کد مطلب: ۸۶۷۳۱۳

کاهش باورنکردنی نرخ رشد جمعیت تا سال ۱۴۳۰

کاهش باورنکردنی نرخ رشد جمعیت تا سال 1430

سرپرست، امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه گفت: با روند کنونی، نرخ رشد جمعیت تا سال ۱۴۳۰ صفر خواهد شد و بعد از آن نیز نزولی می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مهدی حسین‌زاده یزدی، امروز (دوشنبه) در نشست بررسی مهم‌ترین چالش‌های جمعیتی ایران که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، اظهار کرد: تمام دغدغه ما و سازمان برنامه و بودجه این است که قانون حمایت از خانواده و جوانی و رشد جمعیت به بهترین شکل اجرایی شود و لازمه آن در مرحله نخست جهاد تبیین به خصوص برای مدیران است.

وی افزود: باید تبیین شود که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و اجرایی شدن آن چه ضرورتی دارد؛ زیرا از دهه ۳۰ به بعد (تا سال ۱۴۳۰) رشد جمعیت کشور صفر خواهد شد و بعد از آن نیز نزولی می‌شود و باید این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد که مشکل کجاست و باید چه کنیم.

سرپرست، امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: موضوع جمعیت و رشد آن نیازمند تفاهم و گفت‌وگو است تا اغنای جمعی حاصل شود و باور داریم که قانون جوانی جمعیت باید اجرا شود و آن را پیگیری خواهیم کرد.

حسین‌زاده یزدی تاکید کرد: فعلاً قصد داریم موضوع با اهمیت رشد جمعیت را تبیین کنیم که به این ایده برسیم که چگونه قانون به بهترین شکل اجرایی شود. متأسفانه تخصیص‌هایی که باید در راستای قانون جوانی جمعیت داده می‌شد به علت برخی مشکلات قانون، هنوز انجام نشده است.

وی گفت: امیدواریم موافقنامه‌ها برای اجرای قانونی جوانی جمعیت زودتر به سرانجام برسد، البته این موافقتنامه‌ها بارگذاری و برنامه و اقدامات نیز مشخص شده است.

سرپرست، امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: اگر همه به این باور برسیم که در راستای رشد جمعیت و اجرای قانون آن اقدام کنیم، امسال اجرای قانون چندین مرحله جلوتر خواهد افتاد و امیدواریم در همین دولت سیزدهم شاهد یک تغییر محسوس باشیم.

حسین‌زاده یزدی با تاکید بر اینکه نگاهمان به موضوع جمعیت باید تغییر کند، گفت: باید نقش مادر در جامعه به عنوان یک نقش تاثیر گذار در جامعه تبیین و باید برای فرزندآوری فرهنگ سازی شود، زیرا برخی افکار باعث شده تا از این نگاه و فرزندآوری فاصله بگیریم.

جوانی جمعیت یکی از چالش‌های گام دوم انقلاب است

سید منصور حسینی، معاون امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور هم در این نشست، بیان کرد: جوانی جمعیت یکی از چالش‌های بسیار با اهمیت جمهوری اسلامی ایران در گام دوم انقلاب است که این چالش با کُند شدن آهنگ رشد جمعیت طی سال‌های گذشته کلید خورده است.

وی افزود: در راستای منویات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص تجدید نسل و نیز تسهیل افزایش جمعیت، سازمان برنامه و بودجه در نظر دارد ضمن بررسی تمان ابعاد گفتمان صاحب‌نظران علوم اجتماعی و راهکارهای ارائه شده در حوزه موالید و افزایش جمعیت سلسله نشست‌هایی را با دعوت از متفکران و اندیشمندان جامعه برگزار کند تا از نظرات این افراد استفاده کند.

نرخ رشد جمعیت ایران از سال ۷۵ تا ۹۵ کاهش شدیدی داشت

قدرت طاهری، معاونت امور استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص آمارهای مربوط به تغییرات جمعیت، گفت: : جمعیت به سه گروه صفر تا ۱۴ سال، ۱۵ تا ۶۴ سال و ۶۵ سال به بالا تقسیم می‌شود که نسبت رشد جمعیت صفر تا ۱۴ سال را شاخص جوانی جمعیت است‌.

وی افزود: براساس سرشماری‌های انجام شده در سال‌های ۵۵ و ۶۵، شاخص جوانی جمعیت بیشتر از ۴۰ درصد و قابل قبول بود؛ زیرا اگر شاخص جوانی جمعیت بیشتر از ۴۰ درصد بیشتر باشد. طبیعتاً این جمعیت جوان نیازهایی دارد و اگر این نیاز برطرف نشود، نتایج ناگواری خواهد داشت.

معاونت امور استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت ایران از سال ۷۵ تا ۹۵ کاهش شدیدی داشت، بیان کرد: در پی سیاست‌های کنترل جمعیت شاهد بودیم که کاهش نرخ جمعیتی که در کشورهای دیگر ۱۰۰ سال طول می‌کشد در ایران طی ۲۰ سال از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۹۵ رخ داد.

طاهری گفت: شاخص باروری نیز کاهش شدیدی در کشور ما داشته است و تعداد فرزندآوری بین سنین ۱۵ تا ۴۹ سال، بر اساس سرشماری سال ۶۵، چیزی حدود ۷ نفر و حتی در برخی استان‌ها ۹ نفر بوده است، اما این شاخص در چند سال گذشته حدود یک تا دو نفر بوده است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.