فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۶۸۲

جهان در جدال با کاهش جمعیت/چشم انداز جمعیت جهان در ۲۰۲۴

جهان در جدال با کاهش جمعیت/چشم انداز جمعیت جهان در 2024

بر اساس گزارش جدید سازمان ملل متحد (UN) جمعیت جهان زودتر از تخمین‌های قبلی اوج و فرود خواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، سال ۲۰۲۴، جمعیت جهان حدود ۸.۲ میلیارد نفر است. طبق داده‌های جدید، شمار انسان‌ها در اواسط دهه ۲۰۸۰ به ۱۰.۳ میلیارد نفر خواهد رسید و در پایان قرن بیست و یکم به حدود ۱۰.۲ میلیارد نفر کاهش خواهد یافت.

گزارش جدید، «چشم‌انداز جمعیت جهان در سال ۲۰۲۴»، پیش‌بینی‌های جمعیتی ۲۳۷ کشور یا منطقه را بررسی می‌کند و برخی از برآورد‌های قبلی آن‌ها را اصلاح می‌کند.

یکی از چشمگیرترین اصلاحات این است که انتظار می‌رود اوج جمعیت جهان زودتر و با رقم کمتری از تصورات قبلی رخ دهد. افزون بر این، جمعیت در سال ۲۱۰۰ می‌تواند ۷۰۰ میلیون (۶ درصد) کمتر از رقم پیش‌بینی‌شده یک دهه پیش باشد.

مجموعه‌ای از عوامل پیچیده پشت کاهش پیش‌بینی‌شدۀ اوج جمعیت وجود دارد، اما عامل اصلی ساده است: فرزندآوری در بسیاری از نقاط جهان کم شده است.

نرخ‌زاد و ولد رو به کاهش به ویژه در برخی از بزرگترین کشور‌های جهان دیده می‌شود. جمعیت چین که زمانی به خاطر جمعیت رو به رشد خود بر سر زبان‌ها بود، به تازگی برای نخستین بار از دهه ۱۹۶۰ کاهش یافته است. این روندی است که در بسیاری از نقاط دیگر جهان از جمله ژاپن، تایلند، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و کره جنوبی دیده می‌شود.

لی جونهوآ، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور اقتصادی و اجتماعی در بیانیه‌ای گفته: «چشم‌انداز جمعیتی در سال‌های اخیر به شدت تکامل یافته است. در برخی کشورها، نرخ‌زاد و ولد در حال حاضر کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی است و ما شاهد کاهش سریع‌تر این نرخ در برخی مناطق با باروری بالا هستیم.»

«اوج و فرود زودتر نشانه امیدوارکننده‌ای است و معنایش می‌تواند کاهش فشار‌های زیست‌محیطی ناشی از اثرات انسانی به دلیل مصرف کل کمتر باشد. با این حال، رشد جمعیت کندتر نیاز به کاهش تأثیر متوسط مربوط به فعالیت‌های هر فرد مجزا را از بین نخواهد برد.»

طبق گزارش جدید، اندازه جمعیت در حال حاضر در حداقل ۶۳ کشور و منطقه از جمله چین، آلمان، ژاپن و روسیه به اوج خود رسیده است. از بین کشور‌هایی که قبلاً به اوج رسیده بودند، جمعیت این گروه طی ۳۰ سال آینده ۱۴ درصد کاهش می‌یابد.»

در ۴۸ کشور و منطقه دیگر مانند برزیل، ایران، ترکیه و ویتنام، پیش‌بینی می‌شود جمعیت بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۵۴ به اوج خود برسد.

در همین حال، در ۱۲۶ کشور دیگر (هند، اندونزی، نیجریه، پاکستان و ایالات متحده) انتظار می‌رود جمعیت تا سال ۲۰۵۴ به رشد خود ادامه دهد و ممکن است در نیمه دوم قرن یا حتی پس از آن به اوج برسد. در این میان، پیش‌بینی می‌شود ۹ کشور از جمله آنگولا، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، نیجر و سومالی رونق جمعیتی عظیمی را تجربه کنند و کل جمعیت آن‌ها بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۵۴ دو برابر شود.

به یاد داشته باشید این پیش‌بینی‌ها کاملاً قطعی نیستند و سایر محققان به نتایج کمی متفاوت رسیده‌اند. سال ۲۰۲۰، یک مطالعه اثرگذار پیش‌بینی کرد جمعیت جهان طی چند دهه آینده رشد خواهد کرد و قبل از اینکه تا سال ۲۱۰۰ به ۸.۸ میلیارد نفر کاهش یابد، در سال ۲۰۶۴ با حدود ۹.۷ میلیارد نفر به اوج خود می‌رسد.

با وجود این، عملاً همه آن‌ها، کاهش جمعیت جهانی را پیش‌بینی می‌کنند. وقتی این کاهش رخ دهد، اولین باری است که جمعیت جهانی پس از مرگ سیاه در قرن چهاردهم کاهش می‌یابد و تغییرات عمیقی در نحوه زندگی انسان‌ها و سازماندهی جهان ایجاد می‌کند.

 

منبع : فرارو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.