کد مطلب: ۸۸۴۳۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پول های بلوکه شده فوتبال ایران، بهانه‌ای برای کم‌کاری‌های فدراسیون/ آزادسازی منابع، مشکلات را حل می‌کند؟

پول های بلوکه شده فوتبال ایران، بهانه‌ای برای کم‌کاری‌های فدراسیون/ آزادسازی منابع، مشکلات را حل می‌کند؟

مدیران ورزش ما بخش زیادی از مشکلات ورزش پرطرفدار را به پول های بلوکه شده فوتبال ایران در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا ربط می‌دهند. از آن سو، مسئولان دولتی آزادسازی 43 میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده را دستاورد بزرگی می‌دانند، در حالی که این مبالغ کمتر از هزینه سعودی‌ها برای جذب یک فوتبالیست متوسط خارجی است!

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که مسئولان فدراسیون، پول های بلوکه شده فوتبال ایران را بهانه‌ای برای همه مشکلات می‌دانند، اخیرا مرکز امور حقوقی بین‌المللی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور از اجرای رأی شماره 604 دیوان داوری دعاوی ایران-آمریکا و واریز 43 میلیون دلار به حساب جمهوری اسلامی ایران در بانک هلندی در لاهه با پیگیری‌های مکرر و مصرانه بعد از 15 بار مکاتبه خبر داده است.

در اتفاقی عجیب همایشی نیز توسط مرکز امور حقوقی بین‌المللی معاونت حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری با مشارکت دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در این خصوص برگزار شد. استادان حقوق بین‌الملل هم به بررسی ابعاد مختلف رأی این دیوان در ماجرای اموال مصادره‌شده ایران پرداختند.

توکل حبیب‌زاده، رئیس مرکز امور حقوقی بین المللی معاونت حقوقی رئیس جمهور در این همایش از موفقیت و دستاورد بزرگ این مرکز گفت و تاکید کرد آمریکایی‌ها ناچار شدند بالاخره این مبلغ را به حساب ایران واریز کنند.

گره زدن مشکلات فوتبال به طلب 28 میلیون دلاری

هرچند که برخی مسئولان دولتی تاکید کرده‌اند ایران پول بلوکه‌شده در هیچ جایی از دنیا ندارد، اما سال‌هاست که فوتبال ایران بخشی از درآمد خود را به خاطر بلوکه شدن توسط فیفا و AFC (کنفدراسیون فوتبال آسیا) دریافت نکرده است. مدیران فدراسیون فوتبال نیز بارها از تلاش‌های ناکام برای انتقال این مبالغ خبر داده و البته بسیاری از مشکلات و عقب‌ماندگی‌ها را هم به همین مسئله رابط داده‌اند.

به گفته مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، تیم ملی و باشگاه‌های ایرانی حدود 28 میلیون دلار در فیفا پول بلوکه شده (عمدتا بابت پاداش حضور در دوره‌های اخیر جام جهانی) دارند و مبلغی حدود 6 میلیون دلار نیز در کنفدراسیون فوتبال آسیا بلوکه شده است که عمده آن مربوط به دو حضور پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا است. البته برخی منابع نیز معتقدند عدد اعلام شده از سوی رئیس فدراسیون فوتبال درست نیست و احتمالا طلب ایران در فیفا رقم کمتری است.

با این حال شواهد نشان می‌دهد مسئولان فدراسیون بین‌المللی فوتبال ایران، برنامه‌ای برای پرداخت ارزی این مبالغ بلوکه شده که اکثریت آن سهم باشگاه‌هاست، ندارند و گفته می‌شود ایران باید در قالب برخی پروژه‌ها از پول‌های بلوکه شده خود استفاده کند.

حتی در جلسه اخیر ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم با جیانی اینفانتینو (رئیس فیفا) توافقی در خصوص پرداخت ارزی پول‌های بلوکه شده انجام نشد و رئیس فیفا در گفتگو با خبرنگاران ایرانی هم از پاسخ صریح در این باره طفره رفت.

این پول بلوکه شده البته بهانه خوبی برای مسئولان فدراسیون فوتبال است تا همه مشکلات و کم‌کاری‌ها را به آن گره بزنند. تاج تاکید کرده که اگر چنین پولی وارد فوتبال ما شود، یک کار زیربنایی فوق‌العاده می‌توانیم انجام دهیم و با کنایه گفت: «ما آدم خیلی وضع خوبی هستیم که هیچ چیزی نداریم!» مسئولان درباره همه معضلات مربوط به مشکلات زیرساختی، ورود VAR، بدهی‌های خارجی و دیگر مسائل معمولا بحث را به پول‌های بلوکه شده می‌کشانند.

قیاس ناامیدکننده با هزینه عربستان در فوتبال

حتما در ماه‌های اخیر در جریان مبالغی که عربستان برای جذب ستاره‌های فوتبال انجام داده قرار گرفته‌اید. لیگ سعودی‌ها در فصل جدید با هزینه 875 میلیون یورویی، بالاتر از لیگ های متعبر مثل سری آ ایتالیا، لالیگا اسپانیا، لوشامپیونه فرانسه و بوندس لیگا آلمان، عنوان دومین لیگ پرهزینه جهان را بعد از لیگ برتر انگلیس با یک میلیارد و 980 میلیون یورو، به خود اختصاص داد.

باید گفت در حالی ما برای حل بسیاری از مشکلات به دنبال دریافت 28 میلیون دلار بلوکه شده در فیفا هستیم و بابت آزادسازی 43 میلیون دلاری بخشی از دارایی‌های خود صحبت از موفقیت و دستاورد بزرگ می‌کنیم که این مبالغ حتی از رقم پرداختی سعودی‌ها برای خرید یک بازیکن متوسط هم کمتر است!

به عنوان مثال سرگی میلینکوویچ ساویچ با 42 میلیون یورو (حدود 45 میلیون دلار) از لاتزیو به الهلال عربستان منتقل شد و نامش حتی بین 5 انتقال گران‌قیمت فوتبال عربستان هم دیده نمی‌شود! در این لیست نیمار برزیلی با 90 میلیون یورو (از پاری‌سن‌ژرمن به الهلال) اوتاویوی پرتغالی با 60 میلیون یورو (از پورتو به النصر)، مالکوم برزیلی با 60 میلیون یورو (از زنیت به الهلال)، روبن نوس با 55 میلیون یورو (از ولورهمپتون به الهلال) و الکساندر میتروویچ با 52 میلیون یورو (از فولام به الهلال) به عنوان پنج انتقال گران‌قیمت قرار دارند.

این البته تنها مربوط به هزینه‌ای است که سعودی‌ها به باشگاه‌های اروپایی پرداخت کرده‌اند و ارقام پرداختی به بازیکنان مطرح خارجی به عنوان دستمزد سالیانه به مراتب بیشتر است. به عنوان مثال کریستیانو رونالدو (النصر) و کریم بنزما (الاتحاد) سالیانه 200 میلیون و نیمار جونیور (الهلال) و انگولو کانته (الاتحاد) نیز سالیانه 100 میلیون دلار دستمزد خواهند گرفت که آنها را به پردرآمدترین بازیکنان فوتبال جهان به استناد روزنامه فرانسوی Le Parisien تبدیل کرده است.

تحول خیالی با آزادسازی پول‌های بلوکه شده

اگر الان فوتبال ایران پول بلوکه شده در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا نداشت نیز همچنان بدهکار و درگیر با مشکلات متعدد بود. فقط در سال 1400 مبلغ بدهی خارجی فوتبال ایران (در رده ملی و باشگاهی) 48 میلیون دلار عنوان شد که بخشی از آن مربوط به قرارداد همین مدیران فعلی فدراسیون فوتبال با سرمربی بلژیکی و پیشین تیم ملی است؛ قراردادی که به ویلموتس گیت معروف شد.

مهدی تاج در حالی که بعد از جدایی کارلوس کی‌روش (با قرارداد 1.4 میلیون یورویی در سال) وعده قرارداد با یک مربی کارآمد اما ارزان‌تر داده بود، قراردادی سه و نیم ساله با مارک ویلموتس به ارزش 7 میلیون و 875 هزار یورو منعقد کرد. اما این مربی بلژیکی بعد از فقط 4 مسابقه رسمی که ماحصلش دو شکست تلخ برابر بحرین و عراق و قرار گرفتن ایران در خطر از دست دادن جام جهانی 2022 بود، 1.7 میلیون یورو دریافت و ایران را ترک کرد. در ادامه نیز طبق بندهای قرارداد بدی که البته در فوتبال ایران عرف است، درخواست غرامت کرد. فدراسیون فوتبال ایران هم توسط فیفا به پرداخت 3 میلیون و 325 هزار یورو به علاوه 5 درصد سود سالیانه محکوم شد تا به لطف قرارداد ترکمانچای‌گونه مدیران فدراسیون فوتبال دریافتی این مربی بلژیکی از فوتبال ایران بابت همان چند بازی و ناکامی مطلق، بیش از 5 میلیون و 400 هزار یورو باشد.

در واقع مدیران فوتبال ایران پابه‌پای مسئولان در دیگر بخش‌ها به قدری سابقه بد و ناامیدکننده در مدیریت منابع مالی دارند که می‌توان گفت با آزادسازی پول‌های بلوکه شده نیز همچنان فوتبال ما درگیر بدهی‌های خارجی، مشکلات ورزشگاه آزادی، نبود VAR و … خواهد ماند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    پولا آزاد بشه هم تو جیب فوتبال نمیره میره تو جیب اقایون. مثل سکه هایی که تو جام جهانی دادن به همدیگه و معلوم نشد به کیا رسید