فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۶۷۲

چالش های پیش روی رئیس جمهور در حوزه دارو چیست؟

چالش های پیش روی رئیس جمهور در حوزه دارو چیست؟

رئیس هیئت مدیره تولیدکنندگان دارو، درباره چالش‌های پیش روی رئیس جمهور در حوزه دارو توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش تجارت نیوز،

محمد عبده‌زاده، رئیس هیئت مدیره تولیدکنندگان دارو، درباره چالش‌های پیش رو رئیس جمهور در حوزه دارو گفت: یک سری اقدامات که مسئولیت آن با وزیر آینده بهداشت است باید صورت بگیرد. مهم‌ترین نکته‌ای که رئیس جمهور و وزیر بهداشت باید به آن بپردازد، مسأله تأمین دارو، شیرخشک و واکسن است. ما در حوزه واکسن و شیرخشک مشکل جدی داریم. در دارو‌های مربوط به دیابت هم مشکل جدی داریم. باید اول یک کارگروه ویژه زیرنظر رئیس جمهور برای مسأله دارو تشکیل شود. برای این کار چند راهکار وجود دارد. اگر بخواهیم دارو‌های کشور را به موقع تأمین کنیم، باید مراقب تامین‌کننده باشیم. مهم‌ترین چالش صنعت دارو، بحث تأمین نقدینگی است. شرکت‌های داروسازی برای نقدینگی دچار مشکل جدی هستند. در کل مهم‌ترین چالش پیش روی پزشکیان، تأمین و کمبود دارو است.

وی درباره لزوم اصلاح سازمان غذا و دارو بیان کرد: ساختار سازمان غذا و دارو هم باید مورد بررسی قرار بگیرد. در برنامه هفتم گفتند که اساسنامه و حوزه اختیارات آن مصوب شود. ما نیازمند اصلاح قانون سال 34 در حوزه کمیسیون‌ها و اختیارات این سازمان داریم. سازمان غذا و دارو باید مثل کشور‌های توسعه یافته از کار‌های بازرگانی و درآمدزایی به دور باشد و به یک تنظیم‌گر تبدیل شود. در این بین اینقدر به کار‌های جانبی پرداخته‌اند که خیلی از وظایف اصلی این سازمان به حاشیه رفته است. بخش‌های بازرگانی، قیمت‌گذاری و ارزی که ربطی به این سازمان ندارد هم باید از آن جدا شود.

او افزود: ما سالانه 250 میلیون دلار سرمایه برای به روز‌رسانی خطوط تولید می‌خواهیم اما این عدد به 20 میلیون دلار رسیده است. خطوط تولیدی به سرعت فراوانی فرسوده شده‌اند. اگر خطوط تولید شرکت‌های داروسازی به روز نشوند، وضعیتی که در حوزه انرژی داریم، در دارو هم خواهیم داشت.

رئیس هیئت مدیره تولیدکنندگان دارو درباره لزوم توجه به مشکلات مالی و ارزی حوزه دارو اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه در لایجه بودجه 1403 باید تعهدات خود را در خصوص سازمان‌های بیمه‌گر و دانشگاه‌های علوم پزشکی و طرح دارویار انجام دهد. الان مطالبات شرکت‌های داروسازی به بالای یکسال رسیده است. ما تمام خرید‌هایمان از مواد اولیه تا ارز، نقدی است اما فروش‌های دولتی‌مان دچار نااطمینانی از بازگشت پول است. بانک مرکزی به خاطر کنترل نقدینگی و تورم حد اعتباری را برای شرکت‌های تولید بسته‌اند. ما چند جلسه هم با فرزین داشتیم و قول دادند که کمک کنند. دانشگاه‌های علوم پزشکی باید پول‌هایی که به حسابشان می‌آید را در جای دیگر هزینه نکنند. دانشگاه‌های علوم پزشکی مطالبات انباشه بسیاری دارند و پول دارو را در جای دیگر هزینه می‌کنند. شرکت‌های توزیع‌کننده هم در این بین پول به تولید‌کننده نمی‌دهد و این چالش تداوم می‌یابد.

عبده‌زاده درباره چالش‌های ثبت سفارش دارو و تجهیزات گفت: در چند ماه گذشته بانک مرکزی در ارائه ارز مشکلی نداشته است. در خصوص ماشین آلات و قطعات کارخانه جات داروسازی اصلاً ثبت سفارش به بانک نمی‌رسد و در وزارت صمت گیر می‌کند. یکی از گرفتاری‌هایی که در خصوص ماشین آلات تولیدی داریم در وزارت صمت است و امیدواریم خیلی سریع حل شود. کارخانه جات داروسازی به علت تغییر نرخ ارز، بدهی‌هایی دارند. خیلی از کارخانه‌ها پرداخت کرده‌اند اما خیلی از کارخانه جات ریالی نداشتند که پرداخت کنند. ما با آقای فرزین جلسه گذاشتیم که بدهی شرکت‌ها را تا آخر آذرماه قسط‌بندی کنند اما هنوز این کار انجام نشده است. ما شاهد این هستیم که شرکت‌ها با بحران‌های حقوقی مواجه شده‌اند. باید یک کارگروه ویژه برای حل مشکل دارو و تجهیزات باید به فوریت تشکیل شود که این مشکلات را حل کند.

منبع : انتخاب

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.