کد مطلب: ۹۰۰۵۳۳

وزیر آموزش و پرورش خبر داد:

جمع‌آوری مدارس کانکسی دارای بیش از ۱۰ دانش‌آموز

جمع‌آوری مدارس کانکسی دارای بیش از ۱۰ دانش‌آموز

وزیر آموزش و پرورش از جمع‌آوری مدارس کانکسی دارای بیش از ۱۰ دانش‌آموز تا مهر ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، رضا مراد صحرائی، روح و هدف انقلاب اسلامی را پیاده سازی «عدالت» خواند و افزود: انقلابها در سراسر دنیا در جستجوی هدفی هستند اما مولفه‌ اصلی انقلاب ما متفاوت از سایر انقلابهاست چرا که بدنبال ایجاد عدالت و توزیع آن در بین آحاد مردم است.

وی با تاکید بر اینکه توجه اصلی دولت در توزیع امکانات در مناطق محروم است اظهار کرد: ۱۰۷۳ مدرسه کانکسی بالای ۱۰ نفر دانش‌آموز در کشور وجود دارد که اهتمام و تمرکز ما برجمع‌آوری این مدارس تا قبل از پایان کار دولت سیزدهم بود اما با اقدامات صورت گرفته، تا مهر سال آینده (۱۴۰۳) این مداس جمع‌آوری و این کار را به سرانجام می‌رسانیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تاثیر قطعی ۴۰ درصدی امتحانات نهایی در کنکور افزود: مصوبه اخیر این امکان را ایجاد کرد تا از منطقه جنوب کرمان و جازموریان دانش‌آموزی در کنکور رتبه ۲۶ کسب کند این در حالیست که پیش از این موسسات کنکوری، کتابهای کمک آموزشی و معلمان کنکوری نقش بسیار ممتازی در موفقیت دانش‌آموزان در کنکور نقش داشتند اما نکته مهم این بود که همه بچه‌ها به این سطح از امکانات و معلم و کتابها دسترسی نداشتند.

صحرائی ادامه داد: در حالیکه دارای برنامه درس ملی بودیم و باید دانش‌آموزان را در ۶ ساحت تربیت می‌کردیم اما نحوه ورود به دانشگاه باعث شده بود دانش‌آموزان به سمت کنکور تستی و چهار گزینه‌ای بروند لذا به جای علم، فن تست زنی می‌آموختند و همین امر عاملی شده بود تا برنامه درس ملی ما که حاصل زحمات زیادی بود، از بین برود.

وی با حضور در برنامه پرسشگر که با عنوان عدالت آموزشی برگزار شد، با تاکید بر افزایش کیفیت آموزش در سراسر کشور گفت: با مصوبه جدید تاثیر امتحانات در کنکور امسال ۴۰ درصد، سال آینده ۵۰ و سال پس از آن ۶۰ درصد است. نتیجه امتحانات نهایی حاصل عملکرد معلم  بر اساس کتاب درسی و تلاش مستمر دانش‌آموز است حال آنکه ما در همه کشور معلم، کتاب درسی و مدرسه کافی داریم. 

رشد ۳۵ درصدی سهم دانش‌آموزان ۵ دهک اول برای ورود به مدارس سمپاد 

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به مصوبه‌ اخیر دولت در خصوص بورسیه دانش‌آموزان سمپادی ۵ دهک اول درآمدی اشاره و در این باره یادآور شد: بر این اساس تمامی دانش‌آموزان دهک‌های اول تا پنجم اگر در مدارس سمپاد قبول شوند، کلیه هزینه‌های تحصیلی آنها تحت عنوان هدیه رییس جمهور، توسط دولت تقبل می‌شود. نتیجه چنین مصوبه‌ای رشد ۳۵ درصدی سهم دانش‌آموزان این دهک‌ها در ورود به مدارس تیزهوشان در آزمون امسال بود.

صحرائی اشاره‌ای هم به یکی شدن آزمون مدارس نمونه دولتی و سمپاد داشت و تاکیدکرد: همچنین مقرر شد به جای آنکه دانش‌آموزان متقاضی مدارس یاد شده سراغ موسسات بروند، وارد برنامه هوشیار شوند و در آزمونهای این برنامه شرکت کنند. 

وی در ادامه با بیان اینکه مدارس جنوب کرمان نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است که این حقیقت را نمایان کرد که باید در چنین مناطق محرومی متمرکز شویم عنوان کرد: ویژگی دولت تمرکز بر مناطقی همچون جنوب کرمان و شمال هرمزگان است. حتی ایجاد دانشگاه فرهنگیان  در جنوب کرمان در دستور کار و پیگیریهای آن در حال انجام است.

تاسیس مدارس سمپاد شبانه‌روزی

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تشکر از رییس جدید بنیاد مستضعفان بدلیل تمرکز بر آموزش دانش‌آموزان مناطق محروم خبر داد: با توافقات صورت گرفته با بنیاد مذکور، مقرر شد به جای اینکه بنیاد بسته غذایی و کیف برای مدارس محروم ارسال کند، آموزش در مناطق محروم را تقویت کنند و در این راستا تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان، تقویت بنیه مهارتی معلمان و همچنین تاسیس هنرستانهای شبانه‌روزی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در همین راستا مقرر شد بنیاد مستضعفان به تغذیه و بهداشت مدارس روستا مرکزی کمک کند گفت: تاسیس مدارس شبانه‌روزی سمپاد هم در دستور کار قرار گرفته است تا دانش‌آموزان تیزهوش مدارس محروم که بدلیل بعد مسافت نمی‌توانستند وارد این مدارس شوند، از این امکان بهره‌مند شوند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سرانه‌های دانش‌آموزی ما الان محدود است گفت: سرانه ۱۰ هزار تومانی که عنوان شده واقعیت دارد و باید مدیریت کنیم؛ دستور داده شده این سرانه محدود قرار نیست مساوی بین همه تقسیم و توزیع شود چرا که عدالت نیست لذا بین مدارس روستا مرکز و محروم، عشایری توزیع و البته بخشی نیز برای تجهیز وارد هنرستانها می‌شود.

صحرائی با اشاره به دور اول سفرهای رییس جمهور عنوان کرد: در دور اول سفرها ۲۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به دستگاه آموزش و پرورش تخصیص یافت این در حالیست که این رقم در دور دوم سفرها به ۴۱ همت افزایش یافته است. این در حالیست که رییس جمهور قبل از سفر در خصوص پیشرفت پروژه‌ها می‌پرسند حتی معاون اجرایی رییس جمهور هم پیگیر امر و نگاه ویژه به آموزش و پرورش دارند؛ این یعنی دولت فقط زمان حال را نمی‌بیند و به فکر آینده است.

وی با اشاره به تلاش‌های گروه‌های جهادی برای آبادانی مدارس اظهار کرد: در این دوره ۱۵۰۰۰ جهادی ساماندهی کرده‌ایم و در طرح شهید عجمیان  شاداب سازی ۱۰۰ هزار مدرسه را دست گرفته‌ایم که ۶۸۰۰۰ مدرسه تا مهر ماه محقق شده است. 

وزیر آموزش و پرورش یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته را اجرای طرح شهید سلیمانی خواند که بر اساس آن مقرر شد ۲۱۵۶ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای شامل باشگاه‌های کوچک و ... احداث شود که تاکنون بیش از ۲۰۰۰ فضا از این تعداد ساخته شده است. 

دو معاونت آموزش و پرورش بدنبال باز کردن درهای مدارس در روزهای پنجشنبه و جمعه 

صحرائی با بیان اینکه در راستای تحقق عدالت آموزشی پروژه‌های خود را از مناطق کم برخوردار آغاز و به سمت مناطق برخوردار می‌رویم افزود: طبق سند می‌خواهیم مدرسه را به کانون تحول محله تبدیل کنیم؛ سند می‌گوید مدرسه نقطه اتکای دولت و ملت در رشد و تعالی و پیشرفت کشور و کانون تحول محله است. طبق دستور رییس جمهور کاری که قرار است انجام دهیم این است که رییس جمهور کلیدواژه بهره‌وری را دارد؛ بسیاری مدارس در شیفت بعد از ظهر و یا ۵شنبه و جمعه‌ها خالی است و باید از این فرصتها استفاده کنیم؛ معاونت تربیت بدنی و پرورشی دارند با هم پنجشنبه و جمعه‌های مدارس را باز و برای شیفت عصر هم قوانین تدوین می‌کنند. رویداد پدر پسری و مادر دختری را داریم که تابستان اجرا کردیم و در حال تبدیل به رویدادی ملی است تا روزهای پنجشنبه به مدرسه بیایند و ورزش کنند و پدران و پسرها هم جمعه‌ها به مدرسه بیایند و ورزش کنند؛ لذا باشگاه‌های درون مدرسه‌ای اجرا شد و بدنبال طرح شهید سلیمانی ۲ هستیم. 

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.