کد مطلب: ۹۰۱۵۵۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بلاگرفرزندآوری در ایران: برای پیشرفت فرزندانم مهاجرت کردم!

بلاگرفرزندآوری در ایران: برای پیشرفت فرزندانم مهاجرت کردم!

بلاگر اینستاگرام که مردم را به فرزندآوری در شرایط سخت اقتصادی تشویق می‌کرد هم مهاجرت کرد. او در پاسخ به یکی از کاربران اینستاگرامی نوشته است: « برای پیشرفت خودم و فرزندانم رفتم.»

به گزارش تجارت‌نیوز، «من پیشرفت خودم و بچه‌هام رو در این دیدم که چند سالی بیام و استفاده کنم.» این پاسخ زهرا صادقی، بلاگر فرزندآوری در اینستاگرام به انتقاد یکی از کاربران پس از مهاجرت از ایران است. انتقاداتی با محور اینکه اگر شرایط ایران برای فرزندآوری خوب است، چرا خودتان مهاجرت کردید؟

حواشی بلاگرهای اینستاگرام کم نیست، اما زهرا صادقی با نسخه‌پیچی‌هایش در حوزه فرزندآوری توجهات را به خود جلب کرد. بلاگری که با 10 فرزند، همچنان مردم را به فرزندآوری تشویق می‌کرد.

فعالیت‌های این بلاگر فرزندآوری با خوانش‌های مقامات دولتی در یک راستا بود. از فضایل فرزندآوری در کشور می‌گفت و از تاب‌آوری در شرایط سخت. او حتی برای سوالات مختلف کاربران درباره تربیت فرزندان و مدیریت خانه با تعداد فرزندان زیاد، راه‌های ارتباطی گذاشته بود.

حضور بلاگر فرزندآوری در صداوسیما

نکته دیگر در فعالیت‌های این بلاگر، حضور در برنامه‌های صداوسیماست. در سال‌های اخیر، به‌ویژه پس از تصویب و ابلاغ قانون جوانی جمعیت، در کنار نهادها و سازمان‌های دیگر، صداوسیما هم با تولید محتواهای مختلف برای ازدواج و فرزندآوری تبلیغات زیادی داشت. تبلیغاتی که صدای برخی از کارشناسان و پزشکان را هم درآورد که این رسانه بدون در نظر گرفتن تبعات برنامه‌های خود، به صورت غیرکارشناسی برای فرزندآوری تبلیغ می‌کند.

گویی فقط آمارسازی برای دولت مهم است، حالا این آمار به هر قیمتی که می‌خواهد باشد، از خطر ناهنجاری‌های ژنتیکی گرفته تا نداشتن حداقل رفاه برای تشکیل خانواده. پای بلاگر فرزندآوری با همین سیاست سازمان صداوسیما به برنامه‌های تلویزیونی باز شد. زهرا صادقی مهمان یکی از برنامه‌های تلویزیونی شد و جهاد امروز زنان ایرانی را فرزندآوری خواند.

او در این برنامه تلویزیونی، نقش خود را در جهاد فرزندآوری مانند کوهنوردی دانست که تا رسیدن به قله باید سختی‌های زیادی را تحمل کند. حالا مدتی است این بلاگر فرزندآوری، مهاجرت کرده است. او در یک پست اینستاگرامی از مهاجرت خانواده 12 نفره خود به عمان خبر داد. 

حالا باید دید، نظر سازندگان این برنامه تلویزیونی، بعد از مهاجرت مهمان جنجالی خود و دلیلی که برای مهاجرت آورده است، چیست!

بلاگر فرزندآوری هم شرایط ایران را تاب نیاورد

اما چه شد بلاگری که برای فرزندآوری در ایران تبلیغ می‌کرد، ایران را برای ادامه زندگی مناسب ندید؟ شرایط اقتصادی کشور خوب نیست؟ امکان رشد با 10 فرزند در کشور وجود ندارد؟ پیشرفت فرزندان در ایران رقم نمی‌خورد؟ نسخه فرزندآوری زیاد در ایران به بن‌بست خورد؟ اینها تنها بخشی از سیل سوالاتی است که کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به مهاجرت این بلاگر فرزندآوری مطرح کرده‌اند.

اما پاسخ صادقی به سوالات و انتقادات کاربران چه بود؟ کافی است نگاهی به نظرات پست‌های اینستاگرامی او داشته باشیم. او در پاسخ به یکی از کاربران نوشته است: «پیشرفت خودم و فرزندانم را در این دیدم که چند سالی بیایم (مهاجرت کنم) و استفاده کنم.»

او در پست اینستاگرامی خود، ایران را بهشت خوانده است، اما همین بهشت برای خانواده او چندان بستر رشد و پیشرفت نبود. چمدان‌های خود و 11 نفر دیگر از اعضای خانواده‌اش را بست و راهی عمان شد.

تبلیغ فرزندآوری در بی‌پولی و مهاجرت برای پیشرفت!

آنچه که این بلاگر فرزندآوری در میان فعالیت‌های مجازی خود و البته در برنامه تلویوزیونی روی آن تاکید دارد، فرزندآوری در شرایط سخت اقتصادی است.

حالا این سوال مطرح می‌شود، آیا زندگی با تعداد بالای فرزندان در چنین شرایطی، فقط برای تبلیغات و برای مردم است؟ این سیاستی است که دولت و نهادهای دولتی سال‌هاست در دستور کار خود قرار داده‌اند. یعنی نسخه‌ای که خودشان به آن باور ندارند، اما مردم را به آن تشویق می‌کنند. موضوع جدیدی هم نیست.

زیست دوگانه، نتیجه سیاست‌های فعلی 

نتیجه چنین سیاست‌هایی که بدون توجه به شرایط فردی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، مردم را از موضوعی منع یا به آن تشویق می‌کنند، چیزی نیست جز زیست دوگانه! دوگانگی‌هایی که هر چند وقت یکبار با مهاجرت، برداشتن حجاب و... برخی از حامیان دولت، جنجال به پا می‌کند.

بیش از دو سال از زمانی که ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم قانون جوانی جمعیت را به دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف ابلاغ کرد، می‌گذرد. قانونی که با هدف افزایش ازدواج و فرزندآوری تدوین شده است. 

در همین راستا، امتیازات مختلفی هم برای تشویق مردم به فرزندآوری تدوین کردند، از جمله این امتیازات می‌توان به بلیت نیم‌بهای سینما برای خانواده‌های دارای سه فرزند به بالا، امتیاز شرکت در قرعه‌کشی‌های خودروسازان و وام فرزندآوری اشاره کرد. 

با همه این موارد، بررسی داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد از سال 1400 تاکنون آمار ازدواج و فرزندآوری در کشور همچنان کاهشی است. برخی از کارشناسان می‌گویند یکی از دلایل کاهش فرزندآوری، شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور است. 

در مجموع، آنچه بسیاری از کاربران فضای مجازی به آن انتقاد دارند، همین دوگانگی و نسخه‌پیچی‌ برای مردم بدون توجه به شرایط آنهاست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.