کد مطلب: ۸۹۷۶۸۵

اختلاف راهداری و محیط‌زیست برای حفاظت از یوزپلنگ‌ها

اختلاف راهداری و محیط‌زیست برای حفاظت از یوزپلنگ‌ها

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست درباره اظهارات مدیران سازمان راهداری درباره عدم اثرگذاری فنس کشی در حفاظت از یوزپلنگ‌ها گفت: در حال حاضر در مسیر سبزوار- میامی زیرگذر، دوربین، سرعت‌گیر و تابلو احداث و نصب شده‌ است. اما باید 44 کیلومتر فنس کشی در این محدوده انجام شود .

به گزارش تجارت‌نیوز،  با افزایش مرگ و میر گونه در خطر انقراض یوزپلنگ‌ها بر اثر تصادفات جاده‌ای به ویژه در مسیر جاده سبزوار- میامی اختلافات بین وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) با سازمان محیط زیست بر سر رعایت استانداردهای تعریف شده برای محیط‌های حفاظت شده شدت گرفت. سازمان راهداری که با کمبود منابع مواجه است و زیر تیغ منابع محدود قرار دارد می‌گوید 50 میلیارد تومان پروژه از جمله روشنایی‌‌ها، زیرگذر و ... برای 70 کیلومتر مسیر سبزوار- میامی انجام داده است اما محیط زیست براین باور است که این اقدامات برای حفظ یوزپلنگ‌ها از خطر تصادفات جاده‌ای کافی نیست و باید فنس‌کشی هم در این محدوده انجام شود.   

اما اخیرا رضا اکبری، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد که از 70 کیلومتر جاده سبز‌وار – میامی بازدیدهای متعددی داشتیم  و برای حفاظت از یوزپلنگ‌ها اقداماتی که جزو وظایف سازمان راهداری بوده حدود 50 میلیارد تومان بود که آن را به اجرا رساندیم. آنچه را ما تعهد داشتیم و صورت جلسه کرده‌ بودیم را انجام داده‌ایم اما سازمان حفاظت از محیط زیست خواسته‌های بیشتری دارد و در خواست فنس کشی در دو طرف جاده را دارد و این درخواست رانمی‌پذیریم.

همچنین در این باره مدیر کل دفتر نگهداری علایم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه به ایلنا گفته بود؛ از سوی سازمان محیط زیست درباره فنس‌کشی هم مباحثی مطرح شد اما مگر چه مسافتی را می‌توان فنس‌کشی کرد؟ آیا یوز این قابلیت را ندارد که از فنس هم عبور کند؟ در واقع فنس‌کشی فقط نقطه برخورد را جابه‌جا خواهد کرد چراکه یوز می‌تواند از محدوده خارج از فنس عبور کند و وارد جاده شود بنابراین فنس‌کشی باعث حبس یوز در منطقه محافظت شده نمی‌شود.

اما سازمان محیط زیست همچنان به دنبال فنس کشی در این محدوده است و در توضیحاتی به ایلنا اعلام کرده بود که فنس‌کشی و ایجاد زیرگذرهای مناسب می‌تواند تا حد بالای 80 درصد در کاهش تصادفات موثر باشد و این تجربه در بسیاری از نقاط جهان آزموده شده است. ذکر این نکته برای پیشگیری از اشتباهات بعدی ضروری است که بر اساس مشاهدات بین‌المللی، فنس‌کشی‌های طولانی‌تر از 5 کیلومتر استفاده حیات وحش‌از زیرگذرها را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد.  

علی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست درباره اظهارات مدیران سازمان راهداری درباره عدم اثرگذاری فنس کشی در حفاظت از یوزپلنگ‌ها اظهار داشت: در حال حاضر در مسیر سبزوار- میامی زیرگذر، دوربین، سرعت‌گیر و تابلو احداث و نصب شده‌ است اما باید 44 کیلومتر فنس کشی در این محدوده انجام شود که در این باره دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد.  

وی گفت: در معابری که پل و زیرگذر وجود دارد با فنس کشی مسیر عبور حیوان (یوزپلنگ) به سمت زیرگذر هدایت می‌شود و مسیر عبور حیوان هدایت شده خواهد بود.  

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در واکنش به اظهارات مدیران سازمان راهداری نسبت به فنس‌کشی‌ها و عبور و پرش یوزپلنگ از روی فنس‌ها تاکید کرد: به هیچ وجه امکان پرش یوزپلنگ از روی فنس با ارتفاع تعریف شده وجود ندارد. باید محاسبه شود که میزان توان پرش حیوان چقدر است و براساس آن ارتفاع فنس در این محدوده مشخص شود.

سلاجقه ادامه داد: در مسیرهای محدودی فنس‌کشی انجام شده و شاهد آن هستیم که حیوان به هیچ وجه از این محدوده فنس کشی شده عبور نمی‌کند. باید توجه داشت که ارتفاع پرش این حیوان (یوزپلنگ) بالا نیست و این حیوان بیشتر جهنده و دونده سریع است.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.