کد مطلب: ۸۹۷۶۸۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

چرا مهارت آموزی برای کاریابی مهم است؟

چرا مهارت آموزی برای کاریابی مهم است؟

کاریابی این روزها چندان ساده نیست. بیکاری حدود 40 درصدی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز این موضوع را تایید می‌کند. مهارت آموزی می‌تواند این چالش را برطرف کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در دنیای امروز، با توجه به تغییرات سریع فناوری و افزایش رقابت در بازار کار، اهمیت مهارت آموزی بیش از پیش بر همگان آشکار شده است. مهارت آموزی، به افراد کمک می‌کند تا دانش و توانایی‌های خود را در زمینه‌های مختلف افزایش دهند و برای ورود به بازار کار و کسب موفقیت در آن، آمادگی‌های لازم را کسب کنند.

شرکت در دوره‌های آموزشی مختلف یا کسب آموزش‌های آنلاین در حوزه کاری مورد نظر، برای همه افراد جویای کار حتی اشخاص دارای تحصیلات دانشگاهی، اهمیت دارد.

چرا مهارت آموزی مهم است؟

مهارت آموزی از چند جهت برای کاریابی اهمیت دارد:

1. افزایش شانس استخدام

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که موجب اهمیت مهارت آموزی می‌‌شود، افزایش شانس استخدام است. کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که مهارت‌های لازم برای انجام کار را داشته باشند. بنابراین، افراد مهارت‌دیده، شانس بیشتری برای یافتن یک فرصت شغلی دارند.

2. دستیابی به حقوق و مزایای بالاتر

مهارت آموزی می‌تواند به افراد کمک کند تا حقوق و مزایای بالاتری دریافت کنند. کارفرمایان معمولاً به افرادی که مهارت‌ها و تخصص‌های بیشتری دارند، حقوق و مزایای بالاتری پرداخت می‌کنند.

3. ارتقای شغلی

مهارت آموزی همچنین می‌تواند موجب پیشرفت افراد در حیطه شغلی و ارتقای آنها به سطوح بالاتر شود. کارفرمایان عمدتا افراد مهارت دیده را برای ارتقای شغلی در اولویت قرار می‌دهند. این امر به وضوح اهمیت مهارت آموزی را حتی برای افراد تحصیل‌کرده نشان می‌دهد. برخی از افراد تصور می‌کنند که داشتن تحصیلات دانشگاهی برای حضور موفق در بازار کار کافی است و نیازی به مهارت آموزی نیست اما، این تصور کاملاً اشتباه است. حتی افراد تحصیل‌کرده نیز برای موفقیت در بازار کار، به کسب انواع تخصص‌ها و مهارت‌های لازم نیاز دارند. 

دلایل اهمیت مهارت آموزی برای افراد تحصیل کرده

اما چرا تا این حد بر لزوم مهارت آموزی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تاکید می‌شود؟ برخی دلایل عبارتند از:

- تغییرات سریع فناوری: فناوری به سرعت در حال تغییر است و این تغییرات بر بازار کار نیز تأثیر می‌گذارد. این امر موجب شده است تا مهارت‌های مورد نیاز برای انجام مشاغل مختلف، دائماً در حال تغییر باشد. بنابراین، حتی افراد تحصیل‌کرده نیز باید مهارت‌های خود را به روز نگه دارند تا با تغییرات فناوری سازگار شوند.

- رقابت در بازار کار: رقابت برای تصدی عناوین شغلی مختلف در بازار کار، روز به روز در حال افزایش است. افراد تحصیل‌کرده زیادی برای استخدام در یک موقعیت شغلی تلاش می‌کنند. این مهم ضمن تاکید بر ضرورت و اهمیت مهارت آموزی، نشان می‌دهد که افراد دارای تحصیلات دانشگاهی نیز باید مهارت‌های خود را تقویت کنند تا در این رقابت پیروز شوند.

- توانایی کارآفرینی: مهارت آموزی می‌تواند به افزایش توانایی و ارتقای روحیه کارآفرینی در افراد کمک کند. افراد مهارت‌دیده، می‌توانند کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند و با تلاش مداوم در راستای اهداف، به موفقیت‌های چشمگیر دست یابند.

انواع مهارت‌های مورد نیاز برای کاریابی

مهارت‌هایی که می‌توانند برای کاریابی به افراد کمک کنند، به عوامل مختلفی مانند؛ نوع شغل، سمت شغلی و تخصص‌های لازم برای انجام آن و نیز سطح تحصیلات بستگی دارد. اما به طور کلی، مهارت‌های زیر برای یافتن یک فرصت شغلی و استخدام شدن در آن اهمیت دارند:

- مهارت‌های فنی و تخصصی: اهمیت مهارت آموزی به ویژه به هنگام تصدی مشاغلی که نیاز به تخصص ویژه‌ای دارند، احساس می‌شود. مهارت‌های فنی و تخصصی، شامل مواردی می‌شوند که برای انجام یک کار خاص مورد نیاز هستند. به عنوان مثال، کسب بسیاری از مهارت‌های تخصصی برای فعالیت در حیطه مشاغلی مانند مهندسی، پزشکی، حسابداری و ... امری ضروری است.

- مهارت‌های نرم: این نوع مهارت‌ها، تخصص‌هایی هستند که با توانایی‌های فردی مربوط می‌شوند؛ از جمله مهارت‌های ارتباطی، توانایی راهبری و مدیریت زمان و برخورداری از روحیه مشارکت و کار تیمی. 

- مهارت‌های عمومی: اهمیت مهارت آموزی تنها به کسب مهارت‌های تخصصی خلاصه نمی‌شود. موفقیت در یک شغل و رسیدن به مدارج بالاتر، به کسب برخی از مهارت‌های عمومی هم نیاز دارد. مهارت‌های عمومی، توانایی‌هایی هستند که در همه مشاغل کاربرد دارند. از جمله آنها می‌توان به مواردی مانند مهارت‌های یادگیری، تفکر انتقادی و حل مسئله و بازاریابی اشاره کرد.

روش‌های مهارت آموزی 

امروزه با توجه به افزایش سطح آگاهی کارفرمایان نسبت به اهمیت مهارت آموزی، روش‌های متنوعی برای کسب مهارت در زمینه‌های مختلف به وجود آمده است. برخی از کارآمد‌ترین روش‌های کسب مهارت عبارتند از:

- تحصیل در دانشگاه: این روش یکی از موثر‌ترین راه‌های مهارت آموزی است اما، باید توجه داشت که تحصیل در دانشگاه، تنها راه کسب مهارت نیست و معمولا کفایت هم نمی‌کند. 

- آموزش‌های مهارتی: کسب مهارت در خلال گذراندن دوره‌های آموزشی مختلف، یکی از روش‌های بسیار کاربردی برای کسب تخصص‌ها و مهارت‌های مختلف است. این آموزش‌ها در قالب دوره‌های کوتاه مدت یا بلند مدت به متقاضیان ارائه می‌شود.

- کارآموزی: این راهکار، یکی از روش‌های عملی برای کسب مهارت است. در کارآموزی، افراد در محیط کار، مهارت‌های مورد نیاز را به صورت عملی یاد می‌گیرند و با کسب تجربه در زمینه انجام آن شغل، می‌توانند شانس استخدام خود را به طور قابل توجهی افزایش دهند. 

کلام آخر اینکه، مهارت آموزی، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در بازار کار است. بنابراین، افراد جویای کار باید ضمن درک اهمیت مهارت آموزی و بررسی جوانب مختلف آن، برای کسب مهارت‌های مورد نیاز نیز تلاش کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.