فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۶۹۱

شناسایی مقصران آتش سوزی‌‌ جنگل های کهگیلویه و بویراحمد

شناسایی مقصران آتش سوزی‌‌ جنگل های کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی ۲۱ نفر از عاملان آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع استان خبر داد و گفت: این افراد به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سعید جاوید بخت در نشست نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با متولیان مقابله با آتش سوزی‌های عرصه‌های طبیعی اظهار داشت: تاکنون 21 نفر از عاملان آتش سوزی‌های استان شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند، که نیاز بوده برخورد جدی و موثری با خاطیان صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل بارش‌های مطلوب سال زراعی 1402_1403 شاهد پوشش گیاهی مطلوب در استان هستیم، عنوان کرد: به همین دلیل شاهد افزایش آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع هستیم.

جاویدبخت با بیان اینکه سازماندهی و تجهیز نیروها را با تشکیل تیم‌های کشیک و تیم‌های واکنش سریع اجرایی کرده‌ایم، ابراز کرد: کوهستانی و سخت گذر بودن مناطق مختلف استان عملیات مهار در آتش سوزی‌ها را سخت کرده تا جایی که برخی مواقع برای رسیدن به محل وقوع آتش سوزی باید بیش از 8 ساعت پیاده روی کرد.

وی خاطرنشان کرد: 660 هزار هکتار عرصه‌های بحرانی را در سطح استان شناسایی کردیم و در امر پیشگیری و اطفا حریق با کمبود منابع مالی، تجهیزات و نیروی انسانی روبه‌رو هستیم به نحوی که منابع استانی و ملی نمی‌تواند نیاز ما را تامین کند و انتظار می رود که در شورای برنامه ریزی برای تجهیز نیروها و ماشین آلات، بکار گیری نیروی انسانی در امر دیدبانی و اطفا حریق، مجوز و منابع مالی تامین شود.

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با اشاره به اینکه 90 درصد از مساحت استان در قالب جنگل و مرتع است، افزود: بارندگی‌های فصل زراعی باعث تراکم پوشش گیاهی شده و البته برخی از بیماری‌ها و آفات را نیز از بین برد.

علیرضا نیکروز بیان کرد: در پی تراکم پوشش گیاهی طی امسال بخشی از جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی استان تحت تاثیر حریق قرار گرفت که عمدتا وزش باد نیز باعث تشدید آتش سوزی ها شد.

وی با اشاره به اینکه طی 72 ساعت، 4 فقره آتش سوزی در شهرستان باشت به وقوع پیوست، تاکید کرد: بخاطر شرایط توپوگرافی منطقه عملیات اطفا حریق نیز با مشکلاتی روبه‌رو بوده است.

نیکروز دلیل آتش سوزی‌ها را انسانی عنوان کرد و ادامه داد: برخی از این آتش سوزی‌ها سهوی، مواردی عمدی و برخی نیز بر اثر آتش سوزی بقایای گیاهی مزارع است.

وی با تاکید بر اینکه شناسایی و برخورد قضایی با عاملان آتش سوزی‌ها در دستور کار دستگاه امنیتی و قضایی قرار گرفته است، اظهار داشت: اعتبارات بخش مقابله با آتش سوزی کم است و باید افزایش یابد.

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.