فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۱۱۴

«تجارت‌نیوز» از بحران نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان گزارش می‌دهد:

مهاجرت، خودکشی و فرسودگی چالش‌های حوزه بهداشت و درمان/ خودکشی ۱۰ پزشک جوان از ابتدای سال ۱۴۰۳

مهاجرت، خودکشی و فرسودگی چالش‌های حوزه بهداشت و درمان/ خودکشی 10 پزشک جوان از ابتدای سال 1403

شاید این روزها تنها روزنه امید پزشکان و پرستاران و البته بیماران روی کار آمدن رئیس دولتی باشد که خود با حوزه بهداشت و درمان به خوبی آشناست. اما آیا برطرف کردن تمام مشکلات این حوزه به اراده یک نفر بستگی دارد؟ قطعا چنین چیزی نخواهد بود.

به گزارش تجارت نیوز،

در تمام سه سال گذشته بارها و بارها در مورد مشکلات و چالش‌های موجود در حوزه بهداشت و درمان با کارشناسان و مسوولان بحث و تبادل نظر بسیاری در رسانه‌ها انجام شد. ماحصل تمام هشدارهای کارشناسان حوزه بهداشت و درمان به بروز بحران‌های لاینحل در این حوزه، انکار مدام مسئولان وزارت بهداشت و درمان بود.

در طول این سال‌ها نرخ مهاجرت پزشکان و پرستاران به بیش از 200 درصد رسید. همچنین مساله فرسودگی تجهیزات بیمارستانی به خصوص در بیمارستان‌های دولتی که البته هیچ اعتباری هم برای نوسازی به آنها تعلق نگرفته و نمی‌گیرد. از طرف دیگر مشکلاتی که باعث شده بارها و بارها پرستاران با برگزاری تجمعات اعتراضی سعی در رساندن صدای خود به مسئولان داشته باشند اما نتیجه‌ آن چیزی جز کمیته انضباطی و تعلیق و تبعید نبوده است.

دقیقا بر خلاف آن چیزی که وزیر بهداشت و درمان بارها در سخنرانی‌های خود به آن اشاره کرده وضعیت بهداشت و درمان در کشور خوب نیست. از تهران گرفته که پایتخت است تا دیگر شهرها که حتی در برخی از آنها یک مرکز درمانی مجهز هم پیدا نمی‌شود.

شاید این روزها تنها روزنه امید پزشکان و پرستاران و البته بیماران روی کار آمدن رییس دولتی باشد که خود با حوزه بهداشت و درمان به خوبی آشناست. اما آیا برطرف کردن تمام مشکلات این حوزه به اراده یک نفر بستگی دارد؟ قطعا چنین چیزی نخواهد بود.

مشکلات موجود در حوزه بهداشت و درمان به قدری ریشه‌ای و بنیادی است که تنها اراده یک نفر نمی‌تواند آنها را برطرف کند. از طرف دیگر موج خودکشی در بین پزشکان جوان و رزیدنت‌ها نیز به یکی از معضلات این حوزه تبدیل شده است. این موج از سال 1400 تاکنون روند صعودی نگران‌کننده‌ای داشته به طوری که امسال از ابتدای سال تا همین هفته گذشته 10 رزیدنت پزشکی جان خود را از دست داده‌اند.

خودکشی پرستارها در اخبار نمی‌آید/ آمار خودکشی در پرستاران حتی از رزیدنت‌های پزشکی هم بیشتر است

محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: مساله مهم این است که هیچ خبری از خودکشی پرستاران در اخبار درج نمی‌شود. نه بیمارستان آن را اطلاع‌رسانی می‌کند و نه کسی پیگیر این اخبار می‌شود. متاسفانه آمار خودکشی در پرستاران حتی از رزیدنت‌های پزشکی هم بیشتر است.

او می‌افزاید: بی‌توجهی به مشکلاتی که نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان دارند باعث بروز چنین اتفاقات تلخی می‌شود. مسئولان هیچ اراده‌ای برای بهبود وضعیت معیشتی و کاری این افراد ندارند. صدای اعتراض آنها عملا مورد توجه قرار نمی‌گیرد. عموما اعتراض‌ها با تهدید به اخراج و تبعید همراه است. در حالی که این افراد وظیفه سنگینی دارند و باید از جان بیماران حفاظت کنند.

چالش‌های موجود در حوزه بهداشت و درمان به ضرر بیماران است

شریفی‌مقدم در ادامه می‌گوید: متاسفانه بی‌توجهی به مشکلات و چالش‌های موجود در حوزه بهداشت و درمان در نهایت به ضرر بیماران تمام می‌شود. بی‌توجهی به خواست کادر درمان باعث کاهش کیفیت خدمات درمانی می‌شود و در این بین جان انسان‌هاست که به خطر می‌افتد.

با خودکشی این میزان از رزیدنت‌های پزشکی و پرستاران چه زمانی قرار است زنگ خطر برای مسئولان بهداشت و درمان کشور به صدا در بیاید

او می‌افزاید: نادیده گرفتن نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان و بی‌توجهی به خواست‌ها و انتظار آنها اتفاق تازه‌ای نیست اما طی سال‌های اخیر میزان بی‌توجهی مسئولان و نارضایتی کادر درمان به اوج خود رسیده است. واقعا با خودکشی این میزان از رزیدنت‌های پزشکی و پرستاران چه زمانی قرار است زنگ خطر برای مسئولان بهداشت و درمان کشور به صدا در بیاید.

افزایش بی‌رویه مهاجرت در بین کادر درمان حالا دیگر به پزشکان متخصص رسیده و این یعنی بحران در بخش طبابت

دبیرکل خانه پرستار می‌گوید: خودکشی‌ها یک بخش از چالش‌های موجود است. افزایش بی‌رویه مهاجرت در بین کادر درمان حالا دیگر به پزشکان متخصص رسیده و این یعنی بحران در بخش طبابت. البته شرایط دیگر به گونه‌ای نیست که بتوانیم برای جبران کمبود پزشک دلخوش به آوردن پزشک در کشورهای آسیایی مانند هند و پاکستان باشیم چون ویزیتی که آنها دریافت می‌کنند در حال حاضر بیشتر از ویزیت پزشکان ایرانی است و قطعا آنها حاضر نخواهند بود با این میزان دریافتی رغبتی به کار در کشور ما داشته باشند.

بی‌توجهی و فرافکنی عامل بروز بحران در حوزه بهداشت و درمان است

علی خسروی، پزشک عمومی نیز در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: متاسفانه مسئولان حوزه بهداشت و درمان به جای این که سعی در رفع مشکلات داشته باشند با ارایه آمارهایی که هیچ پشتوانه مستدلی ندارند سعی در فرافکنی در مورد مشکلات این حوزه داشته‌اند.

او می‌افزاید: اغلب صدای اعتراض پزشکان، پرستاران و دیگر اعضای کادر درمان شنیده نمی‌شود. وقتی صحبت از مهاجرت پزشکان و پرستارن می‌شود وزارت بهداشت به جای اینکه سعی در فراهم آوردن شرایط بهتر برای ماندگاری این افراد کند با وضع قوانین سختگیرانه سعی در مجبور کردن آنها به کار در این سیستم پر ایراد دارد.

این پزشک عمومی اظهار می‌دارد: همان جریمه‌های سه میلیاردی که رزیدنت‌های پزشکی در صورت انصراف باید بپردازند کافی است تا برخی از آنها را آنقدر تحت فشار قرار دهد که دست به خودکشی بزنند. متاسفانه آمار خودکشی‌ها افزایش پیدا کرده و وزارت بهداشت و درمان جز انکار هیچ کار دیگری در این رابطه انجام نمی‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.