کد مطلب: ۹۰۲۲۸۳

دستمزد جراحی آپاندیس، ۲۰۰ هزار تومان!

دستمزد جراحی آپاندیس، ۲۰۰ هزار تومان!

رییس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه پایین نگه داشتن تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی باعث سوق دادن بخشی از جامعه پزشکی به سوی انجام تخلفات می‌شود؛ با ارائه مثالی گفت: سهم پزشک از یک جراحی آپاندیسیت در بخش دولتی حدود ۲۰۰ هزار تومان است!

به گزارش تجارت‌نیوز، محمد رئیس‌زاده درباره اینکه پایین بودن تعرفه‌های پزشکی منجر به دریافت زیرمیزی توسط برخی پزشکان شده است، اظهار کرد: ما در جامعه پزشکی با سه قشر مواجه هستیم؛ گروهی از پزشکان که تعداد آن‌ها نیز کم نیست و افراد با وجدان و حکیمی هستند؛ هر میزان تعرفه‌ای که براساس قانون برای خدمات پزشکی وضع شود حاضر به ارائه خدمت به بیماران هستند. دسته دوم افرادی هستند که هرچه قدر هم تعرفه‌ها بالا برود کار خود را انجام نمی‌دهند و تخلف می‌کنند؛ تعدادی از پزشکان نیز در حد وسط این طیف قرار دارند و تدابیر سیاستگذاران، رفتار آن‌ها را مشخص می‌کند.

وی افزود: اگر تعرفه‌های معقول متناسب با شرایط و توان کشور را برای این گروه از پزشکان در نظر بگیریم این طیف از پزشکان رفتار معقولی با بیماران خواهند داشت اما الان در شرایطی که تعرفه‌های پزشکی به صورت دستوری سرکوب شده و پایین نگه داشته شده است؛ پزشک برای این که بتواند معیشت خود را تأمین کند به سوی تخلفاتی سوق داده می‌شود که برای مردم و نظام سلامت خوشایند نیست.

رئیس زاده با ارائه مثالی توضیح داد: در سال‌های گذشته تعرفه پزشکان بسیار پایین نگه داشته شده است؛ برای مثال انجام یک عمل جراحی آپاندیس ۳۳ "کا" محاسبه می‌شود؛ بر اساس تعرفه‌های امسال هر کا در بخش دولتی کمتر از ۲۰ هزار تومان است و بنابراین دستمزد پزشک برای جراحی آپاندیسیت صرفاً حدود ۵۰۰ هزار تومان می‌شود! از این میزان، ۴۰ درصد به جراح پرداخت می‌شود زیرا مشمول مالیات و ... می‌شود؛‌ بنابراین در واقع یک پزشک جراح به ازای یک جراحی آپاندیس حدود ۲۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند و بیمه‌ها نیز همین تعرفه پایین را با تأخیر به مراکز درمانی پرداخت می‌کنند!

رئیس سازمان نظام پزشکی هشدار داد: با این وضعیت تعرفه‌ها به سمتی خواهیم رفت که جراحان زیر بار انجام عمل جراحی در بخش‌های دولتی و شهرستان‌ها نروند!

وی با اشاره به تصویب افزایش ۴۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی در سال ۱۴۰۳ در شورای عالی بیمه سلامت، بیان کرد: افزایش تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در سال آینده در سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی است و امیدواریم افزایش ۴۶ درصدی تعرفه خدمات با تأیید سازمان برنامه و هیئت دولت، بدون تغییر، تصویب و ابلاغ شود.

رئیس‌زاده از سازمان‌های بیمه‌گر به عنوان چالش اصلی عدم افزایش تعرفه‌های پزشکی در سال‌های گذشته یاد کرد و گفت: اگر بیمه‌ها قیمت واقعی تعرفه‌های پزشکی را بپردازند این موضوع قطعاً به نفع سلامت مردم خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بیمه‌ها توان افزایش پوشش بیمه‌ای خدمات پزشکی پس از افزایش تعرفه‌ها را دارند؟ گفت: براساس سیاست‌های کلی سلامت باید سهم سلامت از GDP (تولید ناخالص داخلی) از میانگین منطقه بالاتر باشد. اگر به این موضوع عمل شود منابع بیمه‌ها نیز به موقع افزایش پیدا می‌کند. الان چند سال است که اسناد ملی سلامت منتشر نشده و علیرغم این که ما درخواست کرده‌ایم که مشخص شود سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی چه قدر است سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و مرکز ملی آمار ایران در این باره ارقام را اعلام نمی‌کنند و مشخص نیست که بیمه‌ها به چه میزان توان افزایش پوشش بیمه‌ای خدمات پزشکی را دارند.

 

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.