فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۸۰۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

معضل تازه والدین برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در سرویس مدرسه / هزینه سرویس مدارس سرسام‌آور است

معضل تازه والدین برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در سرویس مدرسه / هزینه سرویس مدارس سرسام‌آور است

پدر یکی از دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه می‌گوید: مبالغ رسمی که اعلام می‌کنند اصلاً از طرف هیچ‌کدام از رانندگان سرویس و البته پیمانکارانی که با اینها قرارداد دارند رعایت نمی‌شود. هزینه سرویس رفت و برگشت دختر من برای سال تحصیلی جدید 32 میلیون تومان است. یعنی درست 9 میلیون تومان بیشتر از نرخ مصوب.

به گزارش تجارت نیوز،

بازگشایی مدارس هر سال با چالش‌های متفاوتی برای اولیای دانش‌آموزان همراه است. از هزینه‌های لوازم‌التحریر گرفته تا ثبت‌نام در مدارس و حالا هم مشکل سرویس که به معضلی تازه برای خانواده ها بدل شده است. در این خصوص اعلام شده شهرداری مسئولیت عقد قرارداد با پیمانکاران برای سرویس مدارس را نمی‌پذیرد و والدین باید حتماً برای گرفتن سرویس به سامانه سپند مراجعه کنند. تاریخی هم که برای مهلت ثبت‌نام اعلام شده تا 21 تیرماه است.

مساله اینجاست که بسیاری از خانواده‌ها برای اینکه بتوانند در این سامانه ثبت‌نام کنند با مشکل مواجه‌اند؛ پیغام خطاهایی که هنگام ثبت‌نام ظاهر می‌شود، سرعت پایین اینترنت که باعث شده پروسه ثبت‌نام به طول بینجامد و از همه مهم‌تر مشکلی که خانواده‌های دارای بیش از یک فرزند دارند و اینکه بعد از ثبت‌نام اولین فرزند ثبت‌نام دیگر فرزندان امکان‌پذیر نیست و سامانه پیغام خطا می‌دهد. خطایی که در آن گفته می‌شود «این دانش‌آموز متعلق به شما نیست»؛ انگار که می‌گوید «این فرد فرزند شما نیست».

بنابراین، این مشکلات باعث شده بسیاری از والدین قید ثبت‌نام در سامانه سپند را بزنند و به همان پیمانکاران روی بیاورند که آن نیز دردسرهای خاص خودش را دارد. بسیاری از این پیمانکاران هنگام مراجعه والدین اعلام می‌کنند که آدرس آنها در لیست مد نظرشان نیست. با این بهانه گویا قصد دارند مبلغ بیشتری از خانواده‌ها بابت سرویس دریافت کنند.

هر سال با مشکل ثبت‌نام سرویس مدرسه مواجه‌ایم

آرزو مادر دو دانش‌آموز 11 و 14ساله است که فرزندان‌شان هر کدام به مدارسی جداگانه در مناطق جدا می‌روند. او دراین‌باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «وقتی فرزند اولم را در سامانه ثبت‌نام کردم دیگر امکان ثبت‌نام فرزند دومم نبود. هر بار سامانه خطا می‌داد و به همین خاطر سراغ پیمانکار سرویس مدرسه فرزندم رفتم.»

او ادامه می‌دهد: «پیمانکار اول آدرس را پرسید و بعد گفت آدرس‌تان در لیست پذیرش ما نیست اما شما ثبت‌نام کنید تا ببینیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم. روز چهارشنبه گذشته با من تماس گرفته‌اند که اگر می‌خواهید فرزندتان از سرویس رفت‌وآمد استفاده کند باید 30 درصد بیشتر از مبلغ قرارداد پرداخت کنید چون مسیر شما با مسیرهای ثبت‌شده در مدرسه ما متفاوت است.»

این مادر درباره هزینه سرویس توضیح می‌دهد: «هزینه‌ای که مدرسه به ما برای سرویس اعلام کرده هفت میلیون و 500 هزار تومان است و حالا به ما اعلام کرده‌اند که باید 30 درصد بیشتر بپردازیم و البته مجبوریم این شرط را بپذیریم چون در غیر این صورت باید من یا همسرم فرزندمان را به مدرسه ببریم و با توجه به اینکه هر دو شاغل هستیم این امکان برایمان وجود ندارد.»

تعرفه سرویس مدارس چقدر است؟

اما مبالغی که به عنوان تعرفه رسمی سرویس مدارس برای سال تحصیلی 1404-1403 اعلام شده به این قرار است: حداقل مبلغ سرویس برای دانش‌آموزان ابتدایی پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۱ میلیون تومان است. دانش‌آموزان مقطع متوسطه حداقل ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۳ میلیون تومان برای سرویس باید هزینه کنند.

32 میلیون تومان هزینه سرویس رفت‌وآمد مدارس

علیرضا پناهی، پدر یکی از دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه، نیز دراین‌باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «این مبالغ رسمی که اعلام می‌کنند اصلاً از طرف هیچ‌کدام از رانندگان سرویس و البته پیمانکارانی که با اینها قرارداد دارند رعایت نمی‌شود. دختر من در مقطع متوسطه تحصیل می‌کند و هزینه سرویس رفت و برگشت او برای سال تحصیلی جدید 32 میلیون تومان است. یعنی درست 9 میلیون تومان بیشتر از نرخ مصوب.»

او در پاسخ به این سوال که چرا اعتراض نمی‌کنید و مراتب را به مسئولان گزارش نمی‌دهید می‌گوید: «برای من امنیت فرزندم مهم‌تر از پول است. وقتی توانایی پرداخت دارم دیگر دلیلی برای چانه‌زنی نمی‌بینم اما سوال اینجاست که چرا نباید نظارت مستمر بر این امر صورت بگیرد تا خانواده‌هایی که استطاعت مالی کمتری دارند هم بتوانند از این امکانات بهره‌مند شوند. اینکه مسئولان تنها در اخبار مبالغ را اعلام می‌کنند اما وقتی پای نظارت به میان می‌آید هیچ خبری از هیچ مسئولی نیست بزرگ‌ترین معضلی است که خانواده‌ها با آن موجه‌اند.»

ناهماهنگی‌ها خانواده‌ها را سرگردان می‌کند

یکی دیگر از اولیای دانش‌آموزان درباره ناهماهنگی بین مسئولان مدرسه و اعلام مهلت ثبت‌نام سرویس مدارس نیز به تجارت‌نیوز می‌گوید: «برای اینکه در سامانه سپند ثبت‌نام کنیم ابتدا اعلام کردند تا اول تیرماه فرصت دارید این در حالی بود که مدارس به ما گفته بودند برای ثبت‌نام بعد از پنجم تیر مراجعه کنید. بعد از آن تاریخ را به 21 تیرماه تغییر دادند اما بسیاری از ما نتوانستیم در این سامانه فرزندان‌مان را ثبت‌نام کنیم.»

بالاخره کسی باید مسئولیت سرویس‌های پیمانکاری مدارس را بر عهده بگیرد

او می‌افزاید: «یا خطای شبکه برایمان بالا می‌آمد یا اینکه امکان ثبت‌نام بسته شده بود. اینکه فقط اعلام می‌کنند مسئولیت پیمانکاران با ما نیست نمی‌تواند وظیفه نظارتی را از دوش آنها بردارد. در حال حاضر متاسفانه اوضاع به گونه‌ای است که نمی‌توانیم فرزندان‌مان را به خصوص آنها که در مقاطع پایین تحصیلی هستند تنها به مدرسه بفرستیم و بسیاری از خانواده‌ها چاره‌ای جز گرفتن سرویس ندارند. اما هیچ نظارت درستی دراین‌باره صورت نمی‌گیرد.»

این مادر 40ساله ادامه می‌دهد: «بالاخره کسی باید مسئولیت سرویس‌های پیمانکاری مدارس را بر عهده بگیرد. وقتی شما سامانه‌ای به راه انداخته‌اید که پاسخگوی نیاز کل افراد نیست باید راهکارهای دیگری را هم مد نظر داشته باشید.»

بستن قرارداد «سرویس مدارس» با پیمانکاران «ممنوع» است

در چنین شرایطی مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور درباره مشکلات ثبت‌نام سرویس مدارس به ایرنا گفته است: «انعقاد هرگونه قرارداد بین مدارس و ادارات آموزش و پرورش با مجموعه‌های مرتبط با سرویس مدارس و پیمانکاران، برای سال تحصیلی پیش‌ رو ممنوع است.»

مرتضی ضامنی با اشاره به تبصره ۱۰ ماده یکِ آیین‌نامه اجرایی حمل و نقل دانش‌آموزی مصوب هیات وزیران افزوده است: «به منظور اجرا، ساماندهی، مدیریت و نظارت یکپارچه و مستمر بر عملکرد تمامی دستگاه‌های متولی، شرکت‌ها و رانندگان مجاز حمل و نقل دانش‌آموزی، اولیای متقاضی حمل و نقل (سرویس) و همچنین تجمیع و به‌روزرسانی و پایش اطلاعات مربوط به صورت برخط توسط وزارت کشور به نام سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی «سپند» ایجاد شده است.»

پیام «این فرزند شما نیست» را جدی نگیرید

ضامنی درباره مشکلات تعدادی از والدین در زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان و مواجهه با پیغام خطای «این دانش‌آموز متعلق به شما نمی‌باشد» توضیح داده است: «علت نمایش خطای فوق این است که والدین زمان ثبت‌نام اولیه در سامانه سپند یک بار به‌اشتباه کدملی دانش‌آموز را به جای کد ملی ولی دانش‌آموز وارد می‌کنند. زمانی که متوجه این موضوع می‌شوند دوباره کد ملی والدین را ثبت می‌کنند که در مرحله افزودن دانش‌آموز سامانه خطای اعلام‌شده را نمایش می‌دهد. والدینی که این مشکل را دارند در مرحله اول می‌توانند از بخش تنظیمات کد ملی را ویرایش کنند و اگر مشکل برطرف نشد، با پشتیبانی سامانه تماس بگیرند و کدملی دانش‌آموز را برای حذف اعلام کنند.»

مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور در خصوص عدم نمایش لیست تعدادی از مدارس در سامانه نیز گفته است: «لیست تمام مدارس از آموزش و پرورش دریافت و در سامانه سپند بارگذاری شده است و اگر مدرسه‌ای داخل این لیست نیست، والدین می‌توانند به صورت دستی با استفاده از کارنامه دانش‌آموز و درج کد مدرسه ثبت‌نام را تکمیل و ثبت کنند یا شرکت‌های حمل و نقل دانش‌آموزی یا شهرداری‌ها نام مدرسه را به لیست اضافه کنند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.