خبر فوری:

خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۷۰۲

جزئیات سفر زمینی، هوایی، ریلی و دریایی به عتبات/ چطور در ایام اربعین به کربلا و نجف برویم؟

جزئیات سفر زمینی، هوایی، ریلی و دریایی به عتبات/ چطور در ایام اربعین به کربلا و نجف برویم؟

زائران عتبات عالیات امسال می‌توانند سفرهای خود را در ایام اربعین به چهار روش انجام دهند، اما چگونه می‌توان در ایام اربعین از مسیرهای هوایی، دریایی،‌ جاده‌ای و ریلی به کربلا و نجف رفت؟

به گزارش تجارت نیوز،

بنابر اعلام مسئولان مربوطه برای سهولت تردد زائران عتبات عالیات امسال تمام ناوگان‌های موجود در کشور اعم از ناوگان هوایی، دریایی، جاده‌ای و ریلی پای کار آمده‌اند تا بتوانند امکان سفری سریع، ارزان و امن را برای مسافران فراهم کنند. اما شاید این سوال برای بسیاری پیش آمده باشد که چگونه می‌توان در ایام اربعین به کربلا و نجف رفت؟

برای سفر هوایی به عتبات در ایام اربعین چه کنیم؟

بازه زمانی پروازهای هوایی اربعین از  ۲۴ مرداد الی ۹ شهریورماه تعیین شده است. بهای کل بلیت یک طرفه از استان‌های خراسان، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، مازندران و گلستان به بغداد یا نجف اشرف و بالعکس حداکثر (۶) میلیون تومان تعیین شد. بهای کل بلیت یک طرفه از تهران و سایر استان‌های کشور (به اسثناء استان‌های فوق‌الذکر) به بغداد یا نجف اشرف و بالعکس، حداکثر (۵) میلیون تومان تعیین شده است. همچنین  قیمت بلیت بزرگسال (ADL) و خردسال (CHD)  یکسان تعیین می‌ شود.

به منظور یکسان‌سازی هزینه استرداد بلیت در کلیه شرکت‌های هواپیمایی، در صورت انصراف مسافر از سفر، تا ۲۴ ساعت مانده به زمان برنامه‌ای انجام پرواز، مبلغ ۲۵ درصد از بهای پایه بلیت در هر مسیر کسر و مابقی به مسافر مسترد می‌شود. از ۲۴ ساعت مانده به زمان برنامه‌ای انجام پرواز و پس از انجام پرواز مبلغ ۵۰ درصد از بهای پایه بلیت کسر و مابقی به مسافر مسترد می‌شود.

بنابر اعلام دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، از هفته آینده شرکت‌های هواپیمایی به تدریج دسترسی خرید بلیت پروازهای اربعین با قیمت مصوب را برای مسافران باز کرده و مسافران می توانند بلیت‌های خود را تهیه کنند.

برای سفر به عتبات از راه دریا در ایام اربعین چه کنیم؟

با راه اندازی مسیر دریایی بندر خرمشهر به بندر بصره بخشی از زوار اربعین از طریق دریا به عتبات عالیات مشرف خواهند شد. بنابر اعلام مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر فاصله بندر خرمشهر تا اسکله بصره ۱۹مایل دریایی یا ۳۷ کیلومتر است. این مسافت ۴۵ دقیقه تا یکساعت و ربع با شناورها طی می شود.

همچنین  علاوه بر بندر خرمشهر هماهنگی هایی در بندر آبادان نیز انجام شده است و روبروی بندر آبادان، عراقی‌ها اسکله ای ایجاد کرده‌اند که فعالیت های مسافری و تجاری را انجام می دهد. یعنی اگر کسی بخواهد ازبندر آبادان هم به عراق برود این امکان فراهم شده است.

قیمت بلیت‌ها و نحوه فروش آنها پس از بررسی کارشناسان و بخش خصوصی اطلاع رسانی خواهد شد.

برای سفر به عتبات از طریق اتوبوس چه باید کرد؟

از ششم مردادماه پیش فروش بلیت‌ اتوبوس‌های اربعین برای سه مرز شمالی تمرچین، باشماق و خسروی آغاز شد و از ۱۰ مرداد ماه نیز پیش فروش بلیت همه مرزهای اربعین در سراسر کشور انجام میشود.

مسافران در سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به سایت‌های شرکت‌های حمل و نقلی نسبت به خرید بلیت اتوبوس اقدام کنند. 

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی نیز همچنین گفته است که امسال برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای بوده که زائران دغدغه حمل‌ونقل نداشته باشند و پیش‌بینی‌هایی برای سازمان راهداری و تأمین اتوبوس انجام شده است. همچنین مقرر شده که ون‌ها و تاکسی‌های اینترنتی نیز به این فرایند کمک کنند.

بنابر اعلام مسئولان مربوطه افزایش ۲۰درصدی ظرفیت پارکینگ‌ها و مناسب‌سازی پارکینگ‌ها برای پذیرش بهتر و بیشتر خودروهای زائران در دستور کار است تا زائران از ظرفیت‌ خودروهای شخصی نیز البته با مدیریت زمان برای سفر استفاده کنند.

برای سفر به عتبات از طریق قطار چه کنیم؟

بنابر اعلام مسئولان مربوطه قطارهای فوق‌العاده نیز برای سفرهای اربعین در نظر گرفته شده است. البته هنوز زمان فروش و قیمت آن اعلام نشده است.

 

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.