کد مطلب: ۸۷۸۰۳۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاثیر افسردگی بر اقتصاد کشورها/ افراد مبتلا به افسردگی کمتر استخدام می‌شوند؟

تاثیر افسردگی بر اقتصاد کشورها/ افراد مبتلا به افسردگی کمتر استخدام می‌شوند؟

اختلالات روانی از بیماری‌های شایع در دنیا و البته در ایران است. از این میان، افسردگی و اضطراب شایع‌تر از سایر اختلالات روانی است؛ تا جایی که حدود 581 میلیون نفر در جهان از از این دو نوع اختلال رنج می‌برند. اما افسردگی و اضطراب چگونه بر اقتصاد کشورها اثر می‌گذرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، میلیون‌ها نفر در در جهان با اختلال روانی از جمله افسردگی، اضطراب و دوقطبی بودن دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی از افراد مبتلا به اختلالات روانی، خدمات درمانی دریافت می‌کنند و برخی هم نه. اما این ماجرا چقدر به اقتصاد کشورها آسیب می‌زند؟

گزارش‌ سازمان بهداشت جهانی در سال 2022 نشان می‌دهد که حدود 970 میلیون نفر اختلال روانی دارند. یعنی تقریبا از هر هشت نفر یک نفر در جهان، اختلال روانی دارند؛ رقمی بزرگ که لزوم توجه به سلامت روان را گوشزد می‌کند. برهمین اساس هم 10 اکتبر را روز جهانی سلامت روان نام نهاده‌اند تا بهانه‌ای باشد برای بررسی وضعیت جوامع و آگاهی دادن در این مورد.
خودمراقبتی چیست؟

در ایران هم هفته ملی سلامت روان از 18 مهر آغاز شد و تا 24 مهر ادامه دارد. هفته‌ای که هر روزش را برای اطلاع‌رسانی و رسیدگی به یک موضوع در این حوزه نامگذاری کرده‌اند. امروز پنجشنبه هم با عنوان خودمراقبتی و تاثیر آن به سلامت روان اختصاص دارد.

خودمراقبتی فعالیتی است که افراد برای ایجاد و حفظ سلامتی، پیشگیری و مقابله با بیماری برای خود و اطرافیان انجام می‌دهند. متخصصان حوزه سلامت روان می‌گویند که خودمراقبتی یک مفهوم گسترده است که شامل بهداشت عمومی و شخصی، تغذیه، سبک زندگی، عوامل محیطی، اجتماعی، اقتصادی و… می‌شود.

581 میلیون نفر افسردگی و اضطراب دارند

به طور کلی اختلالات روانی از بیماری‌های شایع در دنیا و البته در ایران است. از میان این نوع اختلالات، افسردگی و اضطراب شایع‌تر از سایر موارد است. گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که 301 میلیون نفر در جهان با اختلال اضطرابی زندگی می‌کنند. همه رده‌های سنی ممکن است با این نوع اختلال مواجه شوند از جمله کودکان و نوجوانان.

از سوی دیگر 280 میلیون نفر هم از اختلال افسردگی رنج می‌برند. به عبارتی حدود 581 میلیون نفر با این دو نوع اختلال زندگی می‌کنند.

افسردگی بر اقتصاد کشورها اثر می‌گذارد

داشتن هر نوع بیماری می‌تواند بر کارکرد جسمی یا ذهنی افراد اثرگذار باشد. راندمان کاری افراد را پایین آورد یا حتی مانعی برای پیدا کردن شغل شود. برای مثال افراد افسرده‌ای که دیگر از بازار کار و پیدا کردن شغل ناامید شده و خانه‌نشین شده‌اند. یا آنها که شاغل هم هستند اما بنا بر اختلالی که با آن مواجه هستند، آنطور که باید دست و دلشان به کار نمی‌رود.

حالا جمعیتی تقریبا 581 میلیون نفری را در نظر بگیرید که اختلال افسردگی و اضطراب دارند. یعنی سایر اختلالات را هم کنار بگذاریم. میلیون‌ها نفر که در سازمان‌ها، شرکت‌ها، کارگاه‌ها و… مشغول به کار هستند یا آنکه بیکار هستند و هزینه‌های زندگی روی دوش دیگران است.

علی فتحی آشتیانی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران روز دوشنبه در همایش سلامت روان به تاثیر اختلالات روانی بر اقتصاد کشورها پرداخت.

او گفت: «اضطراب و افسردگی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد کشورها بگذارد. آنچه که می‌گویم فقط نمونه‌ای از تاثیر این اختلال بر اقتصاد است. در کشور ما هم جز این نخواهد بود و تاثیر می‌گذارد.»

تاثیر افسردگی بر اقتصاد هند و پاکستان

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران توضیح داد: «بر اساس گزارش بهداشت جهانی (2002) تاثیر اختلال اضطراب و افسردگی بر اقتصاد هند بیانگر آن است که هزینه اقتصادی مجموع خدمات بهداشتی برای بیمار و خانواده افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب در بنگلور هند 700 روپیه در ماه است. این میزان معادل درآمد 7 تا 14 روز کارگر کشاورزی در هند است.»

او ادامه داد: «بر اساس این گزارش تاثیر اختلال اضطراب و افسردگی بر اقتصاد پاکستان بیانگر آن است که تاثیر اقتصادی مجموع خدمات بهداشتی برای بیمار و خانواده افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب در راولپندی پاکستان به میزان 3000 روپیه در ماه است. این میزان معادل درآمد 20 روز کارگر کشاورزی در پاکستان است.»

افراد مبتلا به افسردگی کمتر استخدام می‌شوند؟

فتحی آشتیانی گفت: «تاثیر اختلال اضطراب و افسردگی بر اقتصاد اندونزی بیانگر آن است که مردان درگیر با علائم روانشناختی کمتر استخدام می‌شدند.»

او ادامه داد: «48 درصد از مردان با علائم روانی، تمایل به کار کردن نداشتند. گروهی که کار می‌کردند هم در مقایسه با افراد بدون علامت 27 درصد ساعت کاری کمتر داشتند.»

فتحی آشتیانی در پایان گفت: «پس یکی از مواردی که در حوزه سلامت روان ضرورت دارد به آن بپردازیم، تاثیر مستقیم و غیرمستقیمی است که اختلالات روانشناختی بر اقتصاد کشور می‌گذارد.»

افزایش اختلال افسردگی در ایران

تجارت‌نیوز در سلسله گزارش‌هایی در روزهای اخیر به وضعیت سلامت روان ایرانیان پرداخت. در این گزارش‌ها آمده که ایرانی‌های دو برابر میانگین جهانی با اختلالات روانی مواجه هستند. در این مورد حمید پیروی، نایب رئیس انجمن علمی پیشگیری از خودکشی گفت: «به طور میانگین 33 درصد از جمعیت ایران اختلال روانشناختی دارند، در حالی‌که میانگین جهانی 12.5 درصد است.»

سال 1396 نیز پیمایشی درباره بار بیماری‌ها در ایران انجام شد. یعنی بیشترین ناتوانی‌ها ناشی از کدام یک مشکلات حوزه سلامت است. رتبه‌بندی بار بیماری‌ها در سال 1396 نشان داد که سردرد در رتبه اول، کمردرد در رتبه دوم، افسردگی در رتبه سوم، اختلالات مربوط به مصرف مواد مخدر در رتبه چهارم و اختلال اضطراب در جایگاه پنجم قرار دارد.

آنطور که این گزارش نشان می‌دهد میزان ابتلا به این بیماری‌ها نسبت به سال 1386 افزایش داشته‌اند. برای مثال افسردگی در سال 1396 نسبت به سال 1386، حدود 23 درصد افزایش داشت؛ یعنی در یک دهه.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.