کد مطلب: ۸۹۸۹۰۹

ثبت ۳۰.۹ میلیمتر بارش در بهمن‌ماه امسال

افت ۲۰ درصدی ورودی آب به سدهای کشور

ثبت ۳۰.۹ میلیمتر بارش در بهمن‌ماه امسال

در 5 ماه ابتدایی سال‌ آبی جاری، بیشترین میزان بارش‌ها را در بهمن‌ماه امسال داشتیم، به‌طوری که 30.9 میلیمتر بارش به‌میزان بارش‌های کشور افزوده شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در 148 روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه تا بیست‌ویکم بهمن‌ماه 1402) در مجموع 8 میلیارد و 820 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی 11 میلیارد و 50 میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی 20 درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست محیطی، 9 میلیارد و 260 میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده که نسبت به خروجی 7 میلیارد و 420 میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، 25 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

۵۷ درصد ذخایر سدهای کشور خالی است

درحال حاضر با وجود 21 میلیارد و 260 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، 43 درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و 57 درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سدها در روز بیست‌وهشتم بهمن‌ماه 1401 بالغ بر 22 میلیارد و 740 میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده کاهش 7 درصدی در این بخش است.

در 5 ماه ابتدایی سال‌ آبی جاری، بیشترین میزان بارش‌ها را در بهمن‌ماه امسال داشتیم، به‌طوری که 30.9 میلیمتر بارش فقط در بهمن‌ماه امسال به‌میزان بارش‌های کشور افزوده شده است. با ثبت این مقدار بارش، 2 میلیارد و 560 میلیون مترمکعب ورودی جدید آب به سدهای کشور در بهمن‌ماه داشتیم.

بارش‌های بهمن‌ماه که نسبت به ماه‌های قبلی به‌طور محسوس افزایش داشته، هم نتوانسته کم‌بارشی ماه‌های گذشته را جبران کند، هرچند میزان بارش‌های بهمن نیز در مقایسه با بارش‌های یازدهمین ماه سال در سال‌‌های نرمال کمتر بوده است. میزان بار‌ش‌های بهمن امسال نسبت به شرایط نرمال، افتی 36 درصدی دارد.

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.