کد مطلب: ۸۶۷۷۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین اخبار از سویه جدید کرونا / باز هم صدای پای کرونا می‌آید؟

آخرین اخبار از سویه جدید کرونا / باز هم صدای پای کرونا می‌آید؟

این روزها باز هم صدای پایه کرونا می‌آید. سویه جدید کرونا در برخی کشورها شیوع یافته. اما آیا این سویه به ایران رسیده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ویروس کووید بعد از مدتی فروکش کردن، دوباره در دنیا خبرساز شده و سویه جدید کرونا در برخی کشورها در حال گسترش است. هر چند که این سویه، تا کنون در تعدادی از کشورها دیده شده است اما شواهدی وجود ندارد که ثابت کند میزان شیوع یا شدت بیماری از دیگر سویه‌های کرونا بیشتر است.

در حالی که آمارها از 3 برابر شدن تعداد مبتلایان به کرونا در ایران خبر می‌دهند، مسئولان می‌گویند سویه جدید هنوز به ایران نرسیده است. دو روز پیش آمار هفتگی وزارت بهداشت از ویروس کرونا در کشور منتشر شد و این گزارش نشان داد که موارد ابتلای روزانه افراد به این ویروس به بیش از ۱۵۰ نفر رسیده است. بر اساس، گزارش هفتگی وزارت بهداشت از آمار کرونا در کشور، در روزهای ۱۹ تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۲، موارد جدید ابتلاء به ۱۰۹۳ نفر رسیده بود که ۵۲۱ نفر آنها بستری شدند (مهر).

سویه جدید کرونا تا مرز ایران آمده است

هر چند در روزهای گذشته، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه سویه جدید کرونا هنوز در ایران شناسایی نشده اما این گونه تا مرزهای ایران رسیده است.

چندی پیش، فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه در پلتفرم رسانه اجتماعی X (توییتر) از تشخیص 9 مورد ابتلا به سویه جدید کرونا در این کشور خبر داد. به گفته او، همه مبتلایان به این سویه کرونا ارتباطات بین المللی دارند و در یک استان هستند (ایسنا).

کرونا این روزها چه علائمی دارد؟

آنگونه که تسنیم گزارش داده است، سویه جهش یافته جدید کرونا با نام علمی BA.۲.۸۶ که «پیرولا» هم نامیده می‌شود، نخستین بار ماه گذشته در دانمارک شناسایی شد.

سردرد، گلودرد، تب، سرفه خشک یا مداوم و عطسه می‌تواند از علائم این سویه ویروس کرونا باشد. خستگی یا نداشتن خواب کافی یکی دیگر از علائم کلیدی است که اغلب با ابتلا به نوع BA.۲ مرتبط است. در حال حاضر هیچ شواهدی وجود ندارد که پیرولا باعث بروز بیماری شدیدتر شود.

آیا نگران باشیم؟

به گزارش تسنیم، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده اعلام کرده که سویه جدید کرونا ممکن است در افرادی که قبلا به کووید-۱۹ مبتلا شدند یا واکسن‌ کرونا را دریافت کرده‌اند باعث بیماری شود.

با وجود این، سازمان جهانی بهداشت (WHO) تایید کرده است که خطر سلامت عمومی ناشی از EG.۵ در سطح جهانی «اندک» ارزیابی می‌شود اما آن را به عنوان «گونه‌های تحت نظارت» طبقه بندی کرده است، به این معنی که برخی تغییرات ژنتیکی دارد و شیوع آن نیز در حال افزایش است.

پروتکل‌ها را رعایت کنیم

سازمان جهانی بهداشت در تاریخ جمعه ۵ مه ۲۰۲۳ به طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ در جهان را اعلام کرد (ایسنا). وزارت بهداشت ایران نیز روز سوم مرداد ۱۴۰۲ خبر از پایان استفاده همگانی از ماسک داد (ایرنا). البته پیش از این تاریخ نیز، آمارها از کاهش شدید، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور خبر می‌دادند و دیگر کمتر کسی در خیابان‌ها و اماکن عمومی از ماسک استفاده می‌کرد.

حالا با توجه به نزدیکی فصل سرما و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از یک سو و احتمال ورود سویه جدید کرونا به کشور از سوی دیگر، کارشناسان توصیه می‌کنند که افراد بار دیگر به پروتکل‌های بهداشتی توجه داشته باشند.

در همین زمینه، مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی به ایرنا گفته است: «مردم باید استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شست‌وشوی مداوم دست‌ها را جدی بگیرند. همچنین با توجه به شروع فصل سرما و شیوع بیماری‌های تنفسی، ‌افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و بانوان باردار باید نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنند.»

همچنین برخی از کارشناسان بر ضرورت تزریق زودتر از موعد واکسن آنفلولانزا در سال جاری و همچنین اجرای دور جدید واکسناسیون علیه کرونا برای سالمندان و افراد آسیب‌پذیر تاکید دارد. اکنون امکان تزریق مورد نخست وجود دارند اما وزارت بهداشت هنوز فراخوانی را در مورد واکسن کرونا صادر نکرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.