کد مطلب: ۸۹۴۲۱۴

گزارش «تجارت‌نیوز» از نشست «سرمایه‌ اجتماعی و محیط کسب‌وکار»:

خشونت و نزاع در ایران افزایش پیدا کرده است

خشونت و نزاع در ایران افزایش پیدا کرده است

تقی آزاد ارمکی، جامعه‌شناس گفت: «ما با یک ناپایداری سیاسی مواجه هستیم. این ناپایداری سیاسی، تاریخی است. چرا می‌گویم ناپایدار؟ چون نظام سیاسی ناکارآمد است.»

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته، نشست «سرمایه‌ اجتماعی و محیط کسب‌وکار» با همکاری انجمن جامعه‌شناسی و مرکز پژوهش‌های اتاق ایران برگزار شد. قرار است طی سلسله جلساتی، ارتباط بین سرمایه اجتماعی و محیط کسب‌وکار و وضعیت این دو در ایران بررسی شود. 

سعید معیدفر، رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران به عنوان سخنران ابتدایی این نشست گفت: «در جامعه‌ای هستیم که قوانین و هنجارها با هم تضاد دارد. این دو مورد همدیگر  را دفع می‌کنند. قوانینی داریم که جامعه آن را نمی‌پذیرد. مانند آنچه که در حال حاضر در مجلس شاهد هستیم. قوانینی دارند که با هنجارهای جامعه در تضاد است.»

او ادامه داد: «آدم‌‌ها در چنین شرایطی حس بدی دارند. خشونت و نزاع بیشتر می‌شود. پرونده‌های قضایی بیشتر می‌شود. در مجموع جامعه به پایین‌ترین سطح خود سقوط می‌کند.»

افزایش خشونت‌ها در ایران

معیدفر توضیح داد: در چنین جامعه‌ای میزان خشونت‌ها و ناامنی‌ها افزایش پیدا می‌کند. آماری که نیروی انتظامی ارائه داده، نشان می‌دهد که نزاع و درگیری‌ها در سال 1401 نسبت به سال 1385، 2.5 برابر شد.»

او گفت: «همچنین در سال گذشته نسبت به سال 1385، سرقت از اماکن خصوصی، 31 برابر، سرقت از منزل، 5 برابر و تعداد دستگیرشدگان نیز 3.5 برابر شد.»

تاثیرپذیری تغییرات جمعیتی از عوامل اقتصادی و اجتماعی

در ادامه این نشست شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس گفت: «ساختار کلی جمعیت مانند یک اندام‌واره است که باید بین تمام بخش‌های آن نوعی تعادل پویا و تجدیدشوندا برقرار باشد. نمی‌توان یک وضعیت ایده‌آل در نظر گرفت.»

او ادامه داد: «تغییرات جمعیتی علاوه بر اینکه از پارامترهای جمعیتی ناشی می‌شود از بسیاری از عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که به مرور زمان در مسیر تحول کشورها رخ می‌دهد نیز تاثیر می‌پذیرد.»

با یک ناپایداری سیاسی مواجه هستیم

تقی آزاد ارمکی، جامعه‌شناس نیز در بخش دیگری از این نشست به ناپایداری سیاسی در ایران پرداخت. 

او گفت: «ما با یک ناپایداری سیاسی مواجه هستیم. این ناپایداری سیاسی، تاریخی است. شاید هزاران سال است که این ناپایداری سیاسی بر کشور حاکم است. چرا می‌گویم ناپایدار؟ چون نظام سیاسی ناکارآمد است.»

این جامعه‌شناس توضیح داد: «از آنجاکه نظام سیاسی ناکارآمد است، برای تحصیلکرده‌ها فرصت شغلی ندارد. آموزش عالی را همه جا تکثیر کرده است، اما در نظام اشتغال این افراد تحصیلکرده جایی ندارند.»

او در ادامه گفت: «این حوزه ناکارآمد سیاسی در سیاستگذاری خود را نشان می‌دهد. یکی از این سیاستگذاری‌ها در حوزه اشتغال است. دولت ناکارآمد هم رادیکال است؛ رادیکالیسم در برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و برخورد با جامعه. در نهایت هم به دولت مداخله‌گر تبدیل می‌شود.»

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.