کد مطلب: ۸۵۶۵۱۸

ورزشگاه آزادی بازسازی می‌شود؟/ هزینه بازسازی کل ورزشگاه چقدر است؟

ورزشگاه آزادی بازسازی می‌شود؟/ هزینه بازسازی کل ورزشگاه چقدر است؟

ورزشگاه آزادی با گذشت چندین دهه از افتتاح آن هنوز هم یکی از ورزشگاه‌های بزرگ و معتبر ایران و جهان به شمار می‌رود و بازی‌های بزرگ و ملی در این استادیوم برگزار می‌شود. با این حال با گذشت زمان نیاز به بازسازی بر سر این ورزشگاه بزرگ سایه انداخته و ضرورت‌های بازسازی فنی در سایه تخصیص بودجه مناسب بیش از گذشته محسوس است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شواهد امر و گفتمان‌های موجود مدیران ورزشی در برهه کنونی نشانگر اهتمام جدی وزارت ورزش و جوانان به بازسازی استادیوم آزادی است تا این ورزشگاه بزرگ و ملی در سایه بازسازی کامل هم‌چنان عنوان بزرگ‌ترین ورزشگاه ایران را از آن خود داشته باشد. برخی اظهارنظرهای رسانه‌ای انجام شده حاکی از آن است که اگر در این برهه ورزشگاه آزادی بازسازی نشود فقط به مدت دو سال قابل استفاده خواهد بود و همین امر بر حساسیت‌های ارائه یک برنامه عملیاتی قابل اجرا برای بازسازی کامل این مجموعه ورزشی می‌افزاید. با توجه به وضعیت کنونی مجموعه آزادی و گستردگی مسائل فنی و عمرانی، به نظر می‌رسد بودجه فعلی پاسخگوی بازسازی مجموعه آزادی نخواهد بود و آغاز و اتمام فرایند بازسازی ورزشگاه ملی ایران نیازمند بودجه‌ای جدا و قابل اعتنا از سوی دولت است.

بازسازی ورزشگاه آزادی چند سال طول می‌کشد؟

اگر آزادی را به ما تحویل بدهند و اعتبار لازم را داشته باشیم، بازسازی آن ۱۸ تا ۲۰ ماه زمان می‌برد در غیر این صورت مجبوریم همزمان با برگزاری بازی‌ها و طی ۳ سال کار را پیش ببریم.

به گفته عسگریان مدیر عامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، سکوهای استادیوم آزادی حدود ۴۵ هزار متر مربع بوده و تلاش آن‌ها بر این اساس است که منطقه غربی و طبقه همکف آن را در راستای برگزاری رقابت‌های لیگ برتر بتن‌ریزی کنند.

او می‌گوید: ما نمی‌توانیم تا زمان برگزاری رقابت‌های فوتبال بازسازی را به پایان برسانیم مگر این که فدراسیون فوتبال همکاری لازم را با ما داشته باشد. سعی داریم کارهای ساختمانی را به اتمام برسانیم تا همزمان با برگزاری بازی‌ها ادامه کار را نیز داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی پیرامون مسائل فنی بازسازی تصریح کرد: آزادی ۳ بخش ضلع غربی، شرقی و پشت دروازه‌ها را دارد که کار بازسازی را از ضلع غربی که شرایط خوبی نداشت، آغاز کردیم تا نیمکت ذخیره‌ها و فضای رختکن‌های این بخش را به زودی آماده کنیم. در بخش دیگر ضلع شرقی و پشت دروازه‌ها را نیز آغاز خواهیم کرد.

عسگریان در پاسخ به این پرسش که این پروژه چقدر زمان‌بر است، افزود: اگر آزادی را به ما تحویل بدهند و اعتبار لازم را داشته باشیم، ۱۸ تا ۲۰ ماه زمان می‌برد، در غیر این صورت همزمان با برگزاری بازی‌ها ۳ روز در هفته را از دست می‌دهیم و تنها ۴ روز زمان برای بازسازی باقی می‌ماند و در این صورت پروژه طی ۳ سال انجام می‌شود.

تصمیم انقلابی برای بازسازی ورزشگاه آزادی

وزیر پیشین ورزش و جوانان نیز پیش از این به عزم راسخ دولت و وزارت ورزش برای بازسازی مجموعه آزادی اشاره داشته و می گوید: بازسازی ورزشگاه فوتبال آزادی نیاز به یک تصمیم انقلابی و یک اراده قوی داشت که با حمایت دولت و تصمیم جدی وزارت ورزش آغاز شد. این بازسازی از ورزشگاه فوتبال آغاز شده و طی برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است دیگر بخش‌های مجموعه ورزشی آزادی همچون پیست دوومیدانی نیز بازسازی شود؛ ورزشگاه فوتبال آزادی متشکل از ۷۲ قسمت است و با توجه به اینکه بیش از نیم قرن از ساخت آن می‌گذرد نیاز به بازسازی داشت.

در یک دهه گذشته، طرح‌هایی برای بازسازی استادیوم فوتبال آزادی مطرح شد ولی هیچ‌گاه در مرحله عملیاتی قرار نگرفت اما در دولت سیزدهم بازسازی این ورزشگاه آغاز شد، هرچند به دلیل حساسیت‌های موجود برای جلوگیری از صدمه به ورزشگاه با سرعت کمتری پیش می‌رود.

در هر متر مربع ۱۸۰ کیلوگرم سبک‌سازی انجام شده است

اواخر اسفند ۱۴۰۱ و بعد از خطر ریزش ورزشگاه آزادی، بعد از بررسی‌هایی که صورت گرفت، سکوهای غربی ورزشگاه آزادی تخریب شد تا سکوهای سبک سازی شده جدید مجدد نصب شوند. به گفته مشاور پروژه آزادی در هر متر مربع، ۱۸۰ کیلوگرم سبک‌سازی انجام شده است.

مشاور پروژه ورزشگاه آزادی می‌گوید: از سال ۱۳۵۰ که ورزشگاه آزادی به بهره‌برداری رسیده، در طی این سال‌ها بیشتر از آن چه که از آن نگهداری کنند، بهره برداری شده است. چنین سازه بزرگی نیاز به مراقبت داشته اما متاسفانه از لحاظ شرایط ساخت و نوع نگهداری دچار آسیب های جدی شده و در اثر گرما و سرما عایق‌های این سازه آسیب دیده است.

مشاور پروژه اظهار کرد: چون حجم کار گسترده است چنین پروژه‌ای نیاز به اعتبار زیادی دارد. متاسفانه کمبود اعتبارات کار پروژه را تا به امروز به وقفه انداخته است.

وی درباره اعتبار بازسازی کل ورزشگاه آزادی گفت: هزار و سیصد میلیارد تومان هزینه بازسازی کل ورزشگاه است. از پیمانکار قول گرفتیم که تا پایان برج ۹ بازسازی بخش وی‌آی‌پی و سکوهای پایین را به اتمام برسانند تا زودتر کار تخریب و بازسازی سکوهای بالا را نیز شروع کنیم تا مشکلی برای برگزاری مسابقات نداشته باشیم. هرچند برگزاری بازی‌های لیگ کار بازسازی را طولانی می‌کند.

مشاور پروژه بر این باور است که اگر ورزشگاه آزادی بازسازی نشود، فقط ۲ سال دیگر قابل استفاده خواهد بود.

نگاهی به سابقه بازسازی آزادی

مهیار عسگریان، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی نیز در این خصوص می‌گوید: از بهمن ۱۴۰۱ طرح مرمت و مقاوم‌سازی استادیوم آزادی کلید خورد زمانی که مسئولیت شرکت را برعهده گرفتم. صحبت از ریزش سکوهای آزادی مطرح بود که با کمک راه و شهرسازی کار را شروع کردیم و تحقیقات لازم را روی سکوهایی که به لحاظ مقاومت و ایمنی مشکل داشت آغاز کردیم.

وی معتقد است: ماهانه چیزی حدود یک میلیارد و پانصد میلیون تومان هزینه نگهداری آزادی است، همچنین اگر بخواهیم چمن استادیوم را بازسازی کنیم چیزی حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیاز است، اگر بخواهیم استادیوم را به روزرسانی کنیم ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد بودجه نیاز است که البته با این رقم‌ها استادیوم آزادی جمع نمی‌شود و نیاز به حمایت دولتمردان، نمایندگان مجلس و سازمان برنامه و بودجه دارد تا با تخصیص اعتبار مناسب کار بازسازی استادیوم آزادی زودتر تسریع و اجرایی شود.

منبع: ایسنا

برای مطالعه بیشتر اخبار جامعه را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.