کد مطلب: ۸۸۸۸۲۲

نرخ رشد جمعیت کشور به کمتر از ۷ درصد رسیده است

نرخ رشد جمعیت کشور به کمتر از ۷ درصد رسیده است

عضو قرارگاه جمعیت وزارت کشور با بیان اینکه حال حاضر بیش ۱۱.۳ درصد جمعیت کشور را سالمندان بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند، گفت: بالاترین نرخ رشد سالمندی در استان‌های گیلان، مازندران و همدان ثبت شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صالح قاسمی با بیان اینکه متأسفانه چندین سال است که شاهد ثبت رکود حداقلی در شاخص های جمعیت هستیم، ابراز کرد: روند کاهش و نگران کننده همچنان تداوم دارد و سال به سال نرخ رشد جمعیت کشور کمتر می شود. در حال حاضر نرخ رشد جمعیت کشور به کمتر از 7 درصد رسیده است. این نرخ رشد جمعیت در طول تاریخ ایران بی‌سابقه بوده است.

عضو قرارگاه جمعیت وزارت کشور با بیان اینکه نرخ باروری به کمتر از 1.6 درصد به ازای هر زن رسیده است، عنوان کرد: استان‌های گیلان، مازندران، البرز، مرکزی و سمنان پایین‌ترین نرخ باروری را در سال‌های اخیر ثبت کردند. در سال 1401 پایین ترین نرخ رشد در استان‌های همدان و خراسان جنوبی ثبت شده است، متأسفانه شاهد رشد منفی در این استان‌ها هستیم.

وی مهاجر فرستی را عامل اصلی منفی‌ شدن نرخ رشد در استان‌های خراسان جنوبی و همدان دانست و اضافه کرد: به دلیل نبود فرصت شغلی مناسب اکثر افراد برای ادامه زندگی به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند. در حال حاضر بیش 11.3 درصد جمعیت کشور را سالمندان بالای 60 سال تشکیل می‌دهند، بالاترین نرخ رشد سالمندی در استان‌های گیلان، مازندران و همدان ثبت شده است.

در سال‌های اخیر فرصت بیش از نیم میلیون تولد در کشور از دست رفته است

قاسمی با بیان اینکه از یک میلیون و 570 هزار تولد در سال 1394 به یک میلیون و 70 هزار تولد در 1401 رسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: در واقع در سال‌های اخیر فرصت بیش از نیم میلیون تولد در کشور از دست رفته است. کاهش نیم میلیون تولد در سال‌های اخیر بدین معناست که اهداف سیاست و قانون جوانی جمعیت محقق نشده است.

عضو قرارگاه جمعیت وزارت کشور با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 9 سال از سیاست جوانی جمعیت می‌گذرد، تصریح کرد بیش از دو سال از قانون جوانی جمعیت می‌گذرد و این بدین معنی است که سیاست‌های جوانی جمعیت 7 سال بدون قانون باقی مانده‌اند و غفلت غیرقابل جبران دولت تدبیر و امید سبب به وجود آمدن این وضع شده است. قانون جوانی جمعیت اشکالاتی دارد، اما قابل دفاع بوده و می‌تواند کاری برای کمبود جمعیت کند. تمام دستگاه‌های اجرایی مکلف به رعایت مصوبات قانون جوانی جمعیت هستند، به هیچ وجه استنکاف از قانون قابل پذیرش نیستند.

عضو قرارگاه جمعیت وزارت کشور تأکید کرد: اگر تا دو سال آینده بیش از 60 درصد مصوبات قانون اجرایی نشود و برخلاف شعار عمل شود خانواده ایرانی احساس می‌کنند قانون بر ضد جمعیت است و این مهم اثر ضدتبلیغی در خصوص جمعیت خواهد داشت. لازم است از منظر فرهنگی و سبک زندگی طرح جوانی جمعیت و فرزندآوری جدی گرفته شود، در این راستا باید یک پیوست فرهنگی و رسانه‌ای قدرتمند تدوین شود. تکلیف تمام نهادهای فرهنگی باید در خصوص قانون جوانی جمعه روشن شود و ظیفه خود را به درستی انجام دهند تا اصلاح تفکر در خصوص فرزندآوری شکل گیرد و فرزندآوری به عنوان یک ارزش در جامعه تلقی شود.

وی با بیان اینکه اگر کاری انجام ندهیم و نخبگان و افراد تأثیرگذار ورود پیدا نکنند چند سال طلایی را از دست می‌دهیم، عنوان کرد: در حال حاضر توجه به قانون جمعیت و عمل به آن تکلیف ملی و دینی تمام آحاد جامعه است.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.