کد مطلب: ۸۸۷۴۳۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ذخایر کدام سدهای کشور در وضعیت قرمز است؟

ذخایر کدام سدهای کشور در وضعیت قرمز است؟

بارندگی‌های پاییزی در کشور ادامه دارد و پیش‌بینی شده که امسال وضعیت بارندگی نسبت به سال گذشته بهتر باشد اما باز هم کم‌آبی در ایران را جبران نمی‌کند. در حال حاضر موجودی برخی از مخازن سدهای کشور، صفر یا کمتر از 100 میلیون مترمکعب است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سازمان هواشناسی کشور اعلام کرده که از امروز تا شنبه هفته آینده در 22 استان هوا بارانی می‌شود. آنطور که پیش از این احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و بحران خشکسالی عنوان کرد بارندگی در پاییز و زمستان امسال نرمال است. اما نکته مهم این است که این بارندگی هم کمبود ذخایر آبی کشور را جبران نمی‌کند. همین حالا مخازن برخی از سدهای کشور در وضعیت هشدارآمیز است.

دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور در آخرین گزارشی به وضعیت کلی مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا 22 مهرماه پرداخت. در این گزارش، درصد پرشدگی سدهای کشور 42 درصد عنوان شده است. ضمن آنکه خروجی سدها در سال آبی جاری و تاکنون نسبت به 25 درصد افزایش داشته است.

آمارهای منتشر شده از مخازن سدهای کشور نشان می‌دهد که درصد پرشدگی 40 سد مهم کشور کمتر از 50 درصد است. البته برای برخی از شهرها مجموع سدها حساب شده است. برای مثال درصد پرشدگی مجموع 13 سد در ارومیه 27 درصد است.

ذخایر سدهای کشور تا مهر

برخی مخازن سدهای مهم کشور وضعیت بدتری نسبت به سایر سدها دارند. یعنی همان شهرهایی که در یک سال گذشته بیشتر شاهد کم‌آبی بودند. موجودی سد رودبال داراب در استان فارس، صفر است که نسبت به سال آبی گذشته 97 درصد کاهش یافته است. موجود سدهای وشمگیر، گلستان و بوستان در استان گلستان نیز صفر است.

موجودی چاه‌نیمه‌ها در استان سیستان و بلوچستان از ابتدای سال آبی جاری تا 22 مهرماه 50 میلیون مترمکعب بود. یعنی درصد پرشدگی سد فقط 3 درصد است. البته به این معنا نیست که این موجودی فقط از ابتدای مهرماه تا 22 مهرماه است و وضعیت چاه‌نیمه‌ها بد نیست؛ چراکه درصد پرشدگی آن در سال آبی گذشته و تا پایان شهریورماه فقط 4 درصد بود. یعنی وضعیت وخیمی داشت.

خراسان رضوی در تنش آبی

از دیگر سدهای مهم کشور که می‌توان گفت در وضعیت بدی به سر می‌برند، می‌توان به سد طرق و دوستی در استان خراسان رضوی اشاره کرد. موجود مخازن سدهای طرق و دوستی به ترتیب 3 و 89 میلیون مترمکعب است که نسبت به سال آبی گذشته 69 درصد و 63 درصد کاهش داشته‌اند.

مردادماه سال جاری، احمد حیدری، معاون حقوقی امور مجلس و پشتیبانی وزارت نیرو گفت که امسال نسبت به سال گذشته کم‌آبی تشدید می‌شود. در حال حاضر پنج استان دچار کم‌آبی شدید هستند که یکی از آنها استان خراسان رضوی است.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی، حیدری گفت: «وضعیت به نحوی است که حتی استان‌های شمالی کشور هم با محدودیت منابع آب مواجه شده‌اند. میزان بارندگی در شهری مانند مشهد، 60 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.»

بارندگی پاییز، کم آبی در ایران جبران نمی‌کند

دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور در آخرین گزارش خود به میزان بارندگی تجمعی استانی از ابتدای سال آبی تا روز 21 مهرماه سال آبی جاری پرداخت. در این گزارش آمده که 14 استان از ابتدای سال آبی جاری، یعنی از ابتدای مهرماه بارندگی تجمعی خوب بود. البته باید دید وضعیت بارندگی در ماه‌های آینده چگونه پیش می‌رود.

پیش‌تر احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی به تجارت‌نیوز گفت که پیش‌بینی می‌شود بارندگی در پاییز و زمستان امسال نرمال یا فراتر از نرمال باشد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی توضیح داد که بارندگی نرمال در پاییز و زمستان امسال کمبود شدید آب در ایران را جبران نمی‌کند و باید فکری به حال مصارف آب در کشور شود. مصارفی که بیشترین سهم آن مربوط به کشاورزی است.

احد وظیفه گفت که استخراج بسیار از منابع آب زیرزمینی طی دهه‌های گذشته باعث شده که بسیاری از دشت‌های کشور به وضعیت بسیار حاد برسند. آنطور که رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی گفته سطح برداشت از منابع آبی زیرزمینی در ایران بسیار بالا و حدود چهار برابر حد نرمال است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.