاه پایش کیفی هوای شهر زاهدان نیز شاخص 500 و وضعیت خطرناک را در تاریخ 23 مردادماه ماه ثبت کرده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بیشینه سرعت وزش طوفان گردوخاک در زابل امروز به مرز ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسید.

محسن حیدری اظهار داشت: بیشینه سرعت وزش طوفان گرد و خاک در زابل بامداد امروز به 94 کیلومتر در ساعت رسید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را در ایستگاه هواشناسی به 700 متر کاهش داد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: همچنین در شهرستان زهک بیشینه سرعت وزش باد به 86 کیلومتر در ساعت رسید و دید افقی را در ایستگاه هواشناسی تا 600 متر کاهش داد.

وی با اشاره به صدور هشدار هواشناسی سطح زرد جوی در خصوص تداوم بادهای 120 روزه در منطقه سیستان واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان، افزود: عصر امروز از شدت طوفان گردوخاک کاسته می‌شود اما از فردا تا ظهر پنجشنبه 26 مردادماه مجدداً وزش باد شدید و گردوخاک و نقاط مستعد صبح‌ها طوفان گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

حیدری گفت: توصیه می‌شود در این مدت در پی شرایط نامساعد جوی در ترددهای جاده‌ای احتیاط و از تردد غیرضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان در زمان غبار آلود شدن هوا خودداری و از کار در ارتفاعات پرهیز شود.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.