کد مطلب: ۸۹۸۳۲۸

«تجارت‌نیوز» ادعای افزایش ۵۰ درصدی گردشگران را بررسی می‌کند:

آمار جدید رئیسی اشتباه از آب درآمد/ تغییر واقعی تعداد گردشگران چقدر است؟

آمار جدید رئیسی اشتباه از آب درآمد/ تغییر واقعی تعداد گردشگران چقدر است؟

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در تازه‌ترین اظهارات خود گفته که تعداد گردشگران در سال جاری 50 درصد افزایش داشته است. حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر مسافرت هواپیمایی و جهانگردی ایران می‌گوید: «افزایش 50 درصدی گردشگر نداشتیم. تعداد گردشگر ورودی به ایران هنوز به دوره قبل از کرونا نرسیده است.»

به گزارش تجارت‌نیوز، ادعاهای دولت سیزدهم در بهبود شاخص‌های مهم اقتصادی تمامی ندارد. در تازه‌ترین ادعای این دولت، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم از افزایش 50 درصدی گردشگران ورودی به ایران گفته است. اما ماجرا چیست و این ادعا چقدر به واقعیت نزدیک است؟

ایران اگرچه دارای جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و... زیادی است، اما به نسبت برخی از کشورها با جاذبه‌های گردشگری کمتر، تعداد گردشگران کمتری دارد. چرخ صنعت گردشگری در ایران نمی‌چرخد. بسیاری از گردشگران تا نزدیکی‌های ایران هم سفر می‌کنند، اما ایران را از لیست مقاصد گردشگری خود حذف می‌کنند. کارشناسان هم عوامل مختلفی از جمله زیرساخت‌ها، دیپلماسی و... را در این وضعیت موثر می‌دانند.

شیوع جهانی کرونا گردشگری را در بسیاری از کشورها از رونق انداخت. ایران هم از جمله کشورهایی بود که از تبعات همه‌گیری کووید 19 در امان نماند. با این حال پس از فروکش کردن ویروس کرونا و با واکسیناسیون، کشورهای دیگر به سرعت تعداد گردشگران خود را به دوره قبل از کرونا و حتی بیشتر هم رساندند. در ایران اما اینگونه نشد. البته دولت سیزدهم ادعای دیگری دارد.

افزایش 50 درصدی گردشگر در سال جاری!

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در آیین افتتاح هفدهیمن نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته گفت: «در سال جاری تعداد گردشگران ما بیش از 50 درصد افزایش پیدا کرده است.»

او همچنین گفت: «اگر می‌خواهیم در اقتصاد تک‌محصولی و متکی به نفت نباشیم، یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند در اقتصاد مطرح شود، گردشگری است. گردشگری ما را از اقتصاد تک‌محصولی خارج می‌کند.»

رد ادعای افزایش تعداد گردشگران ورودی به ایران

اما ادعای رئیس دولت سیزدهم چقدر به واقعیت نزدیک است؟ حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر مسافرت هواپیمایی و جهانگردی ایران به «تجارت‌نیوز» می‌گوید: «برداشت من این بوده که آقای رئیسی می‌خواسته بگوید تعداد گردشگران ما 50 درصد افزایش خواهد داشت.»

او ادامه می‌دهد: «ما افزایش 50 درصدی گردشگر نداشتیم. 50 درصد یعنی اینکه سال گذشته حدود پنج میلیون گردشگر داشتیم و حالا امسال حدود 10 میلیون نفر شده باشند که چنین چیزی نداریم.»

رفیعی می‌گوید: «ورودی گردشگر به ایران هنوز به دوره قبل از کرونا نرسیده است. شاید می‌خواستند بگویند که بعد از لغو روادید با 33 کشور تعداد گردشگران 50 درصد افزایش می‌یابد.»

آماردهی دولت اشتباه از آب درآمد

علاوه‌بر آماری که ابراهیم رئیسی داده، علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی نیز گفته که در 10 ماه نخست امسال پنج میلیون و 400 هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کردند که نسبت به دوره مشابه سال قبل، 52 درصد افزایش داشته است.

این در حالی‌ست که سازمان جهانی گردشگری، آمار گردشگران سال گذشته ایران را تقریبا حدود همین رقم فعلی اعلام کرده است. گزارش سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد که ایران در سال 2022 حدود 4.1 میلیون نفر گردشگر خارجی داشت. همچنین در سه ماه نخست سال 2023 نیز حدود 870 هزار گردشگر به ایران وارد شد.

بنابراین تعداد گردشگران ورودی به کشور در سال جاری بنابر آنچه دولت اعلام کرده با آمار سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است.

ایران با چه کشورهایی لغو روادید داشت؟

با همه این تفاسیر رفیعی، رئیس انجمن دفاتر مسافرت هواپیمایی و جهانگردی ایران می‌گوید شاید ابراهیم رئیسی می‌خواسته بگوید که در ادامه لغو روادید این افزایش تعداد گردشگر را خواهیم داشت. 

ماجرای لغو روادید با 33 کشور هم از این قرار است که آذرماه سال جاری، عزت‌الله ضرغامی، وزیر گردشگری گفت لغو روادید با 33 کشور در جلسه هیأت دولت تصویب شد. 

کشورهایی مانند موریتانی، بلاروس، ونزوئلا، بوسنی و هرزه گوین، اندونزی، پرو و برونئی دارالسلام از جمله کشورهایی هستند که ایران به صورت یک‌طرفه با آنها لغو روادید کرده است.

لغو روادید با کشورهایی که مبدا و مقصد ایران نیست

حالا سوال اینجاست که لغو روادید با 33 کشور منجر به افزایش 50 درصدی تعداد گردشگران ایران می‌شود؟

رفیعی در این مورد به «تجارت‌نیوز» می‌گوید: «برای برخی از کشورها می‌توان گفت که تعداد گردشگران ما افزایش می‌یابد. بیش از نیمی از این کشورها مبدا و مقصد گردشگری ما نیست. اصلا به ایران نمی‌آیند. برای ما بُعد تبلیغاتی دارد. برخی از کشورها مانند عربستان ممنوعیت ورود اتباع خود به ایران را بردارند، رشد قابل توجهی در گردشگران خواهیم داشت.»

او ادامه می‌دهد: «بعد از کرونا رخوت بسیار عحیبی بخش خصوصی را گرفت. اگر بخش خصوصی بتواند به خوبی فعالیت کند، می‌توان به رونق گردشگری امیدوار بود.»

مخالفت با لغو روادید یک‌طرفه

رئیس انجمن دفاتر مسافرت هواپیمایی و جهانگردی ایران می‌گوید: «برخی افراد با لغو روادید مخالف هستند و می‌گویند این کار غلطی است. می‌گویند شأن ایران زیر سوال می‌رود که به صورت یک‌طرفه لغو روادید داشته باشیم.»

او ادامه می‌دهد: «البته من با لغو روادید بسیار موافق هستم و به نظرم برای صنعت گردشگری بسیار خوب است.»

لغو روادید برای جذب گردشگر

رفیعی توضیح می‌دهد: «یکی از موانع پیش روی ما ویزا گرفتن گردشگران است. برای ما سخت است که بخواهیم گردشگر به کشور بیاوریم. فرقی نمی‌کند که گردشگر خودش ویزا بگیرد یا از طریق دفاتر گردشگری. در هر صورت می‌تواند خودش خانه بگیرد و.... . بنابراین نباید نگران لغو روادید باشیم.»

او ادامه می‌دهد: «باید بدانیم فرانسه تعداد بالای گردشگران خود را از کشورهایی دارد که با آنها لغو روادید کرده است. اگر ترکیه به مرز 55 میلیون گردشگر ورودی رسیده است، از طریق کشورهایی است که با آنها لغو روادید داشته است. اگر مالزی این تعداد بالای گردشگر را دارد، باز به همین دلیل است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کدوم گردشگر دیوانه میخواد پولشو بریز تو این کشور .ن اینترنت داره ن آزادی داره ن ...

  • ناشناس

    «50 درصد یعنی اینکه سال گذشته حدود پنج میلیون گردشگر داشتیم و حالا امسال حدود 10 میلیون نفر شده باشند»?!
    واقعا این مقام مسئول این حرف رو زده؟