کد مطلب: ۸۹۹۸۹۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

۵ استان با بیشترین کاهش بارش در ایران/ هشدار زرد برای کدام استان‌ها صادر شد؟

5 استان با بیشترین کاهش بارش در ایران/ هشدار زرد برای کدام استان‌ها صادر شد؟

بررسی داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی نشان می‌دهد، در سال آبی جاری، استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، فارس و بوشهر به ترتیب نسبت به بلندمدت بیشترین کاهش بارش را داشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سه هفته دیگر تا پایان سال باقی مانده است. برخلاف ماه‌های کم بارش پاییز و زمستان، آسمان بسیاری از شهرها در اسفند بارانی و برفی شد. اما کدام استان‌ها در روزهای آینده همچنان شاهد ریزش‌های جوی هستند؟

در روزهای اخیر، خیابان‌های برخی از شهرها سفیدپوش شد و خوشحالی بسیاری از مردم را رقم زد. پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد که این وضعیت برای برخی از شهرها تا پایان هفته ادامه دارد. 

سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد که فعالیت سامانه بارشی سرد در کشور تا روز جمعه ادامه دارد. این سازمان هشدار زرد نیز صادر و اعلام کرد بارش برف و باران در ارتفاعات و گردنه‌ها، کولاک برف، احتمال بهمن، در مناطق جنوبی کشور رعد و برق، احتمال تگرگ، وزش باد شدید و ماندگاری هوای سرد پیش‌بینی می‌شود.

هشدار زرد برای کدام استان‌ها صادر شد؟

آنطور که در بولتن‌ روزانه سازمان هواشناسی آمده، امروز سه‌شنبه، مخاطراتی که گفته شد برای استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کردستان، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، همدان، مرکزی، شمال و شرق خوزستان، زنجان، لرستان، البرز، قزوین، تهران، قم، مازندران، گیلان و ارتفاعات استان‌های گلستان و سمنان پیش‌بینی می‌شود.

روز چهارشنبه نیز مخاطرات کولاک برف، تگرگ و وزش باد شدید برای استان‌های گفته‌شده و کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، فارس، جنوب بوشهر و کرمانشاه پیش‌بینی شد.

بنا بر اعلام سازمان هواشناسی کشور، روز پنجشنبه نیز این مخاطرات برای شرق استان گیلان، گلستان، مازندران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، یزد، کرمان، نیمه شمالی فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، شرق خوزستان، لرستان، مرکزی، قم و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان پیش‌بینی می‌شود.

دامنه مخاطرات در روز جمعه استان‌های کمتری را شامل می‌شود. استان‌هایی که پیش‌بینی می‌شود شامل مخاطرات گفته‌شده باشند، شامل شرق مازندان، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، نیمه شرقی هرمزگان و ارتفاعات شرقی سمنان می‌شود.

کاهش 33 درصدی بارندگی

اما در روزهای اخیر میزان بارش‌ها چه تغییری کرد؟ مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در گزارشی که به تازگی منتشر کرده، جزئیاتی از وضعیت بارش‌ها در ایران ارائه کرده است. 

بنا بر داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در یک هفته منتهی به 6 اسفند، 10.9 میلی‌متر بارش در کشور داشتیم. این میزان بارش از میانگین بلندمدت بیش از 64 درصد افزایش داشت.

از ابتدای فصل زمستان تا 6 اسفند نیز میانگین حدود 56 میلی‌متر بارش داشتیم که نسبت به میانگین بلندمدت 24 درصد کاهش داشته است. از ابتدای سال آبی جاری تا همین تاریخ، حدود 90 میلی‌متر بارش گزارش شد که نسبت به میانگین بلندمدت حدود 33 درصد کاهش را نشان می‌دهد. 

5 استان با بیشترین کاهش بارش

بررسی داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی نشان می‌دهد، در سال آبی جاری، استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، فارس و بوشهر به ترتیب نسبت به بلندمدت بیشترین کاهش بارش را داشتند.  

پس از استان‌هایی که گفته شد، استان‌های گیلان، هرمزگان، خوزستان، البرز و قزوین نسبت به میانگین بلندمدت بیشترین کاهش بارش را در کشور داشتند.

5 استان با بارش بیشتر از میانگین بلندمدت

نکته‌ قابل توجه در این داده‌ها این است که فقط پنج استان نسبت به میانگین بلندمدت بارندگی بیشتری را تجربه کردند؛ البته آن هم به میزان کمی. بر اساس داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، خراسان شمالی، آذربایجان غربی، کردستان، مازندران و گلستان بارش بیشتری نسبت به میانگین بلندمدت داشتند. 

در مجموع، از ابتدای سال جاری تاکنون ایران حدود 90 میلی‌متر بارش را ثبت کرده است که نسبت به میانگین بلندمدت حدود 44 میلی‌متر کاهش را نشان می‌دهد. یعنی حدود 33 درصد نسبت به بلندمدت کاهش داشته است.

خشکسالی اقتصادی-اجتماعی در ایران

پیش از این احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی به تجارت‌نیوز گفت حتی اگر بارش‌های پایان سال 1402 و بهار سال آینده نرمال باشد، کمبود بارش و کمبود آب در ایران جبران نمی‌شود. 

ایران چهارمین سال خشکسالی را طی می‌کند. به گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، کمبود بارش از سال‌های قبل در کشور مانده و کمبود بارش در سال جاری هم به آن اضافه شده است. 

آنطور که احد وظیفه گفت، اگر کاهش بارندگی 2 سال یا بیشتر طول بکشد، بر اقتصاد و معیشت خانوارهای وابسته به کشاورزی اثر می‌گذارد. در این شرایط ساکنان مناطقی که با خشکسال مواجه هستند، مجبور به مهاجرت و جابه‌جایی می‌شوند. این نوع خشکسالی را خشکسالی اقتصادی-اجتماعی می‌گویند. بر این اساس، ایران وارد خشکسالی اقتصادی-اجتماعی شده است. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.