کد مطلب: ۸۹۸۰۱۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بارش‌های زمستانی‌ هم به داد کمبود آب در ایران نرسید

پیشروی فرونشست در تهران؛ آبفای تهران: اتفاقی رخ نداده است!

بارش‌های زمستانی‌ هم به داد کمبود آب در ایران نرسید

بارش‌های زمستانی هم به داد کمبود آب در ایران نرسید. نیمی از ذخایر سدهای کشور همچنان خالی است. در همین حال مدیرعامل آبفای تهران گفته که سه سال خشکسالی را پشت سر گذراندیم و اتفاقی رخ نداده است. این در حالی‌ست که فرونشست زمین به سرعت در حال پیشروی در کشور و به طور مشخص در تهران است.

به گزارش تجارت‌نیوز، چهارمین سال آبی‌ست که ایران با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند. پیش‌بینی‌های بارش‌های مطلوب در پاییز و زمستان هم محقق نشد. ذخایر نیمی از سدهای ایران خالی و منابع آب زیرزمینی هم در حال خالی شدن است.

بارندگی در پاییز امسال چندان نبود که بتوان به آن دل‌ خوش کرد. امیدها به فصل زمستان بود تا شاید رودها و منابع آبی جانی دوباره بگیرند و بر ذخایر سدهای مهم کشور اضافه شود. اما بارش‌های زمستانی هم به داد کمبود آب در ایران نرسید. داده‌های رسمی نیز مهر تائیدی بر این ادعاست.

کاهش 48 درصدی بارش در کشور

داده‌های مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی نشان می‌دهد که از ابتدای سال آبیِ جاری تا 20 بهمن، ارتفاع کل ریزش‌های جوی 60.9 میلی‌متر بود. این میزان بارش به این معناست که نسبت به میانگین بلندمدت حدود 48 درصد کاهش داشته است. 

همچنین از ابتدای بهمن تا 20 بهمن، 16.5 میلی‌متر بارش ثبت شد که نسبت به میانگین بلندمدت حدود 35 درصد کاهش داشته است. از ابتدای فصل زمستان تا 20 بهمن نیز میزان بارش‌ها حدود 27.5 میلی‌متر گزارش شده که نسبت به بلندمدت 52.4 درصد کاهش داشته است.

بررسی داده‌های دفتر اطلاعات و داده‌های آب نیز نشان می‌دهد که ورودی مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری نسبت به سال گذشته 17 درصد کاهش داشته است.

نکته مهم دیگر در این داده‌ها این است که خروجی مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است. به عبارت دیگر نه‌تنها ورودی مطلوبی به سدها نداشتیم، بلکه مصارف هم افزایش داشته است. 

58 درصد ذخایر سدها خالی است

به طور کلی 58 درصد مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا 21 بهمن خالی گزارش شده است. یعنی درصد پرشدگی سدها حدود 42 درصد بوده است. ناگفته نماند که این ذخایر و خروجی آبی در میانه فصل زمستان است و مشخص نیست در ماه‌های آینده و با فرا رسیدن فصل گرما چه وضعیتی پیش روی کشور باشد. 

سال گذشته ذخایر سدها نسبت به امسال بیشتر بود، اما در برخی از مناطق کشور شهروندان با قطعی آب مواجه شدند. خرداد سال گذشته که برخی از شهرها از جمله تهران با قطعی آب دست و پنجه نرم می‌کردند، درصد پرشدگی سدهای کشور 63 درصد ثبت شده بود.

البته مدیرعامل آبفای تهران گفته که امسال بحث جیره‌بندی و قطعی آب در این استان مطرح نیست. از سوی دیگر استاندار تهران گفته که نباید بحران آب را از مردم مخفی نگه داشت. اظهارات متناقضی که در کنار وضعیت بارش‌ها، ذخایر سدها و پیشروی فرونشست زمین در کشور معنا پیدا می‌کند.

پیشروی فرونشست؛ آبفای تهران: اتفاقی رخ نداده!

اخیرا محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت که سه سال خشکسالی را پشت سر گذاشتیم و اتفاقی رخ نداده است. اکنون نیز صراحتا اعلام می‌کنیم که هیچ برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب و نوبت‌بندی آب در استان تهران در دستور کار نداریم. (ایسنا) 

مشخص نیست منظور مدیرعامل آبفای تهران از اینکه «اتفاقی رخ نداده است» چیست. در واقع سوال این است که باید چه اتفاقی رخ دهد تا صدای بحران آب در کشور را بشنویم؟ مگر نه این است که فرونشست زمین تا قلب تهران هم پیشروی کرده است؟ 

مگر نه این است که فرونشست زمین زندگی 2 میلیون و 300 هزار نفر از شهروندان تهرانی را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار داده است؟ آن هم به استناد داده‌های رسمی و منتشرشده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس! در حال حاضر فرونشست زمین مناطق 17 تا 21 تهران را به صورت جدی تهدید می‌کند. البته آنطور که پیش‌تر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی به «تجارت‌نیوز» گفت، فرونشست تا مناطق مرکزی تهران مانند میدان انقلاب هم پیشروی کرده است.

نباید کمبود آب را از مردم مخفی کرد

به فاصله کوتاهی بعد از اظهارات مدیرعامل آبفای تهران، استاندار تهران از وضعیت هشداردهنده منابع آبی در کشور و مشخصا تهران گفت. 

11 بهمن، علیرضا فخاری، استاندار تهران گفت: «در حوزه آب باید اعلام کنیم که با چالش جدی مواجه هستیم. تنش آب برای کل کشور است. با توجه به سازه‌های پایتخت این امکان وجود دارد که تهران توان تحمل این تنش را نداشته باشد.»

استاندار تهران گفت: «تامین آب تهران باید در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار بگیرد و در این راستا آبفا ملزم به ارائه برنامه است. نباید کمبود آب را از مردم مخفی کرد. مردم باید بدانند که با کمبود آب مواجه هستیم.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.