فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۴۸۰

۷۵ درصد بیماران تب دنگی بدون علامت هستند

۷۵ درصد بیماران تب دنگی بدون علامت هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه ۷۵ درصد از مبتلایان بیماری تب دنگی بدون علامت هستند، گفت: بررسی مستمر حشره شناسی در نقاط مختلف استان یزد به ویژه مناطق پرخطر در حال انجام است و تاکنون پشه آئدس در استان صید و گزارش نشده است.

به گزارش تجارت نیوز،

دکتر «محسن میرزائی» در خصوص نحوه انتقال بیماری، با بیان اینکه پشه‌های آلوده با نیش زدن انسان بیماری را به افراد منتقل می‌کنند، اظهار کرد: ویروس از انسان بیمار به پشه منتقل شده و سپس با گزش از پشه آلوده به افراد سالم منتقل می شود.

وی با بیان این که بیماری تب دنگی از انسان به انسان منتقل نمی‌شود، در خصوص روش درمان این ویروس نیز اظهار کرد: این بیماری درمان یا داروی اختصاصی علیه ویروس ندارد و مبتلایان زیرنظر پزشک با انجام اقداماتی همچون استراحت کافی، مصرف مایعات فراوان و استفاده از داروی مسکن مانند استامینوفن، تا بهبود علایم بیماری تحت درمان قرار می گیرند.

میرزائی تاکید کرد: برای تسکین درد از داروهای نظیر بروفن، دیکلوفناک ،ناپروکسن، اسپیرین و مفنامیک اسید نباید استفاده کرد چرا که این داروها سبب خونریزی می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: استراحت بیماران در پشه بند جهت گزیده نشدن و جلوگیری از انتقال ویروس از فرد بیمار به پشه و سپس به دیگران نیز توصیه می‌شود.

میرزائی با بیان اینکه حدود ۷۵ درصد بیماران ممکن است بدون علامت باشند، گفت: از هر ۲۰ بیمار، یک نفر ممکن است به نوع شدید آن مبتلا شود.

وی با اشاره به اینکه ابتلای مجدد به این ویروس می‌تواند همراه با شدیدتر شدن بیماری در دفعات بعد باشد، گفت: با توجه به داشتن چهار سروتیپ، افراد می‌توانند به هر یک مبتلا شوند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد در خصوص علائم ابتلا به بیماری دنگ ضمن بیان اینکه بسیاری از افراد به‌ ویژه کودکان و نوجوانان ممکن است هیچ علائم یا نشانه‌هایی را در طی یک فرم خفیف بیماری تجربه نکنند، اظهار کرد: در افراد دارای علائم معمولاً چهار تا هفت روز پس‌ از اینکه فرد توسط یک پشه آلوده شد، علائم شروع می‌شود.

میرزائی با بیان اینکه بیماری دنگ باعث بروز تب بالای ۴۰ درجه می‌شود، گفت: این بیماری با حداقل دو مورد از مواردی همچون سردرد، درد عضله، استخوان و درد مفصلی، حالت تهوع، استفراغ، درد پشت چشم‌ها، تورم غدد لنفاوی و بثورات پوستی همراه است.

وی خاطرنشان کرد: در شرح حال سوابق بیماران، سابقه سکونت یا مسافرت به مناطق آلوده مهم و کمک کننده در شک به ابتلا است.

میرزائی اظهار کرد: تاکنون یک مورد مرگ در کشور گزارش شده است و وضعیت عمومی سایر بیماران پایدار است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن بیان اینکه بر اساس گزارشات نظام مراقبت سندرمیک جاری در کشور از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا تاریخ ۸ مرداد ماه بالغ بر ۱۵۲ مورد مثبت تب دنگی تشخیص داده شده است، گفت: در این میان ۱۳۰ مورد سابقه سفر به کشور امارات، هفت مورد سابقه سفر به پاکستان، یک مورد سابقه سفر به عمان و یک مورد سابقه سفر به کشور بنین واقع در غرب افریقا داشته‌اند.

وی اظهار کرد: به غیر از یکی از بیماران که دارای ملیت افریقایی بوده است، باقی بیماران دارای ملیت ایرانی هستند.

میرزائی اظهار کرد: ۱۲ بیمار بدون سابقه سفر به خارج از کشور هستند که ۱۱ مورد آن ها در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان و یک مورد در شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان تشخیص داده شده‌اند که انتقال محلی محسوب می‌شوند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن بیان اینکه در حال حاضر پشه آئدس اجیپتی در استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و آئدس آلبوپیکتوس در استان گیلان گسترش دارد، گفت: اواخر تیرماه نیز در استان مازندران و استان اردبیل پشه آئدس آلبوپیکتوس گزارش شده است.

میرزائی در پایان با بیان اینکه در استان یزد تاکنون بیمار مبتلا شناسایی و گزارش نشده و نتیجه آزمایش افراد مشکوک منفی بوده است، گفت: بررسی مستمر حشره شناسی در نقاط مختلف به ویژه مناطق پرخطر در حال انجام است و تاکنون پشه آئدس در استان صید و گزارش نشده است.

 

منبع : ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.