کد مطلب: ۸۸۸۴۴۰

شناسایی ۲۰۰ نقطه دارای تنش آبی در کشور

شناسایی 200 نقطه دارای تنش آبی در کشور

طبق اعلام معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا حدود 200 نقطه دارای تنش آبی در فصول مختلف کشور شناسایی شده که با اقدامات صورت گرفته مدیریت شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی باعث شده سالیانه در برخی شهرها ناترازی منابع و مصارف آب داشته باشیم که این امر سبب می شود دسترسی مشترکان به آب شرب دچار مخاطره شود. برای حل این موضوع آبفا با پایش منابع و مصارف و بررسی ناترازی تامین و مصرف پروژه‌های مختلفی را تعریف کرده است.

بر این اساس در سند چهار ساله مدیریت تنش آبی افزایش پایداری و تاب آوری شبکه و افزایش ظرفیت مخازن، پروژه‌های بازسازی خطوط انتقال پیش‌بینی شده که پروژه‌ها برای کل شهرهای کشور به طور هفتگی رصد و پایش می‌شود، در حال حاضر ۲۰۰ نقطه دارای تنش آبی هستند، برای مشهد به لحاظ شرایط بحرانی سد دوستی پروژه‌های متعددی تعریف شده، همچنین در تبریز به دلیل از دست دادن سد «نهند» پروژه‌هایی تعریف شده است.

طبق اعلام وزارت نیرو، در طبس، زنجان و چاه نیمه های سیستان، آب های زیرزمینی دچار مخاطره هستند و برای آنها پروژه تعریف شده است، در مجموع ۸۴ طرح اضطراری رفع تنش آبی در ۳۱ استان کشور تعریف شده که ۱۹ هزار میلیارد تومان برای این بخش تخصیص یافته است.

به گفته محمد جوانبخت، معاون وزیر نیرو، پروژه‌های اجرایی بخش آب و فاضلاب به دو دسته کلی تامین منابع آب و توزیع منابع آب تقسیم می شود، این امر در ادامه یک زنجیره‌ای اعم از تامین آب، خطوط انتقالی، تصفیه‌خانه‌ها، شبکه‌های توزیع شهری، ایستگاه‌های پمپاژ و مواردی از این دست را تشکیل می‌دهند.

وی یادآور شد: در این میان پروژه‌های زیربنایی و اساسی با درنظر گرفتن اهداف و شرایطی که مناطق مختلف دارند، پایش و پیش‌بینی و از جهات مختلف کنترل می‌شوند که بخشی از آن را پروژه‌های اضطراری تشکیل می‌دهند.

چند ردیف بودجه برای گذر از تنش آبی در نظر گرفته شده است

معاون وزیر نیرو تاکید کرد: لازم است این پروژه‌ها هرچه سریع‌تر به تصویب برسند، منابع اعتباری مورد نیاز، به منظور پیشبرد آن‌ها پیش‌بینی شود و مجموعه ظرفیت‌ها به کار گرفته شود. معمولا این طرح‌ها یک‌ساله بوده و برای عبور از سال آبی جاری باید تدوین شوند.

چند ردیف بودجه برای گذر از تنش آبی در نظر گرفته شده است، یک ردیف تنش آبی وجود دارد که سالانه چند هزار میلیارد تومان شارژ می‌شود. علاوه بر این از بند "م" ماده ۲۸ مدیریت بحران نیز منابع خوبی تامین می‌شود، در برخی مواقع دیده می‌شود که طرح اضطراری همان طرح اصلی است که باید فوری آن بخش اجرایی شود، از بودجه آن طرح هم برای این مساله بهره می‌گیریم.

به گفته او، آب هر سال بودجه به این بخش تخصیص می‌یابد و امسال نیز ۱۹ هزار میلیارد تومان در این بخش تامین کرده‌ایم. برای استان‌های سیستان و بلوچستان، گلستان، تهران و شهر مشهد ۹ طرح در نظر گرفته شده و حدود ۱۰۸ هزار میلیارد ریال نیز برای این موضوع تخصیص یافته است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.