کد مطلب: ۸۹۹۶۳۳

رئیس دانشگاه تربیت مدرس:

دستیابی یک شرکت‌ دانش‌بنیان به فناوری تولید گوشت مصنوعی/گوشت‌های مصنوعی مضرات گوشت فعلی را ندارد

دستیابی یک شرکت‌ دانش‌بنیان به فناوری تولید گوشت مصنوعی/گوشت‌های مصنوعی مضرات گوشت فعلی را ندارد

رئیس دانشگاه تربیت مدرس از دستیابی یکی از شرکت‌های دانش بنیان این دانشگاه به فناوری «تولید گوشت مصنوعی» خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، «فرهاد دانشجو» رئیس دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به این سوال که شما چندی پیش اعلام کرده بود که این امکان وجود دارد که طی یک سال و نیم برابری دلار با ریال را به ۲۵ هزار تومان رساند، آیا بعد از اظهارات شما دستگاه‌های اجرایی از آن استقبال کردند؟ گفت: در کشور ما پس از پیروزی انقلاب هر مشکلی را که حل کرده ایم؛ اعم از مسائل پزشکی، امنیتی، دفاعی، راه و ترابری، قضایی و… به واسطه حضور متخصصان متعهد دانشگاهی است که دلشان برای مملکت، کشور و مردم و نظام می‌تپد. 

رئیس دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: نباید این رویه را کنار بگذاریم. امروز در کشور ما حسب فرمایشات مقام معظم رهبری، یکی از مهم‌ترین مسائل، مسئله اقتصاد و معیشت مردم است. این موضوع حالا که مطرح شده است، مسئولان اجرایی برای حل آن باید به قشر دانشگاهی متعهد رجوع کنند یعنی برای یافتن راه حل مشکلات وارد دانشگاه‌ها شوند، البته خوشبختانه تا کنون کمی این اتفاق افتاده است، اما هنوز به شکل کلی و مطلوب نبوده است. 

او تاکید کرد: من به مسئولان مقننه، مجریه و قضایی کشور اطمینان می‌دهم، اگر در حل مشکلات به جای رجوع به فرد به مجموعه متخصصان یعنی دانشگاه‌ها رجوع کنند، قطعا جواب بسیار خوبی خواهند گرفت.

مسئولان به جای رجوع به فرد، به دانشگاه‌ها رجوع کنند 

دانشجو در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولان برای حل موضوعات مختلف به دانشگاه رجوع می کنند؟ اظهار کرد: به نظرم نشانه‌هایی از اینکه در آینده مسئولان برای رفع مسائل به دانشگاهیان و دانشگاه مراجعه خواهند کرد، دیده می‌شود که این موضوع موجب مسرت و امیدواری است. 

رئیس دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه در دانشگاه تربیت مدرس ظرفیت‌های بالای علمی وجود دارد و اشتیاق خوبی هم برای کمک به کشور با ارائه طرح‌ها مشاهده می‌شود، ادامه داد: از طرح‌های کشاورزی تا مباحث دامپروری، علوم پزشکی، فنی و مهندسی، راه و ترابری، هنر و انیمیشن و… همه در دانشگاه تربیت مدرس دارای امکانات و ظرفیت بالایی هستند. یکی از مباحث و نقاط قوتی که در دانشگاه روی آن کار می‌کنیم و حساس هستیم؛ موضوع تقویت بنیه تغذیه آینده کشور است. 

دانشجو افزود: نسل جدیدی از گوشت‌های مصنوعی درحال به وجود آمدن است و ده‌ها شرکت بزرگ آمریکایی در این زمینه فعالیت می‌کند و دهه هاست روی این بحث متمرکز شده اند. ضمن اینکه این بحث منحصر به آمریکا هم نیست و در سایر کشورها نیز به آن توجه شده است. 

او یادآوری کرد: در سنگاپور اولین شرکت تولید کننده گوشت مرغ مصنوعی به وجود آمده است و این یعنی کشورهایی که به چنین توانایی دست پیدا کرده اند، برای تولید گوشت مرغ و گوسفند نیاز ندارند خود مرغ و گوسفند را پرورش دهند، بلکه با گرفتن یک سلول مناسب از بافت مناسب حیوان و پرورش آن در محیط مساعد و انجام یک سری فعالیت‌ها و طی روندهای لازم در آزمایشگاه، گوشت تولید می‌کنند. 

رئیس دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه در آینده نه چندان دور و شاید کمتر از یک دهه و حتی ۸ سال دیگر شاهد گوشت‌هایی با فراوری نوین خواهیم بود، گفت: این نوع گوشت‌ها مزیت‌های گوشت فعلی را دارند، اما مضرات آن را نخواهند داشت. در فرآوری نوین گوشت، تغذیه بافت و سلول انتخابی به درستی انجام می‌شود و هیچ نکته منفی در آن وجود ندارد. 

به علوم ناب و روزِ دنیا رسیده ایم

دانشجو اذعان کرد: افرادی که مسائل محیط زیستی را مهم می‌دانند از این طرح استقبال می‌کنند، چرا که دیگر مشکلات محیط زیستی ناشی از مصرف گوشت وجود ندارد؛ گاز کربنیک و آب و علف و چرای گسترده‌ای که دام‌های فعلی به آن نیاز دارند و… دیگر در تولید گوشت با این روشی که توضیح دادم، مطرح نیست. 

به گفته دانشجو، دانشگاه تربیت مدرس یکی از دانشگاه‌های ایران است که به تولید گوشت از روش های نوین رسیده است. او توضیح داد: یکی از شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه تربیت مدرس به فناوری که توضیح دادم دست یافته است البته هنوز خیلی نمی‌توانیم همه ابعاد را مطرح کنیم، چرا که از جمله علوم ناب و روزِ دنیا است که ما به آن رسیده ایم. 

رئیس دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه آینده پولی و مالی کشور به این گونه طرح‌ها بستگی دارد، تصریح کرد: در هوشمندسازی و انرژی نیز طرح‌های خوبی داریم و با وزارت نیرو نیز قرارداد خواهیم بست و تفاهم نامه نیز امضا شده است. دانشگاه ما می‌تواند تبدیل به سکوی انرژی شود و متخصصان نیرو در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند و قرار است ساختمان‌های دانشگاه به واسطه انرژی‌های نوین به یکدیگر متصل شوند. امیدواریم در سال آینده بخش از این طرح اجرایی شده باشد و از آن رونمایی کنیم.

منبع : انتخاب

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.