خبر مهم:

کد مطلب: ۸۵۵۷۲۵

ورود رئیس جمهور به موضوع وام اربعین/ با دلالان بلیت اربعین برخورد شود

ورود رئیس جمهور به موضوع وام اربعین/ با دلالان بلیت اربعین برخورد شود

رئیس جمهور با اشاره به حواشی ایجاد شده در ارتباط با وام اربعین، به رئیس بانک مرکزی دستور داد این وام به صورت قرض الحسنه به زائران پرداخت شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از این بانک ملی طرحی را معرفی کرده بود که براساس آن به متقاضیان، وام اربعین به مبلغ 10 میلیون تومان با سود 23 درصدی (مصوب شورای پول و اعتبار) پرداخت کند البته به شرط اینکه متقاضی زمان افتتاح حساب 2 میلیون و 500 هزار تومان بعنوان ودیعه، واریز کند.

حالا اما رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت دستور داد وام اربعین به صورت قرض‌الحسنه به زائران پرداخت و با سوداگری و دلالی در زمینه بلیط اربعین برخورد شود.

سید ابراهیم رئیسی در جلسه عصر یکشنبه هیات دولت، توصیه‌ها و فرمایشات رهبرمعظم انقلاب اسلامی در دیدار با فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر کار جهادی و خستگی ناپذیر با روحیه امیدوارانه را چراغ راه و نصب العین حرکت مسئولان دولت عنوان کرد و با اشاره به خطر گرفتار شدن دولتمردان به افت روزمرگی، حرکت جهادی برای تحقق رشد اقتصادی را مهمترین تکلیف مسئولان دولتی دانست.

رئیس جمهور برگزاری جلسات برای همکاری، ‌ همگرایی و ایجاد فهم مشترک میان مسئولان دستگاه ها را لازم دانست و به مسئولان دستگاه های دولتی توصیه کرد با کاستن از برگزاری جلسات غیرضرور و تمرکز بر سامان دادن طرح ها و پروژه ها بر کار عملیاتی و اجرائی بدنبال تحقق اثرات جلسات در کار و معیشت مردم باشند.

دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حواشی ایجاد شده در ارتباط با وام زیارت اربعین، به رئیس بانک مرکزی دستور داد این وام به صورت قرض الحسنه به زائران پرداخت شود.

رئیس جمهور همچین با بیان اینکه زیارت اربعین مسئولان، خدمت‌رسانی و تسهیل این سفر برای زائرین حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است، به وزیر راه و شهرسازی دستور داد ضمن تعیین و اعلام فوری قیمت قطعی بلیط سفر زمینی و هوایی اربعین با سوداگری و دلالی در این زمینه برخورد کند.

در جلسه امروز همچنین دکتر سید محمد آقامیری به عنوان استاندار قم از هیئت دولت رای اعتماد گرفت و از زحمات سیدمحمدتقی شاهچراغی تشکر شد.

برقراری ارتباط وثیق با علما و مراجع عظام تقلید، خدمت‌گزاری به زائرین حرم مطهر حضرت معصومه(س) و تلاش مجدانه برای توسعه استان قم از جمله تاکیدات رئیس جمهور به استاندار جدید قم بود.

در این جلسه استاندار خوزستان نیز گزارشی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته برای توسعه استان خوزستان و پیگیری تصمیمات و اجرای مصوبات سفرهای استانی هیئت دولت و همچنین نیازمندی‌های توسعه این استان ارائه کرد.

همزمان با فرارسیدن ایام اربعین، بانک ملی طرحی را معرفی کرده بود که براساس آن به متقاضیان، وام اربعین به مبلغ 10 میلیون تومان با سود 23 درصدی (مصوب شورای پول و اعتبار) پرداخت کند البته به شرط اینکه متقاضی زمان افتتاح حساب 2 میلیون و 500 هزار تومان بعنوان ودیعه، واریز کند.

اما اعتراضات به وام اربعینی و شبهات غیرشرعی بودن آن باعث شد تا شورای فقهی بانک مرکزی در این خصوص بررسی مجدد انجام دهد.

برهمین اساس و در هشتاد و پنجمین جلسه شورای فقهی، گزارش دبیرخانه این شورا در رابطه با شبهات شرعی مطرح در خصوص اعطای تسهیلات به زائرین اربعین طرح شد و این شورا مصوب کرد: «اصل پرداخت تسهیلات اربعین در قالب مرابحه بر اساس مصوبات قبلی شورای فقهی بلااشکال است. با این حال با توجه به اینکه سپرده پذیری در قالب حقوقی قرض به عنوان پیش شرط دریافت تسهیلات مرابحه مطرح شده است، لذا این بخش خلاف شرع تشخیص داده شد».

شایان ذکر است شورای فقهی بانک مرکزی عالی‌ترین نهاد در زمینه نظارت شرعی و انطباق با شریعت در نظام بانکی کشور محسوب می‌شود که وظیفه پایش اسلامی بودن فعالیت‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی را برعهده دارد.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.