کد مطلب: ۸۸۰۸۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مهم‌ترین دغدغه‌ اقتصادی مردم تهران چیست؟

مهم‌ترین دغدغه‌ اقتصادی مردم تهران چیست؟

در جدیدترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی سرمایه، مردم شهر تهران «مسکن» را با بیش از ۲۵ درصد اتفاق آرا، مهم‌ترین اولویت و دغدغه اقتصادی خود و خانواده خود عنوان کردند. «حقوق و دستمزد» و «تورم» نیز در اولویت‌های اقتصادی بعدی مردم تهران بودند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نیمی از درآمد خانوارهای شهری صرف مسکن می‌شود و نیمی دیگر می‌ماند و هزار مخارج دیگر. مخارجی که خانوارها نمی‌دانند کدام را در اولویت قرار دهند؛ باقی‌مانده را صرف تهیه مواد غذایی کنند یا هزینه‌های آموزش و گاه به گاه درمانی. نظرسنجی مرکز افکارسنجی سرمایه هم نشان می‌دهد که مسکن دغدغه اقتصادی شهروندان تهرانی است.

درآمد خانوارها دیگر کفاف یک زندگی با رفاه حداقلی را نمی‌دهد. دوندگی‌های روزانه و شبانه فقط برای سر کردن تا آخر ماه جواب می‌دهد و گاه حتی به نیمه ماه هم نمی‌رسد. کافی است در ماه هزینه اضافه‌ای برای کسی پیش بیاید، بیراه نیست اگر بگوییم چند ماه از لحاظ اقتصادی عقب می‌افتد یا حتی زیر بار قرض بروند. کار به پس‌انداز برای مواقع ضروری هم نمی‌رسد. هر چه کار می‌کنند به زحمت به آخر ماه برسد. هزینه‌هایی که بخش اعظم آن را مسکن می‌بلعد.

مسکن برای مردم تبدیل به رویا شد

روز گذشته هم وحید قربانی، مدیرکل دفتر فنی و برنامه‌ریزی عمرانی وزارت کشور گفت که 50 درصد هزینه سبد خانوارهای شهری مربوط به مسکن است. به عبارتی بخش اعظم درآمد خانوارها را هزینه مسکن می‌بلعد. اجاره‌خانه‌هایی که سر به فلک می‌کشد و هر سال نیز افزایشی است.

رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز اخیرا با اشاره به مشکلات حوزه مسکن و تسهیلات مسکن گفت که مردم دیگر خواب خانه‌دار شدن هم نمی‌بینند.

او به ایلنا گفت: «چرا مردم باید درگیر مشکل مسکن باشند و مسکن برای مردم تبدیل به رویا شده باشد؟ بسیاری از مردم دیگر خواب خانه‌دار شدن را هم نمی‌توانند ببینند.»

رضایی کوچی توضیح داد: «در همین تهران در مناطق معمولی بدون احتساب قیمت زمین، هزینه ساخت هر مترمربع مسکن به 14 میلیون تومان رسیده است. قرار شده که 550 میلیون تومان وام مسکن ارائه شود، اما با بازپرداخت 12 میلیون تومانی آن هم اگر یک میلیارد تومان آورده باشند. حال آنکه کدام جوان می‌تواند اقساط 12 میلیون تومان را بپردازد و یک میلیارد تومان هم آورده داشته باشد.»

نظرسنجی از تهرانی‌ها برای مهم‌ترین اولویت اقتصادی

مرکز افکارسنجی سرمایه در تازه‌ترین نظرسنجی خود اولویت‌های اقتصادی جامعه را بررسی کرد. در اولین بخش این پیمایش، اولویت‌های اقتصادی که مردم شهر تهران با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند، استخراج شده است.

این نظرسنجی در مهر ماه 1402 از 384 نفر ساکن شهر تهران که 58.1 درصد آنها عضو خانواده 3 تا 4 نفره، 26.3 درصد خانواده یک الی 2 نفره، 13.9 درصد خانواده 5 الی 6 نفره و 1.7 درصد خانواده 6 نفره و بیشتر بودند، انجام شد.

بیش از 23 درصد پاسخگویان در خانواده‌ای زندگی می‌کردند که درآمد ماهانه بین 11 تا 15 میلیون داشتند. 21.2 درصد از آنها هم عضو خانواده‌ای با درآمد 6 تا 10 میلیون و 21 درصد نیز عضو خانواده‌ای با درآمد 16 تا 20 میلیون بودند. بیش از 17 درصد نیز، درآمد خانواده خود را بیش از 25 میلیون تومان در ماه اظهار کردند.

همچنین بیش از 40 درصد از پاسخگویان شغل خود را آزاد عنوان کرده و به ترتیب 21، 16.4 و 10.8 درصد از پاسخگویان، کارمند بخش خصوصی، کارمند بخش دولتی و بازنشسته بودند.

نظرسنجی مهم_ترین دغدغه اقتصادی تهرانی‌ها، مهر 1402

مسکن، مهم‌ترین دغدغه اقتصادی تهرانی‌ها

نتایج این گزارش که به دست تجارت‌نیوز رسیده، نشان می‌دهد که موضوع مسکن برای شهروندان تهران در اولویت قرار دارد. اولین سوال نظرسنجی مرکز افکارسنجی سرمایه نشان داد تامین مسکن با بیش از 25 درصد آرا، مهم‌ترین دغدغه و اولویت اقتصادی خانوارهای شهر تهران است.

همچنین حقوق و دستمزد با 15.2 درصد، تورم عمومی با 13.4 درصد، هزینه‌های درمانی با حدود 9 درصد و مقابله با مفاسد اقتصادی، رانت و آقازاده‌ها با 6.5 درصد، به ترتیب در اولویت اقتصادی دوم تا پنجم مردم تهران بودند.

تامین گوشت، برنج و نان در لیست دغدغه‌ها

نتایج بخش دیگری از این نظرسنجی هم نشان از اهمیت سبد غذایی و تورمی که بر سفره مردم سایه انداخته، می‌دهد. در این نظرسنجی مردم شهر تهران اعلام کردند به ترتیب تامین برنج، گوشت قرمز و نان با 31.6، 29.8 و 12.7 درصد، بیشترین اولویت و اهمیت را در سبد غذایی آنان از جهت تنظیم بازار و کنترل و نظارت بر قیمت دارد.

کاهش مصرف گوشت، لبنیات و برنج در ایران بارها از سوی برخی مقامات و متخصصان مطرح شده است. پیش از این نیز هادی موسوی، مدیرکل سابق مطالعات رفاه اجتماعی وزارت کار گفت که 57 درصد از جمعیت ایران سوءتغذیه دارند و کالری مورد نیاز را دریافت نمی‌کنند.

19 میلیون ایرانی امکانات اولیه زندگی ندارند

اردیبهشت‌ماه سال جاری، علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که در حال حاضر حدود 19 میلیون ایرانی از امکانات اولیه زندگی محروم هستند. رقمی بزرگ که نشان از یک فاجعه در کشور می‌دهد. در واقع دیگر صحبت از رفاه حداقلی نیست، بلکه صحبت از نیازهای اولیه است.

او گفت: «2 هزار و 20 محله و 19 میلیون و 700 هزار نفر در ایران داریم که از امکانات اولیه زندگی مانند مسکن، اشتغال، تحصیلات تا 12 سال، سلامت، خوراک و پوشاک محروم هستند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.