کد مطلب: ۸۹۵۹۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیشروی فرونشست زمین به مناطق مسکونی/ ۷.۵ درصد مساحت ایران درگیر فرونشست است

پیشروی فرونشست زمین به مناطق مسکونی/ ۷.۵ درصد مساحت ایران درگیر فرونشست است

مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی می‌گوید: «حدود ۷.۵ درصد مساحت ایران شاهد فرونشست زمین است. بخش مهمی از مساحت درگیر با فرونشست، مناطق مسکونی ایران هستند.»

به گزارش تجارت‌نیوز، چهارمین سالی است که سرزمین خشک و نیمه خشک ایران با خشکسالی مواجه است. بارندگی کم، ذخایر سدها خالی و مصارف آب به‌ویژه در کشاورزی و صنایع بالاست. زنجیره‌ای که آژیر قرمز بی‌آبی و قطع آب را در میانه فصل زمستان به صدا درآورده است. 

بررسی آمارهای دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور (زیر نظر وزارت نیرو) نشان می‌دهد که درصد پرشدگی سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا 23 دی، 41 درصد بود. به عبارتی ذخایر سدهای کشور حال و روز خوشی ندارد.

از سوی دیگر برداشت از آب‌های زیرزمینی کشور به صورت بی‌رویه ادامه دارد. برداشت‌هایی که نتیجه آن فرونشست زمین شده است و اندک اندک دشت‌های ایران را فرامی‌گیرد؛ از اصفهان گرفته تا تهران.

فرونشست زمین حالا دیگر نه در دشت‌های بدون سکنه که درست در دل مناطق مسکونی رخ می‌دهد. تا جایی‌که بیش از 40 مدرسه در اصفهان به علت شرایط بحرانی فرونشست زمین، دستوری تخلیه فوری گرفتند. بحرانی که پیش‌تر کارشناسان نسبت به آن هشدار داده بودند، اما مانند بسیاری دیگر از موضوعات صدایشان به گوش کسی نرسید.

40 درصد چاه‌ها در ایران غیرمجاز است

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «آمار سال‌های اخیر نشان می‌دهد که حدود 78 درصد از آب‌های زیرزمینی در سال برداشت شده است. دلیل این مسأله نیز کمبود ذخایر آب‌های سطحی و جایگزین نکردن پایدار برای منابع آب است.»

او می‌گوید که بیش از ۹۰۰ هزار چاه در ایران وجود دارد. به نظر می‌آید که ۴۰ درصد از این چاه‌ها غیر‌مجاز هستند؛ یعنی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار چاه غیر مجاز. حدود ۴۱ میلیارد مترمکعب آب از چاه‌هایی که مجوز دارند برداشت می‌شود. 

فرونشست در مناطق مسکونی

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی می‌گوید: «حدود ۷.۵ درصد مساحت ایران شاهد فرونشست زمین است.» اما نکته مهم‌تر در میان اظهارات زارع پیشروی فرونشست زمین به مناطق مسکونی است. 

او ادامه می‌دهد: «بخش مهمی از مساحت درگیر با فرونشست، مناطق مسکونی ایران هستند. اگر با همین روند پیش‌برویم، شاهد فرونشست گسترده‌تر خواهیم بود.»

فرونشست در کدام استان‌ها پیشروی کرده است؟

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی درباره استان‌هایی که با فرونشست زمین دست و پنجه نرم می‌کنند، به تجارت‌نیوز می‌گوید: «در برخی استان‌ها مانند همدان، تهران، کرمانشاه و اصفهان شاهد فرونشست زمین هستیم. در شهر تهران، جنوب و جنوب غرب آن با فرونشست بیشتری مواجه است.

اما استان دیگری که زارع در لیست فرونشست از آن نام می‌برد، مازندران است. یعنی استانی که از نظر بارندگی نسبت به سایر مناطق وضعیت بهتری دارد. با این حال، زارع می‌گوید: «استان مازندران، در دشت جنوبی دریای کاسپین به دلیل برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی با مشکل فرونشست مواجه شده است.»

او می‌گوید:« استان خوزستان به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی ایران به دلیل برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و وجود سازندهای تبخیری به عنوان پهنه‌ای جدید و مهم فرونشست زمین معرفی می‌شود.»

کمترین بارندگی در مناطق مرکزی و جنوبی ایران

مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی درباره وضعیت بارندگی و فرونشست در ایران به تجارت‌نیوز می‌گوید: «میزان بارندگی سالانه در ایران و در مناطق مختلف سال به سال تغییر می‌کند. میانگین بارندگی سالانه در ایران تقریباً 250 میلی‌متر است. البته در سال‌های آبی 1399-1400 به بعد حدود 180 میلی‌متر در سال برآورد شده است.»

او ادامه می‌دهد: «در صورتی‌که 250 میلی‌متر بارندگی سالانه داشته باشیم حدود 410 میلیون مترمکعب آب از کل بارندگی سالانه می‌شود. این در حالی است که در سه سال اخیر کل بارش در کشور به حدود 180 میلی‌متر در سال و بنابراین حدود 250 میلیارد مترمکعب آب در سال رسیده است.»

زارع توضح می‌دهد: «عملکردهای ناپایدار می‌تواند منجر به تخلیه منابع  آب زیرزمینی شود و پیامدهای منفی برای محیط زیست و جمعیت‌های ساکن در مناطق خشک به دنبال داشته باشد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.