کد مطلب: ۸۹۷۷۷۳

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه:

۹۰درصد پرونده‌ها بدون وکیل به دادگاه می‌رود

90درصد پرونده‌ها بدون وکیل به دادگاه می‌رود

رئیس مرکز وکلا ،کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: بر اساس تحقیقات مشاهده کردیم که 90درصد از پرونده‌ها بدون وکیل به دادگاه می‌رود که همین امر سبب ابر چالش‌هایی همچون اطاله دادرسی و حجم ورودی پرونده‌ها می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز،  حسن عبدلیان پور در نشست خبری دومین گردهمایی هیئت مدیره‌های وکلا و کارشناسان رسمی سراسر کشور در هتل میلاد مشهد اظهار داشت: 31 هیئت مدیر استانی وکالت و 31 هئیت مدیره کارشناسی در کشور  داریم، 420 تا 430 نفر از اعضای هیئت مدیره‌ها های کشور در این برنامه حضور دارند.

وی با بیان اینکه 113 هزار نفر در آزمون وکالت ثبت نام کرده‌اند،گفت: آزمون وکالت 18 اسفندماه برگزار می‌شود.

عبدلیان پور در خصوص ورود مرکز وکلا به پرونده‌های کثیرالشاکی خاطر نشان کرد: متاسفانه پرونده‌های متعدد کثیرالشاکی در کشور وجود دارد که معضلی بزرگ برای کشور و دستگاه قضایی شده است، با تدبیر انجام شده با همکاران در مرکز از شاکیان این پرونده‌ها درخواست کردیم تا بین خود وکیل مدنی انتخاب کنند تا بتوانیم آن‌ها را به مرکز برای دریافت وکالت تخصصی معرفی کنیم چرا که بررسی پرونده‌ها در کمیسیون‌های تخصصی سبب حل معضلات آن‌ها و یا حداقل در مسیر درست دادرسی قرار گرفتن آن‌ها می‌شود.

رئیس مرکز وکلا ،کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه  ادامه داد: برای سال بعد موارد بودجه‌ای، اداری، اجتماعی، انتظامی و تخصصی، مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد تا سال آینده پرقدرت‌تر در کنار مردم باشیم و به فرایند دادرسی در کشور چه از نظر وکالت و چه کارشناسی و مشاوران خانواده، کمک بیشتری کنیم.

وی بیان کرد: در این گردهمایی رئیس قوه قضائیه حضور دارد و نکات مورد نیاز از سوی ایشان مطرح خواهد شد. از نگاه خوب ایشان تشکر و قدردانی می‌کنیم. 

رئیس مرکز وکلا ،کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه تاکید کرد: دسترسی به وکلا و کارشناسان به‌عنوان بیرونی‌ترین نهاد قوه قضائیه مهم می باشد بنابراین ، وکیل و کارشناس در تمامی ساعات شبانه روز در دسترس مردم است ،همچنین سامانه 129 امسال سراسر کشور راه اندازی شده که این یکی از اقدامات بزرگ مرکز وکلا بود.

عبدلیان پور گفت: حضور وکلا و کارشناسان مرکز در بیمارستان ها و زندان ها و روستاها و غیره برای این است که در کنار مردم باشند.

وی در پاسخ به  سوالی مبنی بر اینکه  درباره اقدامات این مرکز در مردمی‌سازی قوه قضاییه تصریح کرد: حقوق عامه و مردمی‌سازی دو حوزه مهم مرتبط با مرکز وکلاست که توسط مقام معظم رهبری برای قوه قضاییه ترسیم شده است.

رئیس مرکز وکلا ،کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه افزود: جا دارد خبری را اعلام کنم مبنی بر اینکه در همایش تبیین اندیشه‌های مقام معظم رهبری که روز گذشته در تهران برگزار شد، مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه به عنوان الگوی مردمی‌سازی در قوه قضاییه معرفی شد و لوح تقدیر و تندیس گرفت.

عبدلیان پور اذعان کرد: از 90 درصد پرونده‌هایی که بدون وکیل به دادگاه می رود ،70درصد از آنها توانایی استفاده از وکیل را دارند و 30 درصد از مردمی که این امکان برایشان فراهم نیست از این رو بر اساس مصوبه ای اعلام کنید که مرکز وکلا به این جمعیت آماری وکالت معاضدتی ارائه دهد. این رویکرد را به عنوان وکیل خانواده طرح کردیم و به جد به دنبال عملیاتی شدن این طرح هستیم.

وی ادامه داد: بحث دانش افزایی را با توزیع عادلانه در کل کشور پیگیری می کنیم ودر خصوص توسعه فضاهای آموزشی و در اداری با اعتباراتی که تخصیص می دهیم سعی می‌کنیم این توزیع عادلانه باشد.

عبدلیان‌پور در مورد اجباری شدن وکالت گفت: در این رابطه پیشنهادی را به مجلس و قوه قضائیه ارائه داده‌ایم، چرا که بر اساس تحقیقات مشاهده کردیم که 90درصد از پرونده‌ها بدون وکیل به دادگاه می‌رود که همین امر سبب ابر چالش‌هایی همچون اطاله دادرسی و حجم ورودی پرونده‌ها می‌شود.

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.