فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۴۰۸۵

مدت خدمت سربازی در سال ۱۴۰۳ چند سال است؟

مدت خدمت سربازی در سال ۱۴۰۳ چند سال است؟

در سال جدید، بر اساس مصوبه‌ای جدید، تغییراتی در طول مدت خدمت سربازی اعمال‌ شده‌ است به گونه‌ای که مدت زمان خدمت امریه به ۲۴ ماه رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مدت خدمت سربازی در جمهوری اسلامی ایران موضوعی است که ذهن بسیاری از جوانان واجد شرایط را به خود مشغول داشته، اما اطلاعات دقیق و جامعی در دسترس آن‌ها نبوده و در بسیاری از منابع نیز اطلاعات کافی ارائه نمی‌گردد. مدت زمان خدمت سربازی در سال ۱۴۰۳ تحت شرایط خاص، می‌تواند متفاوت از سایر موارد باشد که در ادامه بیان خواهد شد.

در سال جدید، بر اساس مصوبه‌ای جدید، تغییراتی در طول مدت خدمت سربازی اعمال‌ شده‌ است به گونه‌ای که مدت زمان خدمت امریه به ۲۴ ماه رسیده است. کمترین مدت زمان خدمت سربازی نیز مربوط به کارکنان نظام وظیفه در مناطق درگیر است که در قانون پیشین ۱۷ ماه تعیین‌ شده‌ بود؛ اما هم اکنون با توجه به تغییرات صورت گرفته، کمترین مدت زمان خدمت سربازی به ۱۴ ماه تقلیل یافته است.

در سال گذشته، تغییراتی در مدت خدمت سربازی رخ داده و بسیاری از مشمولان تحت تاثیر این تغییرات قرار گرفته‌اند. طبق مقررات جدید وضع‌ شده‌ برای مدت زمان نظام وظیفه، مدت زمان سربازی به شرح زیر است. ذکر این نکته ضروری است که مشمولان با آگاهی از این تغییرات، می‌توانند برای کسب اطلاع از زمان اعزام به خدمت سربازی اقدام نمایند.

در حال حاضر بسیاری از سربازان سوال دارند که خدمت سربازی چند ماه است؟ و قانون جدید مدت خدمت سربازی چیست؟ براساس آخرین اخبار، نمایندگان مجلس با بررسی مدت زمان سربازی، با تصویب بند (ت) ماده 102 لایحه برنامه هفتم توسعه موافقت کردند و چنانچه این مصوبه به تایید شورای نگهبان و موافقت ستاد کل نیروهای مصسلح برسد، اجرایی خواهد شد.

براسای مصوبه جدید مشمولان خدمت نظام وظیفه غایب و غیر غایب بالای سن ۳۰ سال و دارای ۲ فرزند یا بیشتر از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

در این مصوبه اعلام شده که ستاد کل نیروهای مسلح برای حفظ تمامیت ارضی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های ملی و افزایش انگیزه در جوانان برای کاهش مدت زمان سربازی به 12 ماه و تعیین تکلیف کردن مشمولان غایب و دانشجویانی که در دانشگاه‌های خارج از کشور مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت تحصیل می‌کنند، اقدام نماید.

در لایحه مصوب قانون جدید مدت سربازی، تبصره‌هایی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

تبصره ۱– با ارائه مصوبات مربوط به افزایش جمعیت، مشمولان خدمت سربازی غایب و غیر غایب بالای 35 سال با داشتن 2 فرزند یا بیشتر از خدمت سربازی معاف هستند.

تبصره ۲- دانش آموزان دارای مدرک دیپلم و بالاتر و طلاب حوزه‌های علمیه برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید مطابق با قوانین سازمان نظام وظیفه عمل کند و چنانچه بخواهند معافیت تحصیلی دریافت کنند، درخواست آن‌ها باید به تایید ستاد کل نیروهای مسلح و وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برسد.

مدت سربازی در دوران آموزشی

مشمولان خدمت سربازی قبل از اعزام باید دوره آموزشی سربازی را که بخشی از خدمت نظام وظیفه و اولین مرحله سپری کنند. مدت زمان سربازی در آموزشی ۴۵ روز است. گرچه مدت زمان آموزشی در دوران کرونا نیز کاهش پیدا کرده بود، اما در حال حاضر این مدت زمان به حالت قبلی بازگشته است.

 دوران آموزشی برای همه سربازان اجباری می‌باشد. برای اینکه آموزشی یکی از دوره‌های سخت به شمار می‌رود. اما افراد می‌توانند از مرخصی‌های این دوره استفاده کنند. مرخصی‌های دوران سربازی متنوع است و در اوایل دوره آموزشی ۲ الی ۶ روز و در اواسط دور ۳ الی ۷ روز می‌باشد که به عنوان مرخصی میان دوره نیز شناخته می‌شود. در آخر نیز به برخی از مشمولان مرخصی پایان دوره تعلق می‌گیرد.

مدت خدمت سربازی متأهلین

سربازانی که در حین دوره خدمت سربازی و یا قبل از آن ازدواج کرده‌ باشند، طبق اعلام سازمان نظام وظیفه تسهیلات مختلفی مثل کسری خدمت سربازی شامل حال آنها می‌شود. طبق اعلام سازمان نظام وظیفه عمومی، مدت خدمت سربازی افراد متأهل با سایر افراد تفاوتی ندارد و این خبر مبنی بر کاهش مدت خدمت سربازی متأهلین صحت ندارد.

بر اساس قوانین سازمان خدمت نظام وظیفه، سربازان غایب نسبت به کسانی که به موقع خود را به خدمت اعزام می‌کنند، بین 3 تا 6 ماه اضافه خدمت خواهد خورد. به این اضافه خدمت، پشت دفترچه‌ای یا اضافه خدمت سنوات گفته می‌شود.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.