کد مطلب: ۹۰۷۲۱۶

بحران سالمندی در جامعه/ضرورت ارائه خدمت به زوجین نابارور

بحران سالمندی در جامعه/ضرورت ارائه خدمت به زوجین نابارور

دبیر اجرایی بیست و سومین کنگره باروری و ناباروری ایران بر ضرورت خدمت به بیماران نابارور و جوان در شرایطی که با مشکل کاهش موالید روبرو هستیم، تاکید کرد و گفت: چرا که بحران سالمندی موضوعی است که می‌تواند برای جامعه ما مشکل‌ساز باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز،  حمید چوبینه افزود: تغییر سبک زندگی، مشکلات ژنتیکی و زندگی های مجردی از مهمترین عوامل آمار کاهش موالید به شمار می رود که برخی از آنها حتی در آمارهای ناباروری به شمار نمی روند.

وی اظهارداشت: این مسایل یکی از اصلی ترین دلایل کاهش موالید به شمار می رود و باید با فراهم کردن بسترها، شاهد افزایش نرخ باروری باشیم.

چوبینه ادامه داد: همچنین خانواده هایی را مشاهده می کنیم که در حسرت داشتن فرزند هستند اما فرزندآوری برایشان مقدور نیست و در انجمن علمی و تخصصی ناباروری تلاشمان بر این است که مشکل این گروه از خانواده ها را با به روز کردن مباحث علمی و دانش درمان ناباروی برطرف کنیم.

وی با اشاره به برگزاری بیست و سومین کنگره باروری و ناباروری ایران پنج تا هفت اردیبهشت ماه، گفت: برگزاری این کنگره با توجه به میانسالی جمعیت و آمار فرزندآوری بسیار اهمیت داشته و انجمن علمی و تخصصی ناباروری قدمت نزدیک به ۲۵ سال دارد و تلاش می کند که مشکلات در حوزه ناباروری را کاهش دهد و به همین منظور با انجمن های مختلف مانند جنین شناسی، اورولوژی و نازایی تعامل دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: دستاوردهای جدید علمی و مباحث روز دنیا با حضور محققان و پزشکان ایرنی در کنگره ناباروری مورد بحث و تعامل قرار می گیرد و این مباحث با مسولان حوزه بهداشت در میان گذاشته خواهد شد.

صابر جباری رییس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پیش تر گفته بود: کشور در آستانه سالمندی قرار دارد و برای رهایی از این بحران، باید بیش از پیش در حوزه فرزندآوری و جوانی جمعیت کار کنیم.

وی افزود: هرچند نرخ باروری کلی برای سال جدید هنوز محاسبه نشده اما روایت آمار موید آن است که میزان موالید در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ نیز کاهشی بوده در حالیکه براساس سیاست‌های کلی برنامه هفتم کشور ابلاغی رهبر معظم انقلاب، نرخ جانشینی عدد ۲.۵ است و باید در پنج سال آینده و قبل از اینکه پنجره جمعیتی بسته شود، به این عدد دست یابیم.

جباری تصریح کرد: پیش از ابلاغ قانون جوانی جمعیت، پوشش درمان ناباروری کامل نبود که اکنون در بخش دولتی پوشش به صورت ۹۰ درصد کامل است. همچنین پیش از ابلاغ قانون، خدمات حوزه درمان ناباروری متمرکز در بخش درمان بود؛ این درحالیست که اکنون دو بسته خدمتی جدید اضافه شده است؛ به طوری که پیشگیری از ناباروری در شبکه بهداشت کشور آغاز شده و دیگری هم تشخیص بهنگام ناباروری است که کار مشترکی بین معاونت‌های بهداشت و درمان است و کمک می‌کند زوجین ناباروری را زودتر و بهتر تشخیص دهیم و نسبت به درمان آنها اقدام شود.

به گفته وی، قبل از ابلاغ قانون جوانی جمعیت، تنها مراکز درمانی فوق تخصصی در حوزه درمان ناباروری داشتیم و اکنون حدود ۸۰ مرکز درمان ناباروری سطح دو داریم که به تشخیص و درمان به موقع کمک می‌کنند. بسته همچنین برخی محدودیت‌ها از اقلام دارویی تحت پوشش نیز برداشته شده است و برخی اقلام خدمتی جدید نیز اضافه شده است.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.