کد مطلب: ۸۹۴۶۶۴

آب تهران جیره بندی می‌شود؟

آب تهران جیره بندی می‌شود؟

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه ۱۲ استان کشور با کاهش شدید بارش روبرو شده‌اند، گفت: هیچ طرحی مبنی بر جیره بندی آب برای تهران پیش‌بینی نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، عیسی بزرگ‌زاده در نشست خبری گفت: طرحی برای جیره بندی آب در تهران نداریم و آب مورد نیاز شهروندان به خوبی تامین می شود و مردم تهران نگرانی در باره تامین آب نداشته باشند.

سخنگوی صنعت آب افزود: از شهروندان تقاضا داریم مدیریت مصرف را جدی‌تر بگیرند تا شرایط را به خوبی پشت سر بگذاریم.

بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: شهرهای سیستان، مشهد، تهران، گلستان و فسا در فارس در پیشانی طرح های تامین آب وزارت نیرو قرار دارند.

ایران در چهارمین سال خشک

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه امسال در چهارمین سال خشک پیاپی قرارگرفته ایم، میزان بارش های کشور را ۴۸.۲ میلیمتر اعلام کرد و گفت: میزان بارش ها در شرایط نرمال می بایست ۸۰ میلیمتر می بود که نشان از ۴۰ درصد عقب ماندگی در بارش نسبت به شرایط نرمال دارد.

بزرگ زاده خاطرنشان کرد: میزان بارش های از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا ۱۶ دی نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۶۱ میلیمتر بوده نیز ۲۱ درصد کاهش دارد.

وی ادامه داد: امسال ضروری است مردم با دقت بیشتری مدیریت مصرف داشته باشند و صنعت آب کشور را بیشتر یاری کنند تا این شرایط به خوبی پشت سرگذاشته شود.

سخنگوی صنعت آب افزود: امسال استان های مازندران و گلستان از نظر بارندگی شرایط کمی بهتر دارند گرچه عدد بارش آنها نیز چشمگیر نیست.

بزرگ زاده از پایش مستمر و دقیق نزدیک به یک هزار نقطه جمعیتی کشور برای منابع و مصارف آب خبرداد و گفت: ماه به ماه وضعیت منابع و مصارف این هزار نقطه پایش شده و میزان مصرف و موجودی منابع آب ها سنجیده شده و براساس آن برنامه ریزی لازم صورت می گیرد.

وی ادامه داد: هر نقطه جمعیتی اگر با برابری تقریبی مصرف و منابع روبرو شود برنامه مدیریت مصرف و اقدام های سازه ای کوچک برای آنها در نظر گرفته می شود.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: اگر ناترازی منابع و مصارف بیشتر باشد در فهرست طرح های کوتاه مدت قرار می گیرند که اقدام های ویژه تری برای آنها در نظر گرفته می شود.

بزرگ زاده افزود: برای این نقاط در گام نخست اعتبارهای لازم مدنظر قرار گرفته و اگر طرح های انتقال داشته باشند با این اعتبارات به اجرای طرح سرعت داده می شود.

وی از پیش بینی برنامه‌های اضطراری برای عبور از خشکسالی برای استان‌های خراسان رضوی (مشهد)، مرکزی (ساوه)، کرمان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، سمنان، تهران و فارس خبرداد و گفت: سیستان، مشهد، گلستان، فسا در استان فارس و تهران در پیشانی تمرکز وزارت نیرو برای تأمین آب شرب قرار دارند.

سخنگوی صنعت آب گفت: تامین آب تهران از سدهای امیرکبیر و طالقان در غرب استان و ماملو، لار و لتیان در شرق استان انجام می شود.

بزرگ زاده خاطرنشان کرد:تلاش می شود با مدیریت فشار در شبکه میزان هدر رفت آب را کاهش داده و به سمت مصرف هدایت شود.

وی گفت: با آگاهی رسانی به شهروندان تلاش می شود همراهی بیشتری با صنعت آب داشته باشند تا با همراهی خوب آنان بتوان شرایط را به خوبی مدیریت کرد.

سخنگوی صنعت آب با تاکید براینکه آب مورد نیاز در تهران تامین می شود گفت: مردم نگران تامین آب نباشند البته ضروری است که مدیریت مصرف را هم جدی تر مدنظر قرار دهند.

تامین آب سیستان به اراده کشور همسایه منوط نکرده‌ایم

بزرگ زاده در باره وضعیت تامین آب سیستان خاطرنشان کرد: تأمین آب برای مردم این استان را به اراده کشور همسایه منوط نکرده ایم و وظیفه خود می‌دانیم به هر طریقی آب مورد نیازشهروندان سیستانی و بلوچستانی را تأمین کنیم.

وی از پیشرفت خوب پروژه‌های اضطراری منطقه خبرداد و گفت: هم اکنون ۱۱۵ حلقه چاه در ناحیه هامون هیرمند، شیله و حرمک با احداث ۷۰ کیلومتر جاده دسترسی حفر شده و این چاه‌ها برق‌رسانی شده است.

سخنگوی صنعت آب افزود:برای منطقه سیستان نیز بیش از ۵۰ حلقه چاه حفر شده است.

بزرگ‌زاده این موضوع را طرح کوتاه مدت وزارت نیرو برای سیستان دانست و خاطرنشان کرد: همچنین برای سیستان و بلوچستان سه بسته طراحی شده که بسته طرح اضطراری کوتاه مدت بین یک تا یک سال و نیم خواهد بودوشامل حفاری چاه و نصب سامانه جمع‌آوری آب بر روی این چاه‌ها می شود.

وی در باره طرح شیرین‌سازی آب برای تأمین آب شرب مردم سیستان افزود: دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن سیستان ساخته شده و به زودی وارد ایران می‌شود.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: با نصب کامل این دستگاه‌ها در روز یکصد هزار مترمکعب آب‌شیرین خواهد شد که در مرحله نخست این میزان، ۳۵ هزار مترمکعب خواهد بود.

بزرگ زاده گفت: طرح انتقال آب از آبخوان شرقی و طرح انتقال آب دریا نیز در سال بعد اجرایی خواهند شد.

کاهش شدید بارش در ۱۲ استان کشور

وی ادامه داد: هم اکنون ۱۲ استان کشور با کاهش شدید بارش روبرو شده اند که ضرورت دارد مردم با مدیریت مصرف به میزان ۱۵درصد کمک کنند تا شرایط به خوبی پشت سرگذاشته شود.

سخنگوی صنعت آب درصد تحقق بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری را ۱۸.۶درصد عنوان کرد و گفت: این درصددر شرایط نرمال می بایست ۲۸.۵ درصد می بود که نشان از کاهش آن در سال آبی جاری است.

بزرگ زاده با بیان اینکه اکثر استان های کشور با کمبود بارش روبرو شده اند از طراحی پاسخ های این شرایط توسط وزارت نیرو خبرداد و گفت: اجرای این پاسخ ها در استان های مختلف آغاز شده است.

وضعیت نامطلوب سد های شرق تهران

وی وضعیت سدهای شرق استان تهران را نامطلوب ارزیابی کرد وگفت: نسبت به سال گذشته ۲۲ میلیون متر مکعب کاهش موجودی دارند.

سخنگوی صنعت آب افزود: درعین حال وضعیت سدهای غرب تهران با ۳۲ میلیون متر مکعب افزایش همراه شده اند که همین امر و همراهی بیشتر مردم کمک خواهد کرد.

بزرگ زاده گفت: برای تامین آب تهران طرح‌هایی را مانند خط انتقال لار به تهران، سد لتیان به طرف تهران برنامه ‌ریزی شده است و امیداست با مدیریت مصرف بتوان شرایط را تسهیل کرد

وی درباره تداوم شرایط کم بارشی خاطرنشان کرد: باید خودمان را برای شرایط مختلف آماده کنیم .

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: سال گذشته مصوبه خوبی از هیات دولت گرفتیم تا بتوانیم از چاه های موجود در دستگاه های مختلف استفاده کنیم و حتی المقدور تلاش می شود چاه جدیدی احد اث نشود تا سفره های زیرزمینی کمتر آسیب ببینند.

بزرگ زاده از تلاش برای مدیریت توامان آب و برق درچاه های کشاورزی خبرداد.

وی در باره بارور سازی ابرها افزود: این طرح از دهه ۷۰ در کشور مطرح بوده و اقدام هایی هم در باره آن انجام شده است.

سخنگوی صنعت آب گفت: مرکزی هم برای این امر طراحی شده است.

امسال هیچ سهم آبی از هیرمند به سوی ایران رها سازی نشد

بزرگ زاده در باره رها سازی حق آبه ایران از هیرمند گفت: امسال تاکنون هیچ سهمی از هیرمند به سمت ایران رها سازی نشده است.

پنچ هزار پروژه کوچک برای آب در حال اجراست

وی ادامه داد: حدود پنج هزار پروژه کوچک برای تامین آب کشور در دست اجرا است .

سخنگوی صنعت آب افزود: طرح های بزرگ هم برای عبور از شرایط سخت آبی در حال اجرا است.

درخواست اعتباری بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای عبور از شرایط سخت آبی

بزرگ زاده گفت: امسال درخواست کرده ایم ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار وزارت نیرو قرارگیرد تا بتوان شرایط سخت آبی را به خوبی پشت سر گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته این میزان ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.